AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
780

Problem med gången på 320i 89.

El
311
Elwood
523i Touring
För ett tag sen började min bil bli svårstartad men bara lite då och då.
Fick då svar här att det förmodligen var soppapumpen eller spridarna som var dåliga.
Nu har den blivit ännuvärre och jag måste hålla c:a halv gas för att den ska hålla sig igång vid kallstart. Men problemet som blivit nu är att den dör c:a 1 sekund mitt under körning. Detta händer helt oregelbundet men i genomsnitt c:a 1-2ggr/minut. Den rycker till kraftigt och soppamätaren går ner på noll, likaså varvräknaren och hoppar lika snabbt igång igen. Det kan hända en gång eller flera gånger på rad men gasar man eller släpper av helt slutar den, alltså mest vid jämn gas.
Är det fortfarande mest troligt med soppapump eller spridare eller kan det vara något annat typ bränslefilter, relä eller något? Vill inte köpa en soppapump för 2500:- eller spridare för flera tusen och bara chansa.
El
311
Elwood
523i Touring
Detta händer alltså både vid kall eller varm motor om det hjälper.
El
311
Elwood
523i Touring
Ingen som vet?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Igensatt bränslefilter, alternativt pump..det som tyder på det är att det händer vid jämn gas. Men orsaken är långt ifrån säker.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Andra orsaker kan vara vevaxelgivaren, impulsgivaren, skulle spridarna vara dåliga iegnsatta/läckande har man oftast startsvårigheter och bilen går illa konstant, speciellt vid acceleration.

Det första du bör göra är att fastställa om det är bränslerelaterat eller tändningsrelaterat, dvs den enklaste vägen är att ta loss spridarna och kontrollera om de sprutar bra till att börja med, men ta det försiktigt med tanke på brandrisken!!
El
311
Elwood
523i Touring
Nä vid acceleration är det inga problem. Kan man utesluta spridarna då?
El
311
Elwood
523i Touring
Ingen? måste göra något åt detta nu.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
När min betedde sig sådär så hade en lindning i bränslepumpen gett sig och var då svårstartad samt att den lade av mitt under körning så som du beskriver. Jag gissar bränslepump. Är den bytt någon gång?

///BMW - Was sonst!
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Skulle börja med att kolla lmm och vatten tempgivaren....

El
311
Elwood
523i Touring
Vet inte om pumpen är bytt någon gång, inte senaste 2 ägarna iaf.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bränslepumpen är mycket troligt och brukar vara en av de vanligaste problemkällorna vad det gäller E30. Väldigt många byter sina efter 20000mil och det finns nog ingen komponent som kan vara trasig på så många olika sätt och ge upphov till en mängd olika beteenden vad det gäller bilens gång.

Bränslepump är billigare än 6st spridare, lättare att byta och har bilen gått minst 20000mil så är det garanterat ändå ganska snart dags att byta den ändå. Bränslepumpen är trots allt bilens hjärta.
El
311
Elwood
523i Touring
Ja det roliga med det hela är att bilen har lagat sig själv.
Efter att ha ryckt och varit allmänt svårstartad i 2 månader så försvann det helt och hållet för c:a 1 vecka sen. Sedan dess har den varken varit svårstartad eller ryckt en enda gång.
Kan det ha varit nått skit som legat någonstans och till slut släppt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.