AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.268

Kolla oljan på Diesel E90 -Skillnad på kall och varm bil?

Tjena,

Kollade oljan i tantens 330XD E90. Stickan visar verkligen heltomt, inte ens en droppe i toppen av stickan, men det finns inga felmeddelanden lagrade under check control eller i iDriven.
Är det vanligt för dieselmotorer att visa noll i oljenivå när de är KALLA?
Vågar ju liksom inte värma upp den ifall det är dåligt med olja. Vågar heller inte skvalpa i en massa olja, för mycket är ju lika kasst som för lite.
Obs, ingen varningslampa lyser, men tanten påstår att hon såg någon sådan tändas när hon stängde av bilen under gårdagen.

Hjälp?
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
hej!

det er unormalt at det er ingen olja på stickan om motoren er kaldt eller varm så skalt det være olje på sticka.OG om motoren er kall da skal det va olja på stikan!!!!!!!!fyll på olje ellers så blir det dyrt.

har en golf 5 diesel men det er alltid olje på stikan når den er kall!!!

min tips er fyll på olje!!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
olja ska alltid kollas med kall motor oavsätt bensin/diesel, nivån vissar även något högre med kall än varm motor. Kan skilja en del på nivå stickan. (Detta gäller dock inte när man har torrsump ex 911 då ska motorn vara igång)

Det är inget farligt att ligga några mm över max sträcket på nivå stickan..men man ska inte hälla på litervis mer än vad motortypen kräver.

Bättre att kolla oljenivån någotsånär regelbundet är att få motorhaveri som kostar mer än vad det smakar.
Har fått lära mig att oljan ska kontrolleras med varm motor.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
nagge, på E90 är det som du skriver, men för de flesta bilar gäller att kolla vid kall motor.
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Enligt instruktionsboken till min 330 skall oljenivån kollas med varm motor och den ska då ha varit avstängd i minst 5 minuter.

__
Tobias Andersson
Exactamundo.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.