AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
482

Basen försvinner

PIST OFF
Har kopplat in allt i nya bilen.Har fixat en ny låda med två 10:or(MDS).När jag hade den andra lådan med en 12:a (pioneer) så kunde jag höja nästan max.Men nu med nya lådan så går de knappt hälften så klipper de.Kan de vara för där e två basar eller behöver jag Kondensator???

JUST KICK IT
Två tior kräver mer ström än en 15".
Kondensator och/eller grov matarkabel till slutsteget brukar göra susen.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
PIST OFF
Vad är det för sorts kabel Matar???Var hittar man de

JUST KICK IT
Jag menar strömkabeln mellan batteri och slutsteg.
Den bör nog vara minst 21mm2 i ditt fall.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
vad har du för slutsteg?

för mycket kabel kan du aldrig få...

själv har jag ett gäng grova kablar till mitt slutsteg, driver för närvarande bara en bas, och det blinkar i bilen när man kör max, trots att jag har 2 kondingar, 1,0F + 1,5F. och det är ju ändå ganska stort batteri på dieslar..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
1) Om du parallell kopplat högtalarna (som du förmodligen har) så är impedansen helt plötsligt 2ohm istället för 4'a. Vid samma läge på volymkontrollen får du då dubbla effekten, förutsatt att ditt slutsteg klarar av att leverera det. Du kan alltså inte jämföra läge på volymkontrollen 'före' och 'efter', men du kan och bör anpassa känsligheten på sub kanalen för detta.

2) Ditt slutsteg kan vara mindre lämpat för 2ohm

3) Det kan vara högtalarna som bottnar, och det beror delvis på lådan

Jag skulle inte misstänka kondensator brist. Om du behöver förstärka något i den ändan är det högtalar kablaget.

Mulle
PIST OFF
Har en Pioneer slutsteg 4*150w.Ett Pioneer deh8000r stereo.När jag hade låddan med en bas va de ingen fara.Men efter kopplingen med två basar så började detta fenomen.

JUST KICK IT
som dom skrivit innan så är det troligt att steget inte klarar 2ohm. beror ju på vad det är för basar, men det borde vara 2ohm nu.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Är lådan korrekt byggd?? för jag har svårt att tro att kablaget är för klent, beroende på vad du har för basar, MDS brukar ha grymt lättdrivva basar, men dessvärre brukar de även kunna ge konstiga lådförslag, jag hade / har 2st MDS fan power 12" och första ritningen var en portad låda på 94l med 2 4" portar, och den lät skit, sen åkte jag tillbaks och kollegan till den första på mds mer eller mindre svor åt sin kollega och sen hade jag en ny ritning på 54l och en 4" port den spelade mkt bra, och visst borde det göra skillnad på 54l och 100l och nu senast när jag ringde angående samma elemnt fick jag svaret portad låda på 64l???? Jag hänger inte riktigt med men de använder samma program och får olika förslag på samma element?? konstig för vore det inte för allt strul runt om hade de varit en bra kedja.

SÅ kolla lådan är mitt tips, efterssom dina pioneer såpelade bra.

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Hej PIST OFF.

Jensclaudius har mycket vettigt i sitt inlägg, dålig låda dåligt ljud.

bes51659 är dock den felsökning jag skulle använda mig i detta fallet.

Testa, om möjligt, att koppla dina basar i serie:
och se till att de spelar åt rätt håll.
Två fyra ohms basar som kopplas i serie ger 8 ohm mot slutsteget. I verkligheten kommer dina basar att ge ett motstånd mellan 1 och 20-30 ohm när du spelar.

Om du kopplar 2 stycken 4 ohms basar parallelt så ger du stutsteget 2 ohm som givetvis faller LÅNGT under vad många slutsteg pallar med.
Har man då ett bra slutsteg så stänger det av sig istället för att brinna upp.
Som tur är så brukar Pioneer klara sig även om det lastas för lågt.

Vissa andra slutsteg, AudioArt tillexempel, KRÄVER bra strömanslutning, i annat fall stänger de av pga för dålig matning. Kan också detta upplevas så som du beskriver det.
Men Pioneer BRUKAR klara sig bra med "klen" kabel. Och uppenbarligen funkade det med en bas.

MvH
Thobbe

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.