|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det någon som på rak arm kan säga vad det är då det skakar vid inbromsning från ca 60km/tim och uppåt. Obalans i däcket ökar skakningarna ( vid vinterdäck som inte är så bra balanserde). Hade hoppats att SBP hade sett det men å andra sidan får jag lite mer tid att fixa det. | |
|
Hej skulle tro att bromskivorna är vinda,Har samma problem själv. har för detta arbetskamrater som jobbar på bilverkstad som ska hjälpa mig att svarva skivorna på plats(dom har en portabel svarv.) mvh cliffen |
|
|
Ojämna bromsskivor kan jag tänka mig!! Försvinner det vid hård inbromsning? |
|
|
Här är en till som undrar. Gäller i mitt fall en 728iA -99. Har bytt en del stag och bussningar, låtit göra en fyrhjulsinställning och balansering av hjulen. Varken min mek som bytt stagen eller han som gjort hjulinställningen kan hitta minsta glapp någonstans. Lik förbannat vibrerar det ibland när man bromsar lätt från ca 70-80km/h. Skivorna är bytta för ca 1000 mil sedan och borde inte ha slagit sig av min lugna långkörning. |
|
| bussning nr 6 brukar orsaka ett sånt problemLänk | |
|
När jag hade motsvarande problem med min 735:a -91 så var det byte av casterstagen som var lösningen på vibrationsproblemet. Jag bytte båda casterstagen och alla vibrationer var som bortblåsta. Själva bytet är tämligen enkelt och casterstagen kostade drygt 800 kr styck. Ett tips kan vara att be någon stå bredvid och titta på framhjulen när du bromsar. Rör de sig "för mycket" i längsled (framåt och bakåt i hjulhuset) så kan det vara casterstagen som är slitna. |
|
|
Tack goa forumvänner Jag börjar med bussning 6 och tittar sedan på casterstaget. Nu har jag i alla fall något att börja med. |
|
|
Du köper casterstaget komplett med bussningen (nr6) redan ipressad för ca 800 kronor |
|
|
Kolla även så att inte stötdämparen är glapp, på min bil kunde kolvstången flyttas i sidled någon mm. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.