AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.103

sommardäck på vintern

Sida 2 av 3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Frågan var inte om man är "dum i huvet om man kör bil med sommardäck när det är snö?". Utan frågan var faktiskt om däcken tar skada för att dom sitter på när det är kallt."

Det där lät ganska kul faktiskt... :)
Tallviking.
Du var ute och åkte och det var 1+ och det kom snö

och?

Det innebär att alla som har sommardäck monterade var ute och åkte då eller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här ser ni temperaturen i Stockholm loggat över senaste månaden Länk

Som ni ser så har temperaturen legat i snitt på 3 grader vilket är prima temperatur för att halka ska uppstå. Åtminstone i mitt försäkringsbrev står det i klartext att ersättningen nedsätts med 100% om jag inte har däck avsedda för vinterväglag när det är vinterväder. 3 grader i snitt är definitivt sådant väder.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
I snitt ja. Men det säger inte så mycket om vädret vid en viss tidpunkt.

Fortfarande verkar det vara folk som inte läser inläggen ordentligt och frågan högst upp. Är det 3 grader så visst kan det vara halt. Inte så konstigt då vägtemperaturen kan vara mycket lägre.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Andreas jepp den sidan använder jag också för att kolla temperatur.

Klart att snitttemperaturen är lägre när det är kallt på natten, vad tempen är kl 3 på natten är jag inte intresserad av.

"avsedda för vinterväglag när det är vinterväder. 3 grader i snitt är definitivt sådant väder."

Så hur definierar du saken när det varigt 4.5 grader större delen av dagen och ingen snö på flera väckor, och det känns som vår.
Är det vinterväglag då?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Då var den diskussionen igång igen då! :)

"3 grader i snitt är definitivt sådant väder."
Måste säga att jag absolut inte håller med dig Andreas. 3 grader i snitt kan betyda 7-8 grader mitt på dagen, solsken och snustorrt. Med andra ord, allt annat än halka. Detta är för mig allt annat än vinterväglag.
Tittade just ut och såg att det börjat snöa här i Kista

Ni som i morse tyckte det var ok att åka till jobbet med sommardäcken på eftersom det var plusgrader och torrt på vägarna:

Tar ni tunnelbanan hem nu och låter bilen stå kvar på jobbet över helgen ?

Min personliga gissning är nog att dom flesta kör hem i den situationen.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
I morse när jag åkte till jobbet var det minusgrader, fick skrapa rutan.

Snälla Tallviking, snälla sluta argumentera mot saker som inte har med saken att göra. Självklart bör man väl inte köra bil om det snöra eller är minusgrader, heller inte om det är kring 0 eller bara 2-3 grader.

Jag orkar snart inte svara dig längre för du verkar ändå inte förstå hur jag menar.

Mvh Johan

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om ni bemödar er med att öppna länken ser ni att temperaturen pendlar mellan ungefär 2 och 5 grader med minusgrader på nätterna. Detta är i allra högsta grad utmärkta förhållanden för halka och definitivt vinterväglag.

Ni som sitter som tjuriga ungar och hävdar att "nä, jag behöver inte vinterdäck" ni lägger säkerligen gladeligen 15.000 kr på flashiga 19" fälgar på sommaren men vinterdäck är ni för snåla för att skaffa. Korkat är vad det är, inget annat.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Tallviking

Kul att du ser snö..

"Ni som i morse tyckte det var ok att åka till jobbet med sommardäcken på eftersom det var plusgrader och torrt på vägarna:"

Skrev vi att det var ok att åka till jobbet idag med sommardäcken på har jag hävdat att det är torrt på vägarna?

ar ni tunnelbanan hem nu och låter bilen stå kvar på jobbet över helgen ?

Ja jag tar tunnebanan idag....helt rätt.

Du utgår att vi kör med bilen 24/7 med sommardäcken på.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Tallviking: Med ditt resonemang verkar det som om alla borde köra med vinterdäck fram till midsommar och sedan sätta på dem igen vid kräftpremiären i augusti?

Att köra med sommardäck vintertid vid för årstiden höga temperaturer (>+5 grader) ser jag inte som något problem om man likt delorian är medveten om att lägre temperaturer än så medför halkrisk och då låter bilen stå.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
andreas-lofgren: Bästa kommentaren jag läst på länge :-)

Och vem bryr sig om "medeltemperatur" ? Det är väl situationen vid varje tillfälle och varje plats som avgör om man är ansvarslös eller inte med sommardäck på, vintertid

Att dutta med enskilda grader och moment-bedömningar dag för dag, timme för timme känns lite fel för mig

Hellre vinterdäck på vid +10 än sommardäck när det smäller till.

Jag har valt dubbfritt men det är upp till var och en att välja

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Ni som sitter som tjuriga ungar och hävdar att "nä, jag behöver inte vinterdäck" ni lägger säkerligen gladeligen 15.000 kr på flashiga 19" fälgar på sommaren men vinterdäck är ni för snåla för att skaffa. Korkat är vad det är, inget annat."

Vad har valet av sommarhjul med definitionen på vinterväglag eller halt väglag med varandra att göra??

Jag åker på dubbade vinterhjul, köper nya varje år. Det betyder inte att jag anser att allt under 10 grader är vinterväglag och att alla borde ha vinterdäcken monterade. Sen har jag inte sett att någon påstått att 2 grader och lömsk halka är att betrakta som att man borde köra med sommardäck. Ändå kommer det argument från er som tyder på att någon verkar ha gjort det.
delorian: för min del får du gärna köra på sommardäck året runt. Men jag tycker bara det verkar som onödigt krångel. Du har vinterdäck och det tar inte lång tid att byta, sen slipper du att kolla väderprognoser varje gång du ska ut att åka. Tycker bara du krånglar till det i onödan för dig själv ;)

Som svar på din fråga så har jag aldrig hört talas om att sommardäck skulle ta skada av vinterkörning...

Mvh Jens
Ojdå, nu läste jag igenom tråden igen, det var tydligen någon annan som sparade på vinterdäcken..

Vilken jävla pajkastning, tänkte först ge mig in i diskussionen som faktiskt, precis som många påpekade, handlade om hurvida sommardäcken tar skada eller ej då dom körs under vintern, men insåg att denna tråden absolut inte är något jag vill blanda mig i då ingen ändå läser den andres inlägg utan är så fokuserade på sitt egna.

Däremot måste jag ändå få tillägga, som bilåterförsäljare, att samtliga av våra kunder på BMW som hämtar ut bilen oktober till februari (oavsett vinterunderlag eller ej) får bilen på SOMMARDÄCK om inte dom lagt till själva för vinterdäck. Och vad jag vet har inte en enda av våra kunder inte lyckats ta sig hem från oss.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
En fundering bara: Hur mkt bättre är odubbadevinterdäck på is jämfört med sommardäck?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
"Om ni bemödar er med att öppna länken ser ni att temperaturen pendlar mellan ungefär 2 och 5 grader med minusgrader på nätterna. Detta är i allra högsta grad utmärkta förhållanden för halka och definitivt vinterväglag.

Ni som sitter som tjuriga ungar och hävdar att "nä, jag behöver inte vinterdäck" ni lägger säkerligen gladeligen 15.000 kr på flashiga 19" fälgar på sommaren men vinterdäck är ni för snåla för att skaffa. Korkat är vad det är, inget annat."

..Tillåt mig smålé. Var har vi skrivit att "vi" (jag har vinterdäck) att det INTE skulle vara utmärkt förhållande för halka när det är minusgrader på natten? Är det 5 plus och spöregn, inte f*n är det ishalka då!?

Trådskaparen har dessutom vinterdäck, han är inte snål utan endast realist. Varför montera vinterdäck om man inte kör när det är vinterväglag?

Jag har investerat i snygga 18" till sommaren, men jag har också investerat i nya vinterdäck, så snål tycker jag inte att jag är, utan bara realistisk och försöker för det mesta ha lite sunt förnuft.

Verkar mest som alla tar generella kommentarer som personliga just nu och då blir det väldigt fel i debatten

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Bor själv i stockholm och använder min bil när det passar så att säga och jag
förstår Delorian helt och hållet om han vill ha sommardäcken på denna "växthuseffektsvinter" -EFTERSOM- han använder sin bil vid lämpligt väderleksförhållande.

Mvh Danne

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.