AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.803

Elschema över Instrumentcluster E39/E38

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Jag är ute efter ett elschema över instrumentclustret till E39/E38 för att ev kunna köra testsekvensen med löst kretskort!

Någon som vet pinkonfigen till kontakterna?
Någon som vet om man kan köra lamp/visar testet utan att ha intrumentet i bilen?

MVH

Johan
Kan du utveckla lite mera. Testet körs (simuleras) internt i instrumentklustrets processor, instrumenten och lampor är inte direktkopplade till givare utan får info via databuss osv vid normal drift.

FP
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan Folke!

Kul att det var du som nappade på frågan!

Jo det är så att jag håller på och forskar lite i hur pixelproblemen uppstår och hur man kan laga det på ett smidigt sätt utan elektroniksprej och skit....Har monterat ner klustret till kretskortsnivå för att kontrollera flatkabeln från kortet till displayen.

Det jag vill kunna göra i "bänk" är att koppla på 12V samt gå in i test 2 / instrumenttest för att tända samtliga pixlar mm....efter åtgärd.
Kan detta vara möjligt och iså fall vilka pin är till vad i dessa tre (blå, vit, svart) kontakter.

Hoppas min frågeställning klarnade något!

MVH

Johan
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Denna sida kan kanske vara till hjälp.
Länk
Lars

Jag tror detta blir svårt, instrumentet vill nog ha en mängd info på minst tre olika databussar för att öht vakna till liv. Tyvärr har jag ingen info ner på pin nivå på kontakterna vad jag vet. Jag kollar vid tillfälle.
Avbrott mellan kretskort och LC-displayer är ett vanligt problem på allt från klockor och mobiler till bilarnas instrument och diverse andra mätinstrument, osv, behöver knappast nån forskning. I princip används två olika överföringsmetoder: Zebralist klämd mellan glasdisplay och kretskort (gummilist med inlagda "ränder" av ledande gummi) eller värmeförseglad tunn flexfilm. I båda fallen blir det dålig kontakt, avbrott osv. Rengöring, inspänning/fixering, byte eller omförsegling (omlimning) av flexfilm är vad som gäller. Glöm allt vad sprayer och kemikalier heter, det ger bara tillfälliga lösningar, liksom att klämma och trycka på anslutningarna. Stora temperaturväxlingar osv gör det extra känsligt i fordonen.

FP
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Tack lalaw för länken, ska kolla om den kan vara till nytta!

Folke, måste instrumentet alltså ha businformation för att starta. Borde det inte gå att tända endast lcdn? Bara för att se vilka pixlar som är kass.

MVH

Johan
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag tror instrumentet startar, men ger felmedelanden (naturligtvis) självtestet borde fungera.
lars

Svårt att säga vad som händer. Vissa anslutningar mot jord är ju enkla, men vilka och hur många skall ha +12 osv? Jag menar nog att osäkerhetsfaktorn är lite för stor, skulle gärna testat på en burk från skroten först.

FP
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Jag har ögnat igenom länken från lalaw och hittat div jordpunkter men som Folke säger så är det svårare med matningen. Jag har hittat ett par pinnar som är kopplade från säkringarna F24 och F18. Vet dock ej vad de matas med.

Självklart skall jag prova på ett skrotat instrument, jag har fått ett highinstrument till skänks pga trasiga fjädrar till visarna.

Är det ingen som har en pinlayout över X16, X10113 samt X10114 på ett dyligt instrument, tex från Bentleys, om det ingär där. Det är väl samma för E38a och E39o!

MVH

Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.