AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.956

Bilen rensad på xenon och airbag! IGEN!

Sida 3 av 8
Pl
2
Plösen
535iA -97
1500 -65
Länk
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Läste i lokalblaskan att man även i Östergötland har ett onaturligt stort antal stölder av
airbags. Finns det verkligen en stor marknad för airbags? Om man har förbrukat sin airbag,
så behöver man väl en ny BIL?

/FB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man köper en hel del krockade bilar i Tyskland och reparera i bland annat Polen där det är billigt och i den norska artikeln bekräftas detta av norska polisen, marknaden i Sverige på reperation av importerad krockade bilar är försumbar idag.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fb: läs mitt inlägg på föregående sida...

___
//Ulf
Er
13
Eriksson84
520 Touring -02
Har haft samma problem! Fick minna lampor, orginalstereo och airbag stulna.
När försäkrings bolaget ringde va rep kostnaderna uppe i 66000kr så dom löste bilen. Han sa sammtidigt att polisen precis gripit en kille i stockholms området med 50 par xenon lampor hemma.
rt
5
rtlb
530iAM -02
Samma sak hände mig i december,ratt,xenonlampor dimljus radio,dvd skärm med TV,allt proffsigt avplockat. skadekostnader for 113 000 kr. Bilen har varit på verkstaden i över 2 mån.
Har ni andra också åldersavdrag på radio dvd och gps utrustningen,får betala 18 000 kr för detta ink självrisken på 3000 kr. har If som bolag!!
polaren fick sin bil slaktad men han fick då ingen åldersavdrag, det är ju inga förbrukningsdelar så det borde väl inte va några avdrag pga åldern lr?? Det innebär ju att man inte har råd att köpa en bil som är äldre än ett år för första året sker ju inget avdrag....

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

rtlb: var allt som stals originalmonterad utrustning? Vilka delar var det åldersavdrag på?

___
//Ulf
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Nu ska jag inte mumla nåt negativt om IF men det verkar vara helt sjukt om det är originalmonterad utrustning. Enligt mina försäkringsvillkor hos Länsförsäkringar Jämtland:
Avskrivning musik-, kommunikations- och annan elektronisk utrustning, %
Gäller inte originalutrustning som är fabriksmonterad

Vad är det som har slagit fel hos IF eller kan det bara vara så att det är IF?
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Jag tror detta är en blåsning från IFs sida. Har för mig jag läst om detta förut, men den killen stod på sig att originalmonterad utrustning inte skall drabbas av åldesavdrag. De erkände väl motvilligt och han slapp åldersavdrag.
Tjata på IF igen!
ni
91
nicaon
525iM Touring -01
Det är bara att lusläsa villkoren och enligt dom verkar IF ha åldersavdrag med början 4:e året.
Har man Värde Extra står det enligt följande, (10.5 nyvärdesersättning för radioutrustning
Om radioutrustning, som är högst 5 år gammal, stjäls
eller skadas genom händelse som omfattas av bilens försäkring
i If, värderas utrustningen enligt punkt 5.3 men
utan avdrag för ålder. Ersättning lämnas med högst 10
000 kronor. Innehavet av utrustningen ska styrkas med
ursprungskvitto eller originalgarantibevis).
Det verkar onekligen som att IF har ganska dåliga villkor på denna punkten.
Jag själv har LF och fick allt ersatt utan avdrag. För min del har alltid IF varit väldigt dyra också.

//Niklas
rt
5
rtlb
530iAM -02
Som svar till programmer är all utrustning fast installerad,de jag får åldersavdrag på är radio,dvd och gps, allt enligt villkoren,efter mycket diskuterande med skadereglerare och kundombudsman gav dom med sig på skärmen 16-9,den ville man också ha åldersavdrag på,kostnad ny ca 18 000 kr.villkoren säjer inget om TV och övrigt som också finns med i denna.
Intressant att höra att andra bolag inte har dessa reglerna.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Lider med alla som drabbas, har oxo drabbats men inte så här hårt. Folksam löste det exemplariskt! Bättre TOM.

Man måste ligga före tjyven, de existerar ju faktiskt. Smartast vinner. Vad som är rätt och fel kan ju diskuteras. Om de håller sig med olagliga metoder , , ,

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
Samma som ovan hände bilen jag skulle köpa i december. Natten innan jag skulle hämta den!

Nu har beskedet kommit att försäkringsbolaget löser in den. Riktigt surt då det var den perfekta bilen till mig... Men man börjar ju undra, försäkringspremierna lär väl gå upp ytterliggare.

Skulle det hjälpa att flytta batteriet så det inte går att nå genom att klippa plåten bak?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MAn kan dra en härdad stållindad slang runt batterikabeln det kan vara ett sätt att göra det svårare att klippa.

I övrigt är det nog märkning och uppsikt som gäller.
Mvh
Asken
An
6
Anth
530d M Touring
Hämtade 530:n för 30min sedan på larm firman. Fick tillbaka bilen i torsdags, bokat larminstallation idag. Så nu får vi se om detta hjälper.
Harr även flyttat ut i skogen, så tjuv-aset lär inte hitta bilen på samma adress som de två andra ggr:na.
Tackar för tipset om märkning, det skall jag fixa ASAP.

//Dieselbeason
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Dags igen.

///MVH Hasso
Länk
Airbag till E46 om någon behöver? Länk

Mvh Jens

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Blir så j-vla ARG!!!
Detta kommer ju sabba premierna totalt på BMW-bilar...
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Jaha, mellan torsdag 22:00 och fredag 07:30 förra veckan så var det vår tur...
I centrala göteborg (guldheden) blev vi av med enbart framlyktor.
Inget mer, konstigt med tanke på att det är mer utrustning i den...

Däremot en del lackskador på förardörr, klippta kablar, sönderslaget/sparkat dimljus. Mer vet jag inte än...

Kul kostnader när man just blivit uppsagd....

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.