AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
891

Har några frågor angående underhållsladdare

Tja

Jag har sökt om underhållsladdare här på forumet men har ändå några frågor.

Jag har min bil ståendes i garage och har inte vinterdäck men jag använder bilen då och då när det inte är vinterväglag vilket det sällan är där jag bor.

För någon dag sen hände det att bilen var död men gick igång efter att jag startat den med hjälp av startkablar. Det har inte hänt sedan dess.

Ska jag bara köpa en sådan här Ctek laddare och ladda batteriet ?

Eller kan man ha den i bilen på något sätt så att man bara kopplar loss en sladd när man ska ut och köra och sedan kopplar in den igen när man ställer bilen. Eller det går inte på något smidigt sätt?

Kom gärna med tips på vad som är smidigast nu under vinter när det är kallt (har kall garage) och man inte använder bilen lika ofta som på våren, sommaren och hösten (kör inte med den till jobb).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En ctekladdare duger utmärkt att koppla in under huven.
Mvh
Asken
Ctek eller annan motsvarande duger fint. Se bara upp så att nätkablarna inte är tillverkade av plast som hårdnar vid kyla och kan spricka. Det har hänt otäcka elolyckor pga detta. En laddare kan vara godkänd för utomhusbruk men ändå ha nätkabel av PVC, inte så bra.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
uffethebmf:

Om batteriet har laddats ur en gång så har kapacitet redan tappats, men man kan oftast få tillbaks en majoritet av kapaciteten om man laddar upp batteriet flera gånger i tät följd under minst ett dygn eller som du kan göra; lämna laddaren på konstant.

C-tek finns på Clas Ohlson och de flesta? OK-mackar.

Mvh
Undras: Hur laddar man upp flera gånger (efter första uppladdningen) under ett och samma dygn? Väl uppladdat så är laddströmmen noll, du tänker inte på andra batterier än just blybatterier i bilar?

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Jag skrev: "laddar upp batteriet flera gånger i tät följd under minst ett dygn"

Med det menas att ladda batteriet minst ett dygn och sedan upprepa laddningen så fort tillfälle ges igen - alltså flera gånger i tät följd, inte under samma dygn.

Jag lyckas alltid uttrycka mig lite komplicerat... =)

Min erfarenhet av sulfaterade batterier är att vissa har återfått merparten av sin kapacitet efter flera uppladdningar på minst ett dygn.

Detta kan säkert uppnås med att låta laddaren ligga på konstant om man har tid att avvara batteriet.

Mvh
Aha, du menar så...
Graden av urladdning och tidsfaktorn spelar in, om man inte väntar för länge efter urladdat batteri så kan man ofta få igång batteriet hyfsat bra. Förutom flerdygns upp/urladdning så säljs en del mirakelmaskiner för detta ändamål, dock med tveksamt resultat.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.