AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
11.462

Lädervård - torrt!

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag vet att det skrivits spaltkilometer om lädervård men jag måste ändå ställa frågan. Jag har smörjt lädret 3 ggr på 10 månader med BMWs kit men jag tycker inte att det blir så stor skillnad. Jag tytcker att lädret inte får den där lite feta, mjuka ytan utan det känns torrt och hårt ändå.

Något som upplevt samma sak och hittat andra lösningar eller medel?

Touchdown
Touchdown:

Har du följt anvisningarna?

Länk
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Till punkt och pricka!

/Touchdown
Jag använder BMWs läderlotion. Är typ som en vanlig bodylotion.
Tre i en.. Rengör, smörjer och imrignerar. Har använt den i många år och tycker den är riktigt bra.
Den vann även ett lädertest jag gjorde åt Bilsport för några år sedan.

///Micke
Min cabrio Länk
Jag har erfarenhet av Leathermaster's produkter sedan ca 5-6 år tillbaka och blev från början rekommenderad detta av en yrkesman.
Har dock inte provat 'soft touch' (se länken nedan) men tänker göra det eftersom mitt senaste projekt delvis lider av samma problem du beskriver.

Länk

Man kan också smörja med deras Leather protection cream (efter grundlig rengöring naturligtvis) ungefär 1-2 ggr veckan tills rätt mjukhet uppnås.
Mitt läder har börjat bli 'rätt' efter mellan 2-5 insmörjningar men tänker ändå prova deras soft touch.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Nu har jag testat Meguiars lädervård och jag måste säga att den verkar mycket bra, betydligt bättre än BMWs. Ger den lite feta yta jag vill ha och verkar gå in i lädret betydligt bättre. Detta kan iofs bero på hur det behandlats innan men jag har hittat en favorit!

/Touchdown Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Touchdown: kalas att du provat, då använder du det jag skall kliva på när BMWprodukterna är slut, man råkar ju köpa på sig en del med åren:)
Mvh
Asken
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jo, börjar snart bli dags för sprinkler i garaget pga alla kemikalier :-). En intressant grej med Meguiars medel är att man kan se när man stryker på det hur mycket lädret tar upp. De riktigt torra delarna, typ baksidan på baksätets nackstöd som får mycket sol, där såg det ut som om medlet inte gick in alls först. På mjukare delar sög det upp direkt. Får se hur det ser ut när det satt sig om någon vecka.

/Touchdown Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Läste igenom tråden snabbt och kan ha missat något. Som jag förstått det. Att det är precis som alla andra medel, det finns olika typer med olika effekt. Ja menar, du kan ta en handkräm som suger in på 2 min, men återfettar inte så mycket. Och åt andra hållet, prova smörj händerna med olivolja så ska du se det återfettar bra, men inte fan suger det in snabbt.

Hört att bmws medel ska vara som en snabbverkande lotion, suger in snabbt fast lite återfettande effekt.

Har hört kamrater som använt liknande medel som man smörjer skinnsoffor med, tror det absolut kan vara ett alternativ. Men hör med någon som provat.

Det verkar ju vara en del kunniga här i tråden så är tankesättet förkastligt eller vad tror ni?

/Hampus
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Hej Har tittat på diverse produkter för lädervård och dom flesta innehåller mest parafinolja.Provade på mina skinnsoffor med såpavatten,tork,parafinolja,torkade bort överflödigt och sen lädervax med perfekt resultat. Dom är mjuka och fina fortfarande efter 2 år.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ju torrare läder, ju fler år har det gått sen det smörjdes sist. Ju mer tålamod man har och smörjer varv efter varv, desto längre håller klädseln?:)

Vad jag ville säga var att stressen förstör mycket. Goda tankar till exempel:) Den röde har fått BMW lädersmörja nu 4 gånger på 1½år. Nu ser schinnet som nytt ut. Den gröne smorde jag in för första gången i år och det är som att ha smörjt med BMWs medel 2 gånger men Schinnet ser betydligt ofräschare ut och har en annan slitagenivå, i nivå med det som var i röd från början till en del.

Däremot är inte jämförelsen klar än.

Varför blir det såhär då?

Min gissning är att om schinnet torkat under t e x 14 år sen mjukas upp lager efter lager(på micronivå) så kanske det har en chans att mjukt återforma sig till en viss gräns. Drar man på t e x MG på en gång så blir kanske flera lager genomsura och hinner inte ta åt sig ämnena utan blir dränkta? Sedan har det ju också att göra med hur pass sliten sitsen är och vilka kläder fd ägare haft(ytslitage på schinnklädseln)

Mina 2 850:or Röd och Grön har gått ca 10k mil vardera.

Mvh
Asken
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Använder själv BMW's egna läderprodukt/kit men har hört att Sonax leather-foam ska vara bra - har själv aldrig provat men kan kanske vara något.

Min klädsel är ju i stort sett ny så min lilla vård är i förebyggande syfte först och främst - hoppas det funkar.

Skinnet ska ju inte kännas fett för den delen, men som Asken skriver är det riktigt torrt måste man ge det tid.

När jag behandlar skin brukar jag efter rengöring med ph neutralt medel, lägga på "lotion" ganska blött som får dra in upp till 3ggr innan jag låter det torka och sedan smörjer.

Och då aldrig med produkter som gör skinnet fett och blankt utan orginallikt.

Jobbar för närvarande med sanering och skinnbehandling på en carrera och en Bentley Turbo R där det även skall färgas en del.

MVH/
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ju som om man köper en begagnad bil i halvdant skick. Det går ju inte att bygga ny bil av det på en gång utan man får ta det varv efter varv. Varje varv hittar man något och varje varv åtgärdar man lite mer än man hittar. Sedan är det ju en svensk "ovana" att man ska göra allting själv alltsedan Ahlströmmer stoppa ned potatisen i jorden samt högertrafiken infördes:) Proffs går till proffs med knepiga problem samt fixar det man önskar själv.

BMWs läderkit är mitt förstahandsval och Meguiars mitt andrahandsval än sålänge. I övrigt kan jag rekommendera BMWs bilvårdsprodukter rent allmänt. De håller liksom Meguiars mycket hög kvalitet på sina produkter.

BMW har ju utvecklat bilen, de borde rimligen också ha tillgång till rätt teknik för att ta hand om eftermarknaden samt att de är relativt kostnadsgynnsamma.

Mvh
Asken
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vad kostar dessa produkter från BMW som man behöver för att behandla skinnet? Samt vart köper man Meguiars produkter på nätet?
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
BMW's läderkit ca 300kr om jag inte missminner mig, svampar och torkdukar ingår. Meguiars hittar du hos Micro - kolla micro på nätet. Dock så kolla upp om de skickar kemikalier - om det klassas som brandfarligt gods skickas det inte hur som helst.

Jag köpte BMW läderkit igår. Minns inte exakt vad det kostade, men kanske 220. Jag har för mig att man kan köpa Läderlotionen löst också, utan svampar och trasor. Rengöringsskummet kostar väl någon hundring också om man behöver det.

Jag har själv smörjt in mitt skinn tre gånger det senaste året, men jag tycker fortfarande att det är lite torrt och hårt. Antagligen fick det inget smörj under de första tre tjänstebilsåren. Ska jag öka fekvensen på mitt smörjande? Flödigare varje gång? Jag har gjort av med nästan en hel flaska på tre gånger.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag har provat lite varje till mina skorvar. BMW:s eget upplevde jag inte som någon höjdare. Leathermaster och Gliptone är det jag tycker fungerar bäst. Leathermaster i stora förpackningar blir helt klart billigast i längden.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jag måste definitivt rekommendera Biltemas lädervårdskit, bestående av lädertvål, läderolja och ett balsam att lägga på sist.

Dessa produkter sägs vara tillverkade av:

Länk

Funkar grymt bra, man låter oljan gå in över natten, och sen torkar man bort överflödet för att till sist lägga på balsamet. Och skapligt billigt också!

Mvh,
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Demios: Mindre än en back pilsner som man ändå förbrukar på ett år, oavsett om man väljer BMWs eller Meguiars:)

Adelson: Ditt schinn var väl mycket hårt och torrt när du skaffade bilen? Om jag vore du med min erfarenhet i bagaget skulle jag lungt smörja med regelbundna intervaller utan att stressa så får du nog en underbar schinnklädsel, i jul kanske? Skall det bli bra får det ta tid.

Är man medlem i www.bmwcs.com så har man 10% hos BMWhandlaren rent generellt(5-12%) ibland och Meguiars köper man på Länk t ex.

Nu ett viktigt O/T från en annan synvinkel, nämligen vad är basen för det vi skriver och besöker på varje dag?

Som få människor tänker på är att detta forum är en näst intill ideel företeelse där en person (Autopower-Tommie) jobbar 90% av en normal arbetstid till näst intill noll ersättning. Jag tänker be Er vänligt och ödmjukt att bli Pro-medlemmar och göra vår viktiga Spindel i nätet Tommie glad och hjälpa han tro på Jultomten redan i sommar:)

Sen är det upp till var och en vad dom väljer, det är ju demokrati i detta land:)
Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.