AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.354

Förarstolen åker bak när jag låser upp bilen

To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Min 540 iA -97 har sedan någon vecka tillbaka följande egenhet för sig.

När jag låser upp dörren med fjärrkontrollen åker förarstolen hela vägen bak, så att ryggstödet tar i baksätet.

Det är i och för sig inga problem att få tillbaka stolen till rätt läge genom att trycka på den förprogrammerade inställningen, men det blir lite tröttsamt. Jag vet inte heller om en eventuell baksätespassagerare skulle få benen krossade ;)

Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur det går att lösa?

I övrigt längtar jag till torr asfalt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade en sådan funktion på min DKW, vet inte om det är samma på BMW'n; det är för att det ska bli enklare för tjocka sauerkrautätande sydtyskar att ta sig in och ur bilen. Stol och ratt åker tillbaka för att underlätta in- och urstigning. Kanske det som spökar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är nästan säker på att stolarnas minne är knutet till nyckeln, precis som klimatinställningarna. D.v.s du måste använda samma nyckel som när du programmerade inställningen. Detta för att herr lång och fröken kort (t.ex) skall kunna ha varsin nyckel och alltid finna bilen i injusterat skick.
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Jag tappade nyckeln i snön så att den blev riktigt blöt förra veckan; det kanske fortfarande finns fukt kvar som påverkar den funktion som du talar om.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Jag har minne i ratt o stolen men d är bara ratten som åker upp när jag stänger av bilen samt går ner när jag startat den igen, då i d läget jag vill ha den i.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Ja så är det.
Nyckel minnet måste ha försvunnit när
den blev blöt. Samma fenomen
när batteriet tagit slut. Det vill säga
stol längst bak samt ratt upp.
Bara så ni vet så när person anpassade nycklar
är aktiverade behöver man inte spara sina
inställningar i minnesknapparna.
Allt sköts via nycklarna.

FLAYEN
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hur aktiverar man denna sköna funktion?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är inte nycklarna som programeras, utan bilen programeras för att känna igen en specifik nyckel och de olika finesserna programeras i bilen till de olika nyckelidentiteterna.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tomas S. Prova att lossa batterikablarna och lägg ihop de lösa + o -kablarna några sekunder, vänta sedan 20 minuter innan du skruvar tillbaka kablarna på batteriet. De brukar kunna lösa vissa elektroniska errors.

///MVH Hasso
Länk
fr
176
frejo
535iA -98
Hasso,

Funkar detta till alla bilar med minne i stolen? Och går man till väga mer exakt i sådana fall?
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Kolla Detta:
Länk
Och:
Länk
Samt denna att ta med till BMW:
Länk

Lite info iallafall

FLAYEN
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Det ska jag testa Hasso; annars funkar - peppar, peppar - all elektronik inklusive forntidsgps:en ... men de kan inte komma in i datorn längre på verkstan, vilket är synd eftersom bilen är fullservad. Hoppas att även det är någon som kan gå till sig.
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Tack Hasso! Ditt tips om att lyfta batterikablarna fungerade utmärkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.