AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.084

Körteknik SMGII m3 e46

Sida 1 av 2
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Lite småfunderingar över körteknik på bana med smgII lådan, efter som den slirar en aning vid nerväxlingar för att inte låsa bakhjulen lär det vara en aning svårt att ställa ut bilen innan böj? Sällan optimalt ändå iofs.
Däremot undrar jag lite hur bilen uppför sig om det går lite för brett, efterslängar etc? Kommer den tillbaka fint och mjukt eller biter den tillbaka hårt?
Vill helst ha svar från folk som pressat sina bilar på bana och kan köra relativt fort.
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
Vet inte om det bara är jag som är trög och inte fattar men om du kör ex på ställ på 2an är det väl lika som att köra på ställ på 2an med en manuell då du balanserar med gasen.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Menar att om man växlar ner lite "hårt" så glider bakänden ut på motorbroms med en manuell låda. Med SMG så ska lådan automatiskt slira på kopplingen för att förhindra just det, plus att den även möter med mellangas automatiskt.
Ovan är ju inte alltid effektivast för varvtiden, men kan vara ibland, och ibland är det bara ball ;)
Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
Jag har testat att växla under inbromsning i offcamber svängar, min uppfattning är att växeln läggs i först när varvtalet stämmer överens med hastigheten. Kör med R däck vilket kanske förbättrar det hela, enl min mening är SMG perfekt för bankörning, kommer man lite fel och behöver mer krafet är det bara att växla ner närsomhelst hursomhelst :)

Varför du vill ställa ut på banan förstår jag inte riktigt... Den kommer tillbaka mjukt och fint, det går utmärkt att accelerera på fullgas fast det går lite på tvären. Släpper du gasen så är den som alla andra bilar...

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Är mest intresserad av hur bilen uppför sig kontra en helt manuell bil när man stressar den, både vid "hårda" nerväxlingar och lite för mycket gas.
Finns ju vissa kombinationer av svängar när det kan vara lämpligt/skoj att komma lite på tvären innan böjen, även om det är väldigt få ställen.
Tror också SMGII är ultimat för bankörning, annars hade jag köpt en m3 utan ;)
Har anmält mig till licenskursen med bmwsc i maj, tidigare erfarenhet är 6 säsonger roadracing, plus en hel del banåkning innan dess.
Med bil är det ett par år sedan, men var med på en del banträffar med min impreza turbo, men det skiljer ju en del mellan fyrhjulsdrivet och bakhjulsdrivet, betydligt lättare att åka baklänges med m3'an ;)
Iofs kört ett par varv med en race 968 turbo också, men det är 8-9 år sen nu, så man är nog lite rostig.
lob
Hej oFFkeFF

Körtekniken du beskriver används i rally där du låser upp bakhjulen och/eller tar böjen på returen t ex i vägbyten eller 180 graderskurvor. I det scenariot ingår även att du utnyttjar den energi du har i hjulspinnet för att ta dig i hjulets riktning. I bankörning handlar det mer om att din fartreducering skall vara gjord innan du börjar bearbeta kurvan. Det är inte snabbast in (förutom vid förbibromsning av en långsammare bil) utan snabbast ut ur kurvan som gäller. Det momentum du har med dig ut ur kurvan ger dig en högre hastighet på rakan. SMG lådan ger dig bätre möjligheter att balansera upp bilen i ingången till kurvan tack vare att du behåller mer vikt bak. Detta ger dig mindre understyrningstendenser och en stablare bil. Vill du för skojs skull drifta genom kurvan får du provocera upp bilen med hjälp av styrning och gaspådrag vilket dessutom sliter mindre på både låda och drivlina.

Lars

Länk
Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
oFFkeFF:

Kul med fler banåka M3or :) Vi ses på Mantorp under springbrake i så fall.
Jag har erfarenhet av diverse manuella Mbilar och SMG är betydligt roligare på bana. Började faktiskt också köra bana med min Subaru -00 :)

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Det ska bli förbaskat kul och testa lite mer seriöst än de korta provkörningar jag gjort med smg-lådan än så länge. Får min bil tidigast ikväll, förmodligen imorgon, men får väl börja testa i halkan först :)

Lob, grunderna kan jag, det är finliret och intrimningen av mig själv för bakhjulsdrift med lite fler ponnys och kanske smg som behöver tränas in :)
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Annan fråga, vad åker ni för däck?
Min plan är att åka r-däck på vinterfälgarna som är 17" som är 8" breda både fram och bak.
Tycker det borde funka och sen 235 däck runt om?
235 blir för smalt bak. Har testat våran med det och det släpper mycket då.
Jag kör med MPSC 265 runtom och det fungerar bra
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Vad åker du för fälgstorlekar då?
18" och 9,5" breda
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Får se vad ekonomin tillåter, är lite sugen på ett par 18" compomotive mo-fälgar.
Men tycker det låter lite lustigt att lite smalare r-däck ändå inte ger bättre grepp?
Själv tyckte jag inte alls det var lustigt när jag testade ;-) Trodde själv att jag inte skulle märka någon stor skillnad men det var helkasst grepp. Bilen är ju ganska motorstark ska man komma ihåg. Har kört mina gamla bilar med 235 r-däck på bana och det har funkat fint (330 och 328)

Sedan testa vi med 255 på 8,5" bred fälg och då "rullade" däcken på fälgen. Men 255 på 9" fälg borde fungera fint.

Om du ska ha 265 fram kräver det dock endel camber. Annars får du nog nöja dig med 235-245 skulle jag tro, men det vet jag inte rikigt hur breda det går på fram utan att ta i.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Nu är ju inget gjort åt chassit på bilen heller, tror jag kommer hålla den helt standard i år iaf, och till nästa säsong kanske göra en major upgrade på chassit.
Såvida inte någon riktigt bra affär råkar dyka upp under sommaren såklart.

Hur är det med "standard" michelin-däcken? På ringen i somras åkte vi med ringentaxin runt och det var ju inte r-däcken som satt på (tror jag iaf), vilket funkade rätt fint där om man säger så.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
""Hur är det med "standard" michelin-däcken? På ringen i somras åkte vi med ringentaxin runt och det var ju inte r-däcken som satt på (tror jag iaf), vilket funkade rätt fint där om man säger så. ""

...Men ringtaxin går nog endast 10-15 varv på ringen i högt tempo innan däcken är skrot.

Jo det funkar fint med bra premium gatdäck men det skiljer mycket i körkänsla när man pressar bilen hårt. På svenska småbanor så gör det lätt några sekunder på vartiden och att man kan köra lite längre stintar med "R" gummi.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Hade p-zero rosso på imprezan, men de blev ju överhettade efter 5-6 varv på kinnekulle.
10-15 varv är rätt långt särskilt med en så tung bil. Iofs är m3'an inget under av lätthet heller tyvärr.
19" r-däck känns som lite för dyrt att elda upp. 17" är de fälgar jag har till vinterdäcken som är 8" breda. Så om 235 är för klent var det mest tanken på vad man ska hitta på. Får väl kanske bli 18"x9" fälgar iaf..
Gatdäck fungerar relativt bra. Problemet är att dom överhettar ganska tidigt om man kör hårt. Det är väldigt beroende på körstil hur länge däck håller. Själv tycker jag det blivit billigare sedan vi började köra med r-däck då man kan köra dom tills dom är helt slut vilket inte är lika roligt med gatdäcken om dom ska rulla till vardags också.

MPSC är ju väldigt dyra däck och det finns ju andra däck som är bra till mycket mindre peng.

Men att köpa för smala däck kommer du garanterat ångra, och då blir det som för oss att köpa nytt och mycket dyrare än att ha gjort rätt från början.

Kolla efter billiga fälgar på tex wheelbase eller gummihuset. Du kommer ändå inte känna skillnad på dom dyraste lättase fälgarna mot dom billigaste.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Skulle kanske funka om man fixade två stycken 9-9,5 breda 17" till bakändan?
Så man åker 235 fram och 255 bak?
Vill inte slänga ut för mycket pengar på fälgar helst.
Men sen vill jag inte ha för billiga fälgar som slår för att man åker över en curb heller..
Men har nog lite för aggressiv körstil för att konservera gatdäck.. Blir ju odödlig så fort man får en plåtlåda runt sig och är på en bana..
Jepp det skulle nog funka fint.
Jag har prövat både lite dyrare och billigare fälgar (dock inte rikigt dyra) Dom dyrare körde jag på curbs ipå gotland så fälgen vart platt och sprack sönder. Dock var det i ingång på en curb som var 1dm hög. Sedan har jag kört på 4 olika billiga fälgar och dom har hållt hur bra som helst (dock skulle nog ingen fälg hållt för påkörningen på GR.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Får se vad man lyckas trolla fram under våren, har ju ett par månader på mig att lösa det.
Hur gör folk som kör till ringen? depåbil eller kör hela vägen ner med r-däcken?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.