|
|
|
|---|---|
|
Härommorgonen fann jag min och ett par dussin andra bilar i garaget täckta med pulver från en pulversläckare. Det var ingen bra morgon. Åkte in till tvätten direkt, men en granne hade sett det redan vid tiotiden kvällen innan vilket innebär att det legat på bilen ca tio timmar. Jag vet att pulvret verkar frätande om det verkar tillräckligt länge, men uppgifterna om hur länge som är tillräckligt varierar. Någon som vet mer? Är tio timmar illa? Bör jag rekonda? /Lars Don't adapt to the road. Be the road. | |
|
Det ända jag vet om pulversläckare och bilar är att de två inte ska beblandas med varandra! Ta ett vanligt scenario; Bilen fattar eld, och du hinner släcka elden, det borde kännas skönt, bilen borde gå att rädda? ICKE! Precis som du säger så är det frätande, alla elektroniska komponenter som har kommit i kontakt med pulvret är bara att kasta, för förr eller senare så kommer det leda till problem. Nu antar jag att det bara är lacken som har skadats, så jag skulle fotografera, tvätta, göra en skadeanmälan till ditt FSB samt låta någon rekondfirma kika på den ev. skadan. Mvh/ Niclas |
|
|
Niclas, tack för ditt svar. Som tur i oturen tror jag inte att något annat än lacken drabbats. Å andra sidan är det svårt att säga hur mycket pulver som virvlat in och dragits in i ventilationssystemet och andra skrymslen och vrår. Har nu anmält skadan men skadebesiktigaren konstaterade bara "inga synliga skador". Får se vad bolaget säger. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Jag vet att mekaniker brukar gråta en skvätt om pulversläckare använts, just p.g.a elproblem. Ang. frätandet är jag novis. Pulvret är ju grymt penetrerande och letar sig duktigt in överallt. Typen rekomenderas ju för hemmiljö just för att det räcker att gå in i rummet det brinner i och blåsa ur släckaren utan några absoluta krav på att sikta på brandhärden. Jag var tveksam till pulver hemma p.g.a saneringsarbete efter, men nu har jag en i alla fall som barnen kan använda med framgång om det skulle behövas. AE |
|
|
Pulver är inget kul ( men släcker bra) man kan INTE använda vanlig damsugare för sanering då dom små partiklarna komme rin överallt (=sanerings firma behövs). Bästa hemma är brandfilt klarar det mesta utan så mycket pyssel men kräver dock lite rutin för att inte "göra bort sig" ( i.e. bränna sig) Har Pulver, Kolsyra & filt hemma... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hur mycket skada gör en skumsläckare? ............Mattias................ |
|
| Vet inte hur mycket skada skum gör. Det var ett alternativ när jag valde hemsläckare. Särskilt den förhållandevis nya skumtypen som även är klassad för elbränder och sålunda är ganska allsidig. Dock har pulvret överlägset bäst egenskaper oavsett man kan sikta eller ej. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.