AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.104

sommardäck på vintern

Sida 1 av 3
Bytte aldrig till Vinterdäck, har kört på sommardäck när det varigt möjligt och det har fungerat bra.

Tar sommardäcken skada av att sitta på under vintern när det är minusgrader?
Bor i stockholm och har inte haft det problemet i år =)
Transocean
Ett tips är att alltid ha vinterdäck redo på baksätet mens man kör med sommardäck på vintern.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Förstår inte vitsen med att köra sommardäck på vintern.
Även om det är barasfalt kan det ju ha bildats isfläckar.
Och krockar ni så kanske försäkringsbolagen inte betalar fullt ut om de får reda på att det suttit sommardäck.

Sen så vet ni ju att man har inte optimalt grepp med sommardäck när det är runt 0 grader, även om man kan köra vanligt.

Länk

det är 5 + ute inte en isfläck så långt långt ögat når, och så har det i stort sett varigt hela vintern igår kväll var det dock -2 grader och minimalt med snö.

Använder bara bilen på helgerna ibland nån dag i veckan 2 helger på hela vinter har jag fått offra mig för vädergudarna och fick åka tåg .

Regeln säger att det skall vara vinterdäck på bilen när vinterväglag råder hade vi haft mer sådan så så hade jag köpt nya vintersulor.

När det är 0 grader så skall man inte köra med sommardäck.
Lustigt. Jag besökte huvudstaden i tisdags, det var ordentligt snöslask och besvärligt i taxin in till stan. Flera bilar vid sidan av vägen, köer och varningar på radion osv.
Kollar man på t.ex Länk
och flera andra liknande så har det varit väl under nollan flera gånger under januari
och som redan nämnts, gummit i sommardäcken hårdnar och greppet försämras redan vd temperaturer lite under +10 osv.
Köra med sommardäck, nej tack.

FP
Folke vad är det som är lustigt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns en vinterdäckslag för att undvika att det blir kollisioner p g a underlag och olämpliga däck. Sen är det upp till var och en att följa den.

Jag har en f.d. bekant som åkte Volvo C70 med sommarsulor, han satte bilen i en trafikdelare efter att ha touchat en trafikant då han inte kunde bromsa vid ett obevakat övergångsställe. Han fick skylla sig själv med bilen och försäkringen men det var jävligt oansvarig gentemot den personen han körde på.....

Mvh
Asken
Asken och det var en bra bit över noll när detta hände och bar asfalt?

Jag vet att det finns en lag som säger det jag är inte dum i huvet jag kan läsa.
Iomed att jag har sommardäck på bilen så medför detta att jag ej alltid kan använda den när vinterväglag råder...

Men som sagt det var varmt större delen av december , ...den lilla snö som kommigt har mest kommigt i veckorna, är det helg och jag kommer ut bar asfalt och 4.5 grader så tar jag bilen.
Om det är noll eller 1 plus då chansar jag inte.

det är alltid kul att se hur folk vänder och vrider på saker och ting här på autopower, speciellt tonen som används när man svara på folks inlägg.
Nu syftade jag inte bara på ditt inlägg.
Jag skulle gissa på att du kan få problem med ditt försäkringsbolag OM det händer något oavsett om det var 5+ vid tillfället.

Här är en till som inte har bytt till vinterdäck. Med den lilla vinter vi har haft i här i Stockholm så har det gått bra att köra på sommarsulor. Har det kommit lite snö så får bilen stå.

Dagar med minusgrader har varit så få i vinter att det känns som mycket onödigt att köra med dubbdäck, dom får vila till nästkommande kallare och snörikare vintrar.

Kom nu inte och säg att vinterdäck bör vara högst tre år gamla eller nånting åt det hållet, åtta till tio år gamla sparsamt använda dubbdäck med gott om mönster och dubbar kvar fungerar bra på vintern. Den lilla skillnaden mot helt nya v-däck är så marginell att merkostnaden ej är försvarbar, det är endast slöseri med jordens resurser.
Det viktiga är inte om man följer någon lag eller inte.

Det viktiga är om man bryr sig om sin egen och medtrafikanternas hälsa och visar förmåga till hänsyn och omdöme

Att köra med sommardäck när det är under +10 grader är ju totalt ******* !

Byter du till v-däck på våren säg april maj när det är under +10 också?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag förstår inte om en del av er läser inläggen innan ni kommenterar. Trådskaparen skriver att han låter bilen stå om det är för kallt. Vad är problemet?

Ned till 5+ fungerar nog sommardäck bra mycket bättre än vinterdäck som har betydligt sämmre väghållning och grepp på våt och torr asfalt jämfört med sommardäck.

Att det skulle vara totalt idiotiskt att köra med sommardäck om det är kallare än 10 grader förstår jag inte. I slutet på augusti 2007 fick jag skrapa rutan på min bil när jag skulle till jobbet. Skulle jag låtit bilen stå då och tagit bussen?

Detta är bara hur jag resonerar...

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att köra med sommardäck när det är under 10 grader är idiotiskt? Vad är det med dig?
Jag misstänker ironi men jag är inte säker...
Känns som ni sitter och krystar fram mer eller mindre hållbara argument till att spara lite pengar

Vad är era och andras liv och säkerhet värda ?

Idag satt jag på motorvägen i Stockholm på väg till jobbet. Inte en halkfläck så lång ögat nådde som någon sa längre upp på denna sida

Då går trafikradion på och meddelar att flera halkolyckor hänt. bl.a på 222:an mot Värmdö. Påfarter, avfarter och broar/viadukter var särskilt farliga

När jag kom till jobbet och gick över parkeringen höll jag stå på arslet så halt var det. Utan att det syntes med bara ögat.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Vad är det för argument som inte håller? Berätta.

Att köra bil med sommardäck när det INTE är kallt. Problem med det?

Att INTE köra med bilen när det är kallt. Problem med det?

Ett sak jag märkt idag är att folk får panik så fort det är vitt på marken, oavsett om man har vinterdäck eller inte.
Antisladdsystemen idag är kanon att dom finns, men samtidigt finns det en negativ effekt med dessa. Det är att folk blir avtrubbade. Man blir rädd så fort hjulen tenderar att hasa lite på asfalten. Det verkar som folk inte är lika bra på att hantera bilen längre när det är halkigt.
Jag har inga bevis som backar upp det jag skriver, utan det är endast mina egna iaktagelser.

Mvh Johan

groze
Äntligen någon som läst vad som står, själva frågan var om däcken tar skada av kyla.

Klart du kan köra med sommardäck när det är under 10+ hur gör ni i oktober när det är under 10 grader text på natten byter ni till vinterdäck då, finns nog ingen här som gör det.

Tallviking berätta gärna hur du gör när det är under 10 och vinterdäckslagen ej trätt i kraft.

du skriver.
"Det viktiga är inte om man följer någon lag eller inte.

Det viktiga är om man bryr sig om sin egen och medtrafikanternas hälsa och visar förmåga till hänsyn och omdöme."

Och det gör inte vi eller?

Vad är era och andras liv och säkerhet värda ?
Och vad har det med frågan om däcken tar skada av kyla?

"Idag satt jag på motorvägen i Stockholm på väg till jobbet. Inte en halkfläck så lång ögat nådde som någon sa längre upp på denna sida"

Såg själv att det var 2+ i morse enligt termomtern....och då är det garanterat halt fortfarande på vägar ja...

"När jag kom till jobbet och gick över parkeringen höll jag stå på arslet så halt var det. Utan att det syntes med bara ögat."

Då är vi 2 om den saken.....
I tisdags åkte jag tidigt på morgonen till Arlanda flygplats för att hämta en släkting

Kruttorrt på vägen, 1 plusgrad på termometern och inga problem över huvudtaget

Många av "sommardäcksåkarna" skulle säkert tagit bilen den morgonen

Efter drygt en timmes väntan på Arlanda skulle jag köra ner till Kista

Då var det 5 cm snö, snön vräkte ner, totalt trafikkaos, blixterhalt, bilar i diket lite varstans, E4:an var en parkeringsplats och det tog drygt 1 timme och en kvart till Kista

Gissa om jag var glad att jag hade vinterdäck och gissa om jag var orolig för att en "sommardäcksåkare" låg bakom mig i kön på E4:an

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tallviking, nu får du ge dig. Du kan inte komma med påståenden om att det idiotiskt att köra bil när det är under 10 plusgrader och idiotförklara att folk gör det. Skärp dig.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det är säkert många av "sommardäcksåkarna" som skulle ha tagit bilen en sådan dag. Men det är många av dem som skulle ha tagit bilen även om det är 2 meter snö och driv is också!

Men nu är varken jag eller Delorian en sådan person!

Han låter bilen stå när det är kallt ute, och jag har nya vinterdäck på min bil.

Frågan var inte om man är "dum i huvet om man kör bil med sommardäck när det är snö?". Utan frågan var faktiskt om däcken tar skada för att dom sitter på när det är kallt.

Svaret är att dom tar inte skada mer än vilka andra däck som helst.

Mvh Johan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.