AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.996

byte yttertempgivare e39

ha
23
haxx
540iAMT 2003
Hej, min 540 T 2003 visar ständigt -40 på utetemperaturen, skull behöva några tips om var givaren sitter och om man byter den själv på ett smidigt sätt!

Tacksam för hjälp!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sitter innanför frontspoilern, på höger sida. Vet inte var kabeln tar vägen..
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kolla först så inte de va som på min bil.
höljet till givaren hade nötts ner o pga de hadejag också en temp på -40,ibland funkade de "sådär" men körde jag i en grop tappade den kontakten o flög ner på -40.
Ac´n sjukade sig även då.
Fixat med eltejp o funkar helt kalas nu :)
ha
23
haxx
540iAMT 2003
Ok, tack för tipsen!

ha
23
haxx
540iAMT 2003
Hissade upp bilen på OK och kollade, lätt felsökning den här gången...
Skyddskåpan undertill var bortsliten och två kablar hängde ner i tomma intet...
Pratade med frugan efter hemkomst och hon "hade visst kört på något förra veckan men hon såg inte att det blivit något..."

Lite läsning
Länk

/Udo Dirkelsniff
Lyfter tråden..

Körde i en stor grop precis efter ett fartgupp så att det slog i i bakre delen av bilen.. Lossnade då en plastbit som satt framför höger bakdäck. Sedan dess visar yttertempen -40 för det mesta men kan ibland röra lite på sig..

Kan det vara nån kabel som går dit bak som har gått av eller är det nåt kring givaren som har slagit i? Har inte haft möjlighet att hissa upp bilen och kolla nåt mer..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är avbrott i kabel eller givare då det blir så kallt. Troligen slog något i fram också.

AE
To
24
TommiN
X5 4.4 -02
Jag hade loss min givare,då min visade också -40 konstant,rengjorde den,och nu funkar den perfekt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera och var försiktig så inte kablaget till givare kortsluts, en 540 ägare har vid tillfälle fått byta generator två ggr på BMW Skövde som inte kunde hittat felet varför laddningslampan tändes då och då och generatorn gick sönder 2 ggr på 14 dagar. Killen hade kört bort innerskärmen, kablarna låg oisolerade och kortslöts då och då. Problemet upphörde när kablarna isolerades tills innerkärmen och yttertemperaturmätaren återställdes.
Det är en 3-4 år sedan och jag försökte lösa detta schemamässigt, men kom bara fram till att instrumentet var den gemensamma nämnaren kontakt mässigt möjligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.