AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.282

Svarvat svänghjul=problem? m3 3.2..

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Hejsan!
Kan ett svarvat svänghjul göra så att man måste trycka kopplingspedalen till strax innan mattan för att den ska koppla ur?

Johnny
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har du fått en lägre höjd på det så blir det så.Om inte anläggningsytan har svarvats av så ska det gå bra.
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

2002tii:

Okay.. Jo jag vet ju inte riktigt varken hur eller vart dom har svarvat, jag vet bara att det är gjort av tidigare ägare som har lämnat in det i samband med kopplingsbyte.
Jag har för att förklara lite kort;
Bytt Lamell, Tryckplatta, Bytt till Stålomspunnen slang imellan kopplinscylindern och slavcilindern, Bytt slav/kopplingscyllindrar, Urtrampningslager.. Men inget av det har gjort att kopplingen tar högre upp..
Känns som att det nu bara kan vara svänghjulet som är problemet?? eller har jag missat nåt? :)
Bilen fungerar ju och kopplar ur, men jag vill att det ska vara 100% i sin ordning !
Tacksam för svar ..

Mvh johnny
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Om svänghjulet är skevt så pulserar ju kopplingspedalen, så om man svarvar ned tjockleken på det så kommer pedalen att ta längre ned.

Men dom måste ju ha svarvat ganska mycket för att den ska ta ända nere i mattan.
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Jo. jag vet ju som sagt inte hur mycket som är svarvat... men det enda att göra är väl att skaffa orört svänghjul och prova..

Johnny
jalle
Tjena.

Vet attd är off topic , men undrar om nån av er vet hur tjock
en ny kopplingslamell till m3 3,2 skall vara i nyskick?
Är mitt uppe i ett motorbyte , och undrar om jag skall
monteraihop den med min befintliga koppling lr byta.
Jag har fö. ett svänghjul över om d är intressant!
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Jalle:

Har tyvärr inget mått på det.. Fick tag på ett begagnat osvarvat svänghjul igår som jag ska prova med.. Tackar endå!

Johnny
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ett tips som är enklare och snabbare än att byta svänghjul är att förlänga pinnen på slavcylindern... Har själv gjort det på min när jag bytte till M20 svänghjul.

Testa med 10mm åt gången och se om det blir bättre, jag förlängde min 30mm men det är stor skillnad på tjockleken melan m20 och dubbelmassa svänghjulen :)
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Macke 325:
Jag har provat med det. satte dit en hylsa som förlängde pinnen ca 10 mm. blev ingen skillnad allafall.. men jag provade ju inte med mer iofs..

Johnny
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.