|
|
|
|---|---|
Transocean |
Har under de senaste veckorna tyckt att bilen bromsar sämre än vanligtvis. Undersökte idag mina ATE-bakskivor (samma som bmw-original) och dom har blivit syltunna...klossarna har gillat ATE-stål så pass mycket att jag nu har både övre- och undre rostläpp på typ 2-2.5 millimeter. Bromsklossarna däremot är endast halvslitna. Alltså m a o verkar klossarna överleva skivorna? Är detta vanligt eller motionerar jag mina bromsar för mycket? Hur vanligt är det att bakskivorna tunnas ut så fort? Det borde ju vara de främre som tar stryk? Fram har jag Biltemaskivor, dessa har gått 3000 mil utan att jag kan se att dom skulle blivit nämnvärt slitna. Och när cirka 70% av bilens bromskraft ligger på framvagn borde även Biltemaskivorna blivit slitna eller hur? |
|
Nog svårt med nån vs slutsats eftersom det handlar om bak kontra fram dessutom vem vet hur bak klossen som antagligen är biltema har för spec det skiljer ju en del på bromsklossar angående damm, livslängd, osv reagerar mot original skivans hårdhet? Vem är tillverkaren av bakskivans klossar? Mvh Danne |
|
|
Det roliga är att BILTEMAS just bromsskivor anses hålla väldigt bra, tillskillnad från en del andra grejor så detta visar ännu en gång att det lönar sig inte alltid att betala dyrt, idag är materialkvaliteten så bra att det lägre priserna i många fall endast hålls pga den billigare arbetskraften och jag har personligen ingenting emot att en produkt sättsi hop i kina eller Rumänien mfl. (Inom min egen verksamhet så har det visat sig att kina spottar fram detaljer för 1/5 av den tillverknigskostnaden vi har i Sverige och kvaliteten är inte sämre, tvärt om tyvärr får jag väl lov att säga.) |
|
|
Som kuriosa kan jag berätta att jag köpte framskivor till min 3.0S på BMW för några år sedan! En av dem (bara en av dem) hamnade utanför slitagetoleranserna på ca 3000 mil! Det tyckte BMW ("tekniska avd" i Sth) inte var ett dugg konstigt! Och skulle man ändå tycka att det var konstigt så måste det bero på något fel på min bil! För skivorna kunde det inte vara fel på! När jag då bad dem att berätta för mig vad det var för fel på min bil så kunde dom visst göra det! Bara jag betalade för undersökningskostnaden! Tills dess hade jag varit BMW trogen i 25 år! Det är jag inte längre! Per L PS! Har svarvat om den aktuella skivan och den hamnade utanför slitagegränsen mycket fort igen! Så visst var det fel på den! |
|
|
Miltalet är ju inte det enda man skall gå efter: körsätt, belägg, däck gör massor! Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
Transocean |
Vem är tillverkaren av bakskivans klossar? Rydahls www.rydahls.se |
|
Vart inget klokare av det verkar som Rydahls är en leverantör av flera märken? Mvh Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.