|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Jaha.... I söndags natt var det dags igen... Polarn messade 0645 och skrev att han blivit av med navi, ratt, xenon, cd vxl osv... IGEN!!! Jag sprang ut direkt för att även jag inse att min bil var rensad, igen!!! Både jag och min kompis har väl haft våra bilar ifred ca 1mån, sedan vi fick tillbaka dom från BMW efter första stölden. Nån som har bra tips på larm som låter oss ha våra bilar ifred?? Har tänkt installera ett carguard el likn. Men när bärgaren hämtade bilen i går sa han att han hämtat lika många bilar med larm!! Och då inte bara bilar med orginal larm som fått sin hö bak skärm uppklippt! Så det känns som man blir tvungen att köpa en jävla svensson bil nu, bara för att få behålla sina lyktor i fred!. Kan tillägga att det INTE är amatörer som gjort detta! Betvivlar stark också att dom snackar rikssvenska! Vad jag hört från polis och verkstads personal behöver dom åka färja västerut i ca 12h för att hitta sina "reservdelar" Så finns det nån som varit med om samma sak, och hittat ett larm som dom inte lyckats kringå, vore jag oerhört tacksam för svar! Dieselbeason | |
|
Sånt är för j****gt. F** att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Finns väl bara ett enda larm som fungerar mot sånt... En vakt hund, t ex en Rotweiler lr liknande. Då kommer du garanterat få ha dina saker i fred. |
|
|
Hehe! Ja det verkar tydligen vara den enda utvägen... Är inget större hund-fan, tyvärr. Och hur långt ska man behöva gå för att få ha sin pärla i fred???? Känns som att det vore enklare att köpa en Toyota el likn....... Men hur kul är det?????? Dieselbeason |
|
|
Färja 12h västerut? Är det tjuvarna du menar som får åka västerut? ___ //Ulf |
|
|
Fler stölder fast på en bilfirma Länk ___ BMW 530IAM Touring -01 Länk BMW CS 06798 |
|
|
Annars kan ju katter vara rätt så jäkliga till att klösas, hehe... Sen har du väl sett Toyota reklamen, sker ju stölder där med.. =) Jag håller med dig om att det är surt, inte bara för dig utan alla andra bilägare pga att premierna höjs. Ibland är jag glad över att jag inte äger någon speciellt dyr och fin BMW, även om ett av mina framtida mål just är att köpa mig en BMW. Undra hur lång tid de behöver på sig att sno allt detta? |
|
|
Du är inte ensam om att vara drabbad. I Stockholmsområdet slaktas det hejfriskt och vart försäkringspremierna tar vägen det vågar man inte gissa på ens. Jag beklagar att du drabbats, tragiskt! Det du kan göra är att märka glasen på lyktorna tydligt med bilens registreringsnummet. Sedan sätta en dekal i framrutan att det är gjort med bilen. Jag har sett uppklippt innerskärm höger bak på en touring vid batteriet. Vill du ytterligare kosta på bilen är ett bra larm med sms-funktion, back-upsiren, väl gömd med fördröjning, stålomspunnen slang på batterikablaget en ytterligare bit att försvåra deras aktiviteter, urborrade skruvgängor i fästena för Xenonljusen. O s v. Allra enklast är om du kan förfoga över ett garage. Nu ett semi O/T men förklarar kanske en del av detta vi ser idag men sällan tänker på. Det intressantaste till allt detta är bakgrunden om man tittar i ett större perspektiv. 1970-talet... 30 år av flum på många sätt.. Sverige börjar luckras upp för att på 1980-talet sakta börja EU-anpassas och öppna gränserna mot det ljuvliga Europa. Om allt blir billigare så får den enskilde individen mera frihet och pengar. Tidigare har Sverige levt en liten törnrosasömn och livet tuggat på. Med dess fördelar och nackdelar. Beslut fattade 1980-1995 ser vi resultatet av idag. Tullen kontrollerar idag inte alls i samma omfattning ankommande och avresande personer. Det är både enklare och billigare att resa. I Svenska storstäder är idag kriminalitet ett tragiskt accepterat samhällsinslag. På landsbygden kan man fortfarande, skönt nog lämna nyckarna i bilen över natten och inget händer. (Min erfarenhet iaf) Ju öppnare gränser, ju mer inflyttning. Det som sker är kulturkrockar, oftast i det omedvetna. Jag vill belysa hur viktigt det är att göra skillnad på sak och person. Att dra alla över en kam är det många gör och det är fel! De exempel jag nu nämner är enbart exempel och kan tillhöra vilken folkgrupp som helst. Det har inget med den enskilde individen att göra, stor skillnad där. Tänk en familj undan flykten från Krigets Irak. Jagade, stressade, kanske kristen minoritet och ihjälbombade släktingar som föder oanade trauman hos denna familj. Dessa människor får tillslut sin fristad i Sverige, som flyktingar alternativt hitsmugglade av människosmugglare. Det är när lugnet kommer som människorna får möjlighet att sakta börja bearbeta traumat. Tidigare så kapslas det in och de är i panikartad flykt. Är det svenska sjukvärdssystemet dimensionerat för detta? Nej. Bedrivs det aktiv informationsspridning så dessa människor kan tillgodogöra sig sådan information att man kan förstå seder och bruk i Sverige? Sällan. Är Infödda Svenskar(säg 3 generationer i Sverige) gästvänliga och öppna gentemot nyinflyttade grannar från andra kulturer? Sällan. Att dessa människor sedan förpassas till ett stort betongghetto i förorten som en bunt boskap, alternativt bor årsvis på flyktingförläggningar för att präktiga Sverige skall kunna stoltsera med Världsomfattande solidaritet det har ett pris. Desperation leder till kriminalitet i vissa fall och subkulturer. Varje kultur har sina egna normer, lagar och seder som formats i många år. Det betyder inte att personer från andra länder är sämre eller bättre utan att ett antal av de personer som sökt sig till Sverige har inte flyttat för de vill arbeta, lära sig det nya landets kultur och värderingar för att sedan assimileras in. Den andra sidan är att Sverige tar emot mer än vad det kan härbärgera. Ekvationen går inte ihop. Varje enskild människa är värdig, däremot klarar Sverige som nation inte av att hantera den problematik som finns på vår egen bakgård. Respekten var var mans egendom. Först måste landet räddas, sedan kan man prova och rädda andra och lyckas trovärdigt. Tillika finns ett ansvar för de människor som befinner sig innanför landets gränser. Samt landets egna begränsningar. Ett omvänt exempel för att tydliggöra. Vad händer om jag vore kvinna, flyttar till Saudiarabien och kräver att få gå med barnmatsmaskinerna dinglandes på offentligt bad och bara gjorde det. Tillika ha en kriminell syster som rånar en bank och skottskadar en vakt samtidigt? Vad blir påföljden när dessa omvända exempel inte respekterar det landets lagar och grund, som baseras på hundratals år av just deras utveckling? Rasism= omogen oförmåga att våga sätta sig in i helheten utan att agera i rädsla och fruktan. Realism= insikt av att allt inte är bra och öppna för andra synsätt och nya beslutsvägar för att kanske förändra framtidsutsikter och utfall av nya beslut. Med förhoppning om att dagens politiker vågar ta krafttag med en helhetssyn, utan att fega för gnället och motståndet. Mvh Asken |
|
| Ja nog är det ju fan att man inte får behålla nånting nu för tiden... Tyvärr är det ju ofta så att om nån t.ex blir av med framlysena så plockar dom ur resten själv för att det ska löna sig att ta det på försäkringen... Det är ju en anledning till att premierna stiger... Jag undrar om jag inte skulle göra så själv i ett sådant läge faktiskt... | |
|
En BMW 5-serie är 50% dyrare (för mig i alla fall) att försäkra jämfört med Audi A6 och Mercedes E-klass med jämförbara motorer. Dessa jäkla stölder kommer att fullständigt döda modellens andrahandsvärde eftersom de blir så dyra att försäkra. :-( //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet: får man fråga vad du ger för din försäkring? /Theo |
|
|
I mitt fall så var 530D betydligt billigare att försäkra (8500 vs ca 15000) än Mercedes motsvarighet. (Visserligen fick jag lite sjuka förslag på BMW:n också innan jag hittade ett bra bolag) Till saken hör att jag bor "centralt" i Kalmar. Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Stackarns dig Anth, du kan kanske leda 230v till infästningen för xenonlyset? Är dom inne i din bil och pillar så får dom skylla sig själva :) Nä lite realistiskt: kan man inte löda en tråd till fästet och en till själva skruven, och om dessa bryts eller skruven avlägsnas så går larmet? Asken: det ligger en hel del i det du säger, men eftersom "dom" (inget illa menat) har sharialagar och dylikt som säger att man skall hugga handen av den som stjäl osv så borde väl dom sen födslen ha detta inprintat? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
JohanT: "Ja nog är det ju fan att man inte får behålla nånting nu för tiden... Tyvärr är det ju ofta så att om nån t.ex blir av med framlysena så plockar dom ur resten själv för att det ska löna sig att ta det på försäkringen... " Har du tillförllitlig statistik på ovanstående. |
|
|
Mycket bra sagt Kane & Asken! Tyvärr, även om det är för jävligt att de kommer hit o gör dessa brott, missförtå mig inte nu, jag är Ungrare själv. Men jag försöker sköta det mesta den rätta vägen. Men jag ser dessa tattiga "turnébussar" ofta från Lettland eller Polen som stryker runt i industiområdena på kvällarna... Lite svartjobb på dan o lite stöld på kvällen... Men deras öde driver de... Ang. premie: de flesta jag känner har saltat på och hittat på för att kräma ut tillräckligt på försäkringen, ofta Svenskar. Så det drar upp premien med. Men kul är det inte. Mvh: Zoltan |
|
|
Theo: 11700 kr/år Vesta. Stockholm närförort. 25 år gammal. Inga skador, parkering på gatan. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
fyfan... jag har ca 7200 kr/år (med ALLT) på DINA, Tibro (liten landsort) snart 25, inga skador, parkering på gatan då har ju jag iof en 525i från -01 å ingen 530i -02 å jag tyckte jag hade ångest pris på min försäkring, lider med dig =/ /Theo |
|
|
Asken, försöker du rättfärdiga "flyktingarnas" beteende. De får trygghet, tak och mat och tackar med att sno våra saker. SP |
|
|
Det kostar att ligga på topp... En 525 är max en tusenlapp billigare för mig. Inte alltid kul att hålla till i Stockholm. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag beklagar att du drabbats, tragiskt! Jeg har selv fået stulet mine fälge sen 1 år tilbage. Men nu har jeg instalerret et nyt larm fra BRC i malmö. GMS larm som ringer om det går. pris 9500,- men pengene värd. Håber at det gör nogen skillan... | |
|
Men vad ska du göra om larmet går? Gå ut och ta upp fighten med busarna direkt på plats? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Kane, det jag vet är att dom flesta jag känner har gjort så när dom blivit drabbade av något med sina bilar... Och man hör ofta om folk som känner folk som gör så... Det är inget påhitt även om du inte kan få det nerskrivet på ett papper från polismyndigheten eller från ett försäkringsbolag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.