|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag skall köpa en BMW 540 E39 -96 som ser ut att vara i bra skick. Efter att ha läst extremt många inlägg så verkar det som att dessa kan vara mätarskruvade. Denna är dock inte körd så många mil per år enligt VV och besiktningsprotokollen. Har pratat med killen som har bilen, och han har full dokumentation över den. Är utrustning och pris ok? Är det något väldigt speciellt jag bör kolla? (Förutom ljud från chassi, tomgång, rost, servicebok, om bultarna är åtdragna med mera) "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" | |
|
Sorry. Glömde länk till bilen också :) Länk "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
| Ser ju fin ut även om jag inte gillar grönt speciellt bra. Det är väldigt mycket bil för den pengen. Lägger du sen några tusen till på den och konverterar till vita blinkers runt om och xenon blir den riktigt trevlig. | |
|
håller med ravve att om du konverterarden till xenon o nya blinkersglas. Men själv så tycker jag att den gröna färgen med 18" är riktigt snygg faktiskt. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Tack för svaren. Om det är navi och växlare, Brukar det då i de flesta fall vara DSP? "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
| brukar så vitt jag vet bara vara antispinn, men tycker faktiskt inte att man behöver mer, den funkar bra tycker jag! (tillräckligt för att man inte skall kunna ha kul med den påslagen!) | |
|
Nu tänkte jag mer på Stereo anläggningen :) DSP = Digital förstärkare, och enligt vad jag läst även Professional HIFI. "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
|
Den ser helt ok ut. Det enda jag reagerade på: varför står det?: Mätaren står på 18.300mil. Några standardtips på äldre bilar som kan kosta lite i repp om något är trasigt: Lägg lite tid på att ringa på stämplarna i serviceboken och föregående ägare: faxupplysning på vv.se samt ev be autovation testa bilen åt dig. En lax i testkostnad kan vara mången sparad peng värd. Finns kvitton och sånt kvar från tidigare reparationer/ serive är det en sak som indikerar välskött. Likaså brukar bilar som ägts länge av samma ägare vara ett "säkerhetstecken". Allt ok där så är du så försäkrad du kan vara efter en rejäl provkörning och koll. Mvh Asken |
|
|
Se där ja. Nu fick jag verkligen svar :) Ang. mätaren så är det kanske en tolkningsfråga :) Det där skall jag tänka mycket på när jag åker och kollar nästa vecka. Skall även kolla den grundligt med vägverket. Tack för tipsen! Nu är det bara en liten fråga kvar: Brukar det vara DSP om det är navi, växlare och tele? Samt, är det Pro. HIFI om DSP finns? Hur många högtalare i bakdörren? "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
|
"Hur många högtalare i bakdörren?" 2 st. diskanter på mitt system som heter "HIFI System Professional". Har varken tele eller navi. |
|
|
Den har varit tillsalu ganska länge, har sett den flera gånger dyka upp under hösten. Sen som asken säger "-mätaren står på..." kanske vet ägaren nått om miltalet? Bara spekulationer, men som sagt den verkar svårsåld även om priset är rätt. |
|
|
Efter nogrann kontroll hos vägverket gällande ägare och besiktningsprotokoll som jag beställde av bilprovningen så verkar allt legitimt. Sedan var jag så fräck att jag ringde föregående ägare. Han hade ägt bilen i ca 4 år och endast använt den som en sommarbil. Hade den samtidigt avställd i något år eftersom att han hade ett par BMW till som han använde. Det finns full dokumentation och stämplar för allt som är gjort på bilen, bytt bakaxel (NY), kontinuerligt servad med filter och olja. En väldigt pedantskött bil i föregående ägares händer samt att den inte är mycket körd i hans ägo. Föregående ägare är 50+, så det är ingen fara att den är ungdomskörd. Samt att den är körd ca 400 mil sedan han sålde den till nuvarande ägare. Efter att ha talat med föregående ägare så har jag talat med nuvarande ägare, har satt in ett förskott på hans konto och åker ner på Tisdag och hämtar bilen. Om det nu inte skulle vara något speciellt stort fel på den så att säga :) Men det kan jag inte tänka mig. Detta kan bli riktigt trevligt :) "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
|
Ett litet tips som jag tycker alla köpare av beg. 540 borde annamma..Byt kylare, den är en förbrukningvara på i synnerhet V8:an. Grattis till en i övrigt underbar bil. Min bil Länk |
|
|
Hej Bmw 540i är enligt mig en extremt kompetent bil. Har själv en 540ia -96a. På just en -96a skulle jag kolla upp katalysatorerna.....Kan bli en dyr affär om insatserna är lösa o skakar inuti, kan tappa effekt och så oxå om dem e igensatta. Mina var lösa och skramalade. Kollade med Bmw som ville ha 11000 kr st ( 2 st på 540 ). Kom över 2 nya Walker för 2050:- / st :). En annan klassiker som kan vara dyr är luftmängdsmätaren som kostar en del.... I övrigt är Kombiinstrumenten ALLTID kass i princip annars är det GRYMT bra bilar!!! Har du mer funderingar kan du gärna höra av dig, har exakt en sån som du lurar på som gått 11600 garanterade mil! |
|
| Har också haft bekymmer med katalysatorerna men hittade en firma som byter dem för under 1800:- per styck, jobb och allt. Viss skillnad mot BMWs priser. | |
|
"Frejo" Vad heter firman kan vara bra att veta=) Peace=) |
|
| A-alt i Mölndal. De byter medan man väntar, bokar tid som hos tandläkaren ungefär. Ska dit snart igen eftersom min andra börjar ge sig den med. | |
|
Om kattarna är bytesmogna så är 2 "noname" kattar med metallkärna det ultimata att byta till, dessa förslagsvis?: Länk Om jag har förstått det hela rätt så är dessutom de första E39 540 försedda med den "gamla" skottsäkra automaten som tål hela 560Nm (trimvänligt), senare kom en som bara tålde 440Nm... Mvh |
|
| Helt rätt strunt samma om bilen är pippigul, olivgrön , ollonblå eller vad den nu har för färg :) | |
| Någon som vet om man kan byta till 560 lådan om 440 rasar? Eller elektronik och styrning osv är helt fel med den? | |
|
Såja, nu har jag införskaffat denna mycket kompetenta BMW 540IA -96. Efter endast 7 timmar tillsammans med bilen så kan jag lätt konstatera att detta är den bekvämaste bil jag någonsin kört (Då inkluderar jag samtidigt splitternya bilar, men ej bmw). Den bil som jag köpte har nog exakt allt i utrustningsväg kan jag tänka, om det nu inte råkar vara så att det inte finns baslåda i hatthyllan då. Men det sitter 2 högtalare i hatthyllan, kan vara basar? I övrigt så har den: *HIFI Professional (10 Högtalare) *CD-växlare *Navi *Telefon *El-gardin i bakruta *Dubbelklima *El-stolar med minne *Multiratt *DSP?? (?Sitter ett grått slutsteg med räfflor på?) *El-ratt *El-taklucka Sedan ingick det samtidigt pixelfel i display samt fel på vänster bakdörrs centrallås. :) Kan det egentligen ingå mer utrustning? Priset var 55000 inklusive 18" bbs med nästan nya däck samt 15" BMW plåtfälgar med ok dubbfritt på. Efter köpet så åkte jag till föregående ägare och köpte ett par 17" fälgar med dåliga sommardäck på för 1000 kronor, dessa skall jag köpa vinterdäck till. Allt som allt så tycker jag personligen att jag gjorde ett riktigt kap! 18340 garanterade mil på mätaren och EXTREM dokumentation sedan bilen kom till Sverige 1999. Den har inte gått många vintrar i Sverige och heller inte så mycket på sommaren, därav det låga miltalet. Och bara ett fåtal ägare som är medelålders (ej buskörd). För att sammanfatta allt ovanstående: JAG ÄR LYCKLIG! "Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.