AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.601

Byta fläktvinge E39!Misslyckat

Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej igen,
idag skulle byta fläktvinge och har misslyckad.Det gick inte.
Vill någon beskriva hur man gör TAR BORT den svarta plastskydet som sitter runt om kylaren????.Lyfter man den upp eller ??annars är det omöjligt komma åt fläkten och lösa skruvar.?????Och behöver man plocka visko?
Bilen är en 523i -99.
tacksam för svaret

sutko
Kåpan går inte fri på modellen i fråga. Man måste ta loss fläkten (vänstergängad, 32 mm mutter) och ta upp fläktkåpan samtidigt med fläkten.

Mvh
/Janne
Visa användare
138
sutko
bruksbil
alltså man lossnar först mutern 32mm vänstergängad.Om det inte lossnar så går det med hjälp hamaren eller?Eftersom har försökt lite och det gick inte.Kanske man behöver använda lite våld...?
Ska försöka imorgon igen...tack så mycket

sutko
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Om du bara ska bort med själva fläktvingarna och inte viskon så behöver du inte lossa 32 mm muttern alls. Fläkten sitter i några insex på viskon som enkelt skruvas bort och sen är det bara att lirka ut vingarna utan att ta bort plastskydd eller dylikt.

Om jag minns rätt så var det så vi gjorde sist vi höll på med en 523 E39 då jag och kompisen skulle byta termostathus.

Svekke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är olika på M52 och M52TU.

På M52TU är det en aning knepigare att demontera kylarsargen än på vanliga M52.
Expansionskärlet sitter nämligen fast i sargen och under till på sargen går två kylarslangar som måste lossas från sargen.

Enklast är om du kan hissa upp bilen. Sist jag utförde det hela så var det för att jag behövde byta vattenpump och då började jag med att tömma kylsystemet vilket underlättade en del.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gjorde ett mothåll av ett plattjärn med vå hål att trä över remskivans M6-skruvar. Då är det lätt att gänga av viskon. Kåpan sitter (-01) med expanderande plastpluttar där man pillar ur mittstiftet och drar ut clipset. Sedan lyfter man kåpan med fläkten. Så tror jag att jag skulle gjort för att byta fläktvinge. Har för mig att expansionskärlet följde med upp fint så långt jag behövde lyfta, men kolla det Mugge säger om slangarna.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
tack så mycket alla för hjälpen...det låter lite komplicerad men det kommer att gå säkert bra.Ska hissa bilen och så att det blir lätare.Vill helst inte lossa några kylslangar det är svårt att lufta kylsistemet sen.
Det är en E39 M52TU dubbel Vanos

sutko
Visa användare
138
sutko
bruksbil
men oxå undrar om varför byter Ni era fläktvingar går dom verkligen sönder eller?
På min saknas en vinge.Köpte bilen så.Vet ej hur kunde det hända.
Märkte att bilen börjar gunga när den körs i stan(när den blir riktig varm).
Så kom jag på att det är kanske obalans i själva fläkten pga saknas en vinge

sutko
Ev. obalans från fläkten skulle isf märkas som mera högfrekventa vibrationer, inte sätta bilen i gungning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.