AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.403

Ca kostnad för installering av bensinvärmare E39/E46?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Har en ny Webasto Termo Top T som ligger och samlar damm och undrar om ni kan ge riktpriser vad som är rimligt att få en sådan installerad på ett fackmannamässigt sätt i en E39 eller E46?
Då menar jag hos en verkstad som gjort jobbet åtskilliga gånger innan och kan lämna garanti på arbetet.
Vill inte gärna få bensinläckage och risk för brand på en bil för 150-200k..

En fråga till; om man använder värmare som en parkeringsvärmare endast för att värma upp motorn, kan man räkna med att batteriet klarar sig bättre?
Det är väl främst när man använder kupefläkten för att defrosta kupén som det drar batteri eller?

Har nämligen endast 6km till jobbet, så batteriet hinner inte få så mkt laddning på den tiden.
Gör ju inte så mkt om man fryser i 5min, men motorn vill man gärna vara snäll mot:)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ingen som har en ungefärlig uppfattning?

tex vad hela installationen inkl värmare brukar kosta..jag vet ju vad värmaren lös kostar ny så installationskostnaden blir ju mellanskillanden.

mvh
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Räkna med ca 7-8'. Men varför kontaktar du inte en akrediterad verkstad för Webasto och får kanske mer exakt offert?! De kan även svara på fråga 2. Mitt tips är att du måste ladda batteriet 1ggr/vecka eftersom soppapump etc ändå går för att styra webaston.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
HFR:

Tycker att du gott kan kosta på dig att låta värmaren värma cupén också, tänk på att du slipper skrapa rutorna så vindrutan slits nog mycket mindre.

Cupéfläkten drar säkert en del ström, men värmarens egen pump är inte helt "oskyldig"... =)

Ett tips om du inte har nåt eluttag nära bilen kan ju vara att köpa ett till batteri så kan du använda dem växelvis, bara att byta 1 gång per vecka och alltid ett fulladdat batteri hemma.

Ska du vara snäll mot motorn så måste du vara snäll mot batteriet också... ;)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Förresten, för 3-4 år sen skulle jag fått ge ca. 5000:- för installation av bensinvärmare, det blev aldrig av.

Mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för era svar!, bra riktlinjer att gå efter när man frågar runt.
Jag misstänker att vissa installatörer annars "lägger på" en slant extra bara för att man inte köpt själva värmaren hos dem..

Kan var en idé med ett extra batteri som rob skriver, eller kanske man klarar sig med att köra ctek-laddaren på underhållsladdning en gång i veckan eller liknande.

Om det är fler som har priser på hela installationen med/utan värmare så får ni gärna skriva vad ni betalat.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.