AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Dunkande ljud vid rattvridning??

bluum
Är spekulant på en BMW 520, -88 och allt är i tipptopp utom en sak. När jag kör, eller för den delen står still och svänger på ratten så uppstår det ett dunkande ljud, eller hur man skall förklara det. Det kommer endast när man rattar, även stillastående då. Jag undrar vad detta är och vad en repertion kan ligga på? Cirkapris..

Otroligt tacksam för svar!!
bluum
Ingen som känner igen detta? Dunkande "ikke metalliskt" ljud som uppstår när man rattar stillastående och körande.
Tacksam för svar!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Spontat tänker jag på ett kärvande fjäderbenslager....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
bluum
Tjena David. Du har ingen aning om vad det kan gå på o laga? Är spekulant på bilen som har detta "missljud" så..
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om det skulle vara fjäderbenslagret så kostar det bara nån hundring o du gör det lätt själv. Du kan annars lätt kolla om det är lagret som kärvar. Be någon vrida på ratten samtidigt som du kollar på den övre fjädertallriken. Om den står still eller hackar då hjulet vrids är lagret kass. Då glider fjädern mot tallriken och du kan få ett sånt där ljud..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
kommer man åt att byta lagret enabrt genom att skruva upp muttern i centrum? Vilken storlek behöver man till det? Speciellt djup hylsa?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.