|
|
|
|---|---|
|
Flera personer hävdar att eftermonterat xenon nu plötsligt är tillåtet, den informationen har de fått dels från personal på bilprovningen och dels från verkstadspersonal. Jag tycker det låter märkligt om det skulle vara tillåtet, jag menar vi lever ju ändå i Sverige ;) Är det någon som vet något om detta? Jesperado t.ex? Och om det har gjorts ändringar i reglerna, vad har ändrats? Man ska sikta på att vara bra! | |
|
Regler kan ju ändras, men generellt gäller att endast e-märkta utrustningar som är godkända på den aktuella bilen är OK. Ett vanligt missförstånd är att en pryl som har ett e-märke automatiskt blir godkänd var den än monteras. Sen beror det lite på vad som menas med eftermonterat. Att konvertera en halogenstrålkastare till xenon är alltid obra, eftersom reglerna tydligt säger att man aldrig får ändra på en redan e-märkt produkt, allra minst belysningsanordningar. Att montera original xenon facelift -01 på en BMW E39 som tidigare hade halogen osv är däremot OK, originalstrålkastarna från Hella är testade och godkända på just denna bilmodellen. Sen har vi allt däremellan...) FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl tillåtet på halvljusen så längs du också monterat eller har lyktspolning och monterar automatisk ljusviddsreglering på bilen. Annars är det bara helljusen som du kan monterat i. ///MVH Hasso Länk |
|
Det där är ju ingen ny information, det ska alltså enligt dessa personer ha kommit någon ändring i reglerna. Det är just den ändringen jag undrar om någon vet vad den innebär. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
De flesta regler är harmoniserade inom EU och med en dos nationella tillägg och undantag. Jag är rädd att det är önsketänkande att man plötsligt skulle riva upp/förändra de ganska strikta reglerna som tydligt t.ex säger att all förändring av redan godkända (e-märkta) ljusutrustningar på fordon är otillåten. Det ger tyvärr inget utrymme för mycket skruvande med dessa utrustningar, annat än med originaldelar. Obs att reglerna inte tas fram av eller för verkstäder eller bilprovningen, eller att de sistnämnda kollar efterlevnaden på speciellt mycket av dessa om det inte är direkt kopplat till trafiksäkerhet eller miljö/utsläppp osv. Hos vägverket eller på nätet kan man däremot nästan alltid hitta info. Inte sällan bubblar det upp rykten och skrönor, ofta från personer som hört av en kompis vars brorsa jobbar på... osv. Tyvärr får man inte alltid vederhäftig info av de som tjänar pengar på att sälja eller montera tillbehören heller, kanske av naturliga skäl, mycket av det som säljs får många gånger bara användas på avlysta vägar och banor om man skall följa reglerna. Tråkigt och negativt? Bara sanningen...) FP |
|
|
Folke,menar du att det är tillåtet att eftermontera originalxenon från tex.Bosch på min E46 -04 även om jag inte har den automatiska ljusviddsreglering? Mvh. Micke Flygpursern |
|
|
Ja, om du även monterar ljusviddsregleringen och ev lyktspolning Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.