|
|
|
|---|---|
|
Bil: Bmw 325 -92 Automat Så här var det: Tankade bilen på JET och hade i en flaska Red Line. Dagen efter börjar bilen läcka bensin och lämnades in på verkstad. Där bytte man en bränsleslang som gick till spridarröret, slangen var sprucken. Hämtar bilen och allt verkar frid och fröjd. Noterar efter ett tag att den gick på högre varv. Tidigare har bilen gått på ca:1500rmp när man håller 50 km/h Nu går den på 2000rmp och drar ut på växlarna mer, nästan som om sport läget vore ilagt. Kan det här ha något med bränsletillsatsen att göra?! Det är den första flaskan jag har haft i tanken under min tid jag haft bilen. Noterade även att bränsle mättaren gick väldigt ojämnt, den visar ju som tidigare bara att den nu går lite fram och till backa ganska snabbt. Te.x ligger på 1l milen på mätaren med farthållaren på och då pendlar den mellan 1,00l – 1,20l Bilen går inte ojämnt eller rycker. Dock så är det saker jag stör mig på. Någon som haft såna här problem själv eller vet vad det kan bero på? Ska även ringa verkstaden i morgon och höra med dem. | |
|
Redline löser upp skit som har setat fastgrott länge. Ibland kan det behövas en flaska till samt att man byter bränslefiltret. Däremto kanske det kan vara andra slangar som suger tjuvluft, t ex en vaacumslang, det kan ju vara mer än 1 slang som krånglar? De kan ha tagit av pluspolen till batteriet då de jobbat med det bilelektriska, då nollställs väl styrenheter mm. En gammal slang som är trasig kan nog inte skyllas på Redlinen, det är allmänt slitage. Gummi åldras och t ex min gamla BMW 850 så har det bytts några slangar som varit torra som fnöske. Det enklaste är nog att låta verkstan titta på det, fjärrdiagnos är lika mycket erfarenhet som hokus-pokus:) Mvh Asken |
|
|
Men att den skulle gå på högre varv efter verkstadsbesöket verkar osannolikt om de inte bytt utväxling på bilen. Eller menar du att den ligger kvar på en lägre växel när du kör i 50? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag var just en sväng till affären. Men när jag skulle starta bilen fick jag hålla in nyckel längre än normalt också, till en början så gick bara startmotorn och sen hosta bilen igång efter en 15 sec. Samma sak när jag skulle hem igen. Har aldrig vart problem att starta tidigare. Man måste inte ”lufta” bränsle systemet efter man vart där och pillat? Eller om det är som Asken säger, fler slangar som är slut? Dock fick jag intrycket av killen på verkstan att han kollat alla och byt dem som behövdes.. JohanE Bilen drar nu ut längre på växlarna än var den gjorde tidigare. Den går på högre varv än vad den gjorde tidigare helt enkelt, förutom när den är på tomgång då ligger den på 500rpm som tidigare. Alltså, nu växlar den på 3000rpm, tidigare så växlade den på 2000rpm vi samma gas på drag och när jag håller 50km/h då varvar den också mer än vad den gjorde tidigare. Men det kanske är Redlinen som gjort det? |
|
|
Det är ju helt omöjligt att den skulle varva mer på samma hastighet och växel nu mot förut om de inte bytt utväxling på bilen vilket jag är rätt säker på att de inte gör vid ett bränsleslangsbyte. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jo det låter konstigt! Åh bytt utväxling har dem nog inte gjort! Hade nog synts på räkningen ;) Anyway, det var ju lite kyligare ute den dagen, kanske kan ha med det att göra? Men man måste väll inte bytta utväxling på bilen för att den ska varva mer? För så fort jag drar på sport läget så varvar den ju mer och drar ut på växlarna!? Men sen så vet jag ju typ inget om bilar + att det börjar bli dags att sova nu.. |
|
|
Såhär är det. När det är kallt så blir oljan inte varm lika snabbt. Min låda är likadan vid kallstart, ligger kvar på växlarna längre och det tolkar jag som att bilen försöker skona lådan med att växla allt för mycket innan oljan fått rätt temp. Alla min aut-bilar har gort likadant, haft 528, volvo 855 och nu en 320. Så det är nog att du inte tänkt på det innan, prova o varmkör bilen och se om den beter sig normalt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.