|
|
|
|---|---|
|
523 E39 -97 Batteriet drar ur med 3,5 amp i timmen. Dra ur säkringen för ACC:n nr 9 då ramlar förbrukningen på mindre än 0,5 amp (ganska nöjd, trots att det är för mycket). Nyligen monterat ett Defalarm hos Lies i Västerås, larmet är monterat som det ska säger dom. Vad kan det vara för fel? Bo N | |
|
Hade oxo en del funderingar kring detta då mitt batteri har varit tom 2ggr. Mätte lite och såg att bilen drar ca 7A i stand by, dvs när du stänger av bilen och låser. Ca 10-15 senare när allt stängs av så rör det sig om några få mA. Varför mitt batteri drogs ur vet nog bara bilen själv ;-) I ditt fall med ca 500mA så låter det lite mycket... //Tobmag |
|
|
Cykelbo Det finns inlägg om detta dä folk har haft det problem som du beskriver och har haft fel på effektsteget (en del kallar dett fläktmotstånd). Prova att ryck fläktmotståndet och se om strömmen sjunker, kan ju även vara kortis/ärjat i kontakten där fläktmotståndet sitter. Som sagt sätt tillbaka säkringen, ryck effektsteget och se om strömmen sjunker. Om det gör det så har du troligtvis ett defekt effektsteg. |
|
|
Fråga larmmontören om han har kopplat larmet i bakluckan till belysningen i bakluckan, är så fallet så går bilen alldrig ner i "sleepmode" och tjuvdrar batteri hela tiden. Så var det på min E39 -99-. Larmfirman satt i en brytare istället i bakluckan då försvann detta irriterande problem. Lycka till. |
|
|
Larmet ska vara monterat efter Defas anvisningar. Men är handfacksluckan nere så går larmet på efter 16 min så sleepmode försök finns. Öppnar man dörrar så indikerar det på lysdioden (blinkar snabbt) men handfacksluckan indikerar inget när man öppnar den. När larmet har gått på så indikeras att det är bakluckan som har öppnats. Bo N |
|
| Har de monterat separat brytare på bakluckan eller inte? Går bilen ned i sleepmode? Kollas enkelt igenom att sätta en bit papper framför det (vänstra?)lilla fläktgallret på ac panelen så det sugs fast mot panelen , om bilen går ned i sleepmode så stannar fläkten efter en tid och pappret lossnar(bilen låst o larmad under testen). Tror inte att de har kopplat in larmet på handsfacket , finns ingen vitts med det. | |
|
Fallet med larm kopplat på bakluckans lampa (brytare) är klassiskt problem på bl.a E39. Som redan nämnts, kolla att de verkligen monterat separat brytare, inte att de "monterat enligt Defas anvisningar". Eftersom larmet utlöser under vissa omständigheter just efter 16 min så tyder det på att man tjuvar just från t.ex lampan (brytaren) bak i skuffen som förmodligen även tänds när bilen går upp i vaket läge osv. FP |
|
|
Fel på fläktmotståndet är ett standardfel på E39 och kan göra så att batteriet dras ur. Prova att söka lite i forumet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag tror inte detta felet är speciellt vanligt ändå. Det är ju inte speciellt svårt att konstatera, hur många har hört fläkten stå och pumpa luft efter att man stängt bilen? Isf undersöker man kanske detta. Fel i effektsteget innebär oftast irrationell funktion upp/ner utan att man ändrar på inställningen, men den stannar när styrspänningen försvinner. Kortis i slutsteget däremot innebär fullt ös, det missar man inte gärna när man lyssnar utanför bilen t.ex. Fläktmotstånd (som inte är aktuella här) innebär alltid utebliven funktion (avbrott), ett ganska vanligt problem. FP |
|
|
Har pratat med larmmontören om handfacksluckan är ner så larmar det efter 16 min. Så ska det inte vara sa han och ska kontakta generalagenten KG Knutsson. Och att det är en kontakt monterad i bakluckan och inte tjuvd på belysningen där, fast det var inte han som monterat larmet. Ska testa med papper för fläktgallret på ac panelen! Bo N |
|
|
Har nu kollat med pappersbit, den hade inte ramlat ner efter c:a 30 min stängt och larmat utan när jag rycker säkringen för ACC. Då kommer undran: -Är larmet felmoterat? -Något relä som har hängt sig? Bo N |
|
|
KG knutsson säger sig inte veta varför inte handsfacket kan vara nere. NU... har jag kollat i bakluckan DET ÄR TJUVAT från belysningen. Tack Folke och Tonih! Efter jag kopplat bort "tjuven" så kan handsfacket vara nere och ACC enheten somnar efter 16 min. Således är det fixat!! Det ska monteras en brytare på måndag vad ska man kräva i ersättning för allt djävla helvete man har haft? Har tidigt påtalat att det drar ut ström för firman. Vem som har gjort jobbet kan läsas högst upp i tråden. Har flera gånger stått med tomt batteri bl.a nyår ute i skogen 3,5 mil från Ånge. |
|
|
Tack Hewi! också! |
|
|
Bra med feedback, då är det konstaterat ännu ett fall med felaktig inkoppling. KG Knutsson har ju köpt upp CarGard för en tid sen, dessa har sedan flera år tillbaka en en tydlig notis i sin monteringsanvisning att man inte kan tjuva signal till larmet från skuffbelysningen. Dålig internkommunikation kanske? FP |
|
|
I o m att batteriet varit tömt flera gånger finns risken att det kraftigt minskat i kapacitet! Kräv ett nytt startbatteri:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.