AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

har problem med bakaxeln..

ar
19
armbrytare
525i 24v.
när man åker i 90 och uppått så är de precis som de vore obalans i däcken skakar i bakaxlen.. slingrar som en orm på vägen åxå.. trodde först att de var för jag hade full tank men de var de inte.. nån som kanske vet vad de skulle kunna vara..?? hoppas på svar tack på för hand.mvh stefan..

de är alltså mon 525 24v 93.a
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Låter som att det skulle kunna vara silentblocken om den slingrar sig i baken..

Länk

//Roffa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen slitna silentblock/bakvagnsbussningar som gör att bakvagnen är med och styr.
Testa att lägg händerna på Cstolpen och knuffa bilen. I vissa fall kan man då känna om bilen "kränger" då är det garanterat silentblocken. Låter dock som det är dessa redan men för att vara ännu mer säker :) Detta är rätt vanigt och brukar kosta en 1-2k att få åtgärdat på verkstad.

Med vänlig hälsning
ar
19
armbrytare
525i 24v.
ok.. så de kan vara silentblocken.. även de som gör att de känns som att de är obalans i däcken..?? jag menar om jag byter den försvinner dom skakningarna då..?? eller deror de på nått annat fel.. typ drivaxeln eller nått..
tack för alla svar.... mvh stefan
Ch
1
ChrisBMW1
525i Touring -02
Har samma problem som Armbrytare. Kommer upp över 90 och bilen börjar skaka. Vibrerar i förarstolen och passagerarstolen fram ser ut som en massagestol, vibrerar inte i ratten. känns som om det kommer bakifrån. Har fått däcken balanserade, gjort hjulinställning. Sandpapprat så att det är rent och fint där fälgen får kontakt med bilen. Min däckförsäljare nämnde att det kunde hjälpa med bussning av bakaxeln och ev även fram. Bilen gått 14000, är det något som är vanligt för BMW vid denna sträcka? Eller kan det vara något helt annat?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej ChrisBMW1 och välkommen ombord.
Visst händer det att E39:an drabbas av glappa bussningar i bakvagnen, men det är inte så vanligt vid den körsträckan (vanligare är att mätarställning och körsträcka inte är samma sak, men det får vi hoppas att du har koll på).
Däremot är E39:an ganska kinkig på däckkvalité och rundhet. Kolla däcken genom att höja upp bilen och rotera hjulen och checka mot ett fast föremål om däcken är orunda.
ga
201
gagge66
540iA -99
Jag har bytt bakvagnsbussningar på min, och den har inte passert 12000 ännu!!

gagge
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det förekommer ju som sagt. Du har ju lite mer pulver i maskin dessutom Gagge. Jag och Chris t.ex har ju sex-cylindriga "mopedmotorer" :)

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.