|
|
|
|---|---|
|
Nu ska jag berätta en händelse ur mitt liv med min 528 e39. På konsum parkeringen tvekade den lite när den gick igång. Alltså inte så lekande lätt och muntert som den har startat förut. På vägen hem tänkte jag att det är väll dags att ladda batteriet. Körde in den i garaget när jag kom hem. Satte på batteriladdaren och gick in för natten. På morgonen vred jag om startnyckel och allt funkade hur bra som hälst. Med den lilla detaljen att start motorn inte gick runt. Bilen startade alltså inte. Men det klickade i startreläet och inget mer hände. Precis som det gör när man har lite ström i batteriet. Med lång ramsa över batteriet och batteriladdaren. Bytte jag batteri. Bad en bön till gud. Men han hörde mig inte. Bilen startade inte bättre för det. Konstaterade att start motorn var trasig. Antagligen hade lindningen brunnit. Suck!! Jag fick ta den gamla sura Audin till jobbet. Senare på dagen. Försöket jag att hitta startmotorn på motorn. Inte lätt, men den sitter under insugsröret. Lätt som en plätt att komma åt. Om man har armar som en bläckfisk. Man kom inte åt den underifrån häller. Kort sagt: Började jag att riva insuget. Efter jag hade plockat bort luftfilter burken och insugs spjället. Även rört mellan kupén och kupéfiltret på vänster sida. Så kommer man åt startmotorn skapligt för att byta den. Men fick ge upp för att jag inte hade rätt verktyg. Startmotorn sitter nämligen med två långa torks bultar från växellådans håll. Efter jag hade lånat en sats med torks nyklar. Gick det hur bra som hälst att få lös startmotorn. (Man kommer att behöva hylsa och fast nyckel som heter e14.) Tänkte pröva startmotorn innan jag beställde en ny. Hur man gör det får ni lista ut själv. Startmotorn funkade jättebra! Det hade gått Trål i elsystemet i bilen alltså. Efter jag hade mätt upp spänningen och resistansen i matarkabeln till startmotorn. Jag menar den grova sladden mellan pluspolen på batteriet och startmotorn. Utan fel. Började jag tänka på jordningen. Startmotorns förbindelse med minuspolen på batteriet. Jag tror att växellådan är av gjutaluminium. Startmotorn är av gjutjärn och bultarna av stål. En mycket bra grogrund för oxid (rost). På grund av strömningar mellan metallerna. Startmotorn jordning går genom bultarna. För att det är en packning mellan startmotorn och växellådan. Bultarna fick en upputsning med en stålborste. Sedan monterade jag tillbaka alltihopa. Vred om startnyckeln och den har funkat klockrent sedan Oktober 07. Så kan det gå! Någon annan som har haft samma problem? | |
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Har samma problem på brossans 523, så tack för tipset Mvh Daniel |
|
Det som är lite märkligt är att det klickade i startreläet (solenoiden) som använder samma jord som startmotorn (är monterad direkt på startmotorn)... Den drar dessutom rätt bra med ström så att även om det bara var en halvbra jord så borde det märkts. Problem med död startmotor, trots att solenoiden verkar dra in ordentligt brukar vara antingen nerslitna kol i startmotorn eller brända/oxiderade kontakter på solenoiden. Med en välriktat slag av en klubba, ev. en hammare, i brist på detta annat tillhygge mot startmotorn, gärna ackompanjerad av en lämplig svordom, så kan man ofta få den att jobba ett litet slag, men ofta bara tillfälligt. Snart stannar den i samma läge igen och det nerslitna kolet blir hängande i luften. FP |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Vår drar runt som om det var dåligt med kraft i batteriet fast det är fulladdat. Då e det väl bara till att beställa en ny startmotor då Mvh Daniel |
|
Vilken bilmodell? Prova med ett hjälpbatteri och riktiga grova hjälpstartkablar direkt på uttagen i motorrummet. Då eliminerar du ev. problem på kablaget bak till batteriet. Skillnad? Sen återstår mest bara jordningen mellan motor och chassie, eller startmotorn i sig själv. FP |
|
DA 245 318d Touring -10
523i-96, har provat med kablar på polerna i motorrummet och jorden mellan motor och chassi är kollad Mvh Daniel |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.