AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.130

Val av sommardäck ?

Juventini
Hej!

Jag ska köpa nya sommardäck till min e46-99. Jag har orginal 17" bmw fälgar och tänkte höra med er om bra tips på märken. Jag är ute efter däck som ger bra tystnad i kupèn samt att dom Inte ger ett hård känsla vid gupp.

tacksam för alla svar som ges.

Mvh Robin
Michelin är ett bra märke.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag går också i sommardäcksköpartankar.
Det är bakdäcken på mina 17"x8,5 M-fälgar som ska klädas. Dimensionen på däcken är 245/40 R17.

Jag kollar på:
Goodyear Eagle F1 GS-D3 (1289:-, priser från Däckonline)
Continental ContiSportContact 3 (1736:-)

Det finns många tester där dessa däck klarar sig bra. Det som jag saknar är livslängdssiffror. Jag har sett väldigt olika åsikter vad gäller livslängd om Goodyears däck men jag misstänker att de gamla Eagle F1-däcken tog slut väldigt fort medan de nya GS-D3:orna håller betydligt längre.
Continental-däcken har jag inte lyckats hitta något negativt om.

Michelins Sport PS2 finns inte i mina dimensioner (inte hos däckonline i alla fall).
Michelin PS2 245/40-17 finns just nu på Däckonline för 1992:- Jag var mycket nöjd med dem på min förra bil. Även när det gäller livslängd.

"Inte ger hård känsla vid gupp" Det beror lite på vad man menar med gupp. Större ojämnheter sväljer inga däck, så vid stora ojämnheter spelar inte val av däck så stor roll. Små tvära ojämnheter kan komfortabla däck filtrera bort, så som grov asfalt, brunnslock och järnvägsövergångar. Michelin PS2 har bra komfort.
Kommer bli antingen Michelin PS2, Bridgestone RE050A eller S02A för min del.
8.5" fälgar kan du utan problem köra 255:or på om du inte hittar din dimension.

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
dunlopp sp sport maxx

pirelli 888
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Adelsson: De PS2:or som finns för 1992:- hos däckonline är Runflat-däck. Det vill jag inte ha.

I det här testet får Potenza toppbetyg men samtidigt skäll för att de är bullriga Länk Fast det får nästan alla däck i testet.

I det här testet Länk vinner Potenza men de tar varken hänsyn till komfort eller livslängd. Goodyear saknas i testet.

Denna länk kan hjälpa en del också: Länk

Det lutar åt Potenza just nu.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin Pilot Primacy är mitt tips. Skillnaden mellan Michelin och de andra är att de sista millimetrarna från 3-4 ned till 1.6 är att de har samma fina låga ljudnivå medans andra bullrar. Det kostar lite mer men ger lite mer mil.

Mvh
Asken
Jaha, jag kollade inte så noga. :-) Å endra sidan kan jag inte se det nu när jag tittar noga heller???
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
I det här testet Länk hamnar Potenza på nionde plats, mest på grund av att det slits så fort.
Goodyear Eagle F1 GS D3 vinner.
Continental ContiSportContact kommer tvåa

Michelins PS2:or kommer fyra. Anledningen till att de inte kommer högre är priset.
jag kör på gds3 och tycker de är bra, men lite hårda kanske då de håller bra men är lite hala. vägljudet lite högt också men acceptabelt.
Juventini
Ja jag tror Michelin blir vinnaren av svaren jag fått.
Tack för tipsen!
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Hittade det här testet som verkar gjort ganska nyligen. Här tar de med rullmotstånd och livslängd: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Instämmer med Asken angående Michelin Primacy. Körde föregångaren Pilot HX i 7000 mil och de gick tyst och bra in i det sista som innebar ca 2.5 mm kvar. Dyra? Nej inte per mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.