AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.223

Garantijobb - rostlagning

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Tjena!

I morgon lämnas bilen till BMW för garantijobb (rostlagning). Har hittat rost på insidan huv och vid tanklocket. Finns det några andra svaga punkter jag kan kontrollera, så att jag kanske slipper lämna in den igen....

/Henke
Wi
51
Widefive
e-46 T -02
Underkant dörrarna, i hörnen på bagageluckan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Framskärmarna, från sidoblinkers ned mot backen samt mot hjulhuset har jag sett ett par fall av. Stänkisar minskar risken där.
Mvh
Asken
Mellan spoilern och bakskärmen kan också vara ett ställe att kolla på, speciellt bakom hjulhuset då en massa smuts trycks in där.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I princip alla kittade plåtomvikningar. Ju mer vattenbegjutning desto större risk. Så ser min erfarenhet ut. På touringluckan kan man slå en koll på omvikningarna på hyllan under rutan, ovanför luckans sidostyrningar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Runt dräneringshålen på dörrarnas undersida (innerpanelen), skymt av gummilisten.
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Tack för svaren!

Det blev även två nya framdörrar... Eftersom bilen är svart tyckte BMW att man skulle lacka halva framskärm + halva bakdörr för att inte få "frimärks-effekt" när man tittar på bilen i solljus (skulle få bekosta detta själv till ett pris av 6000 - 7000). Tack, men nej tack... försöker nog att med en ordentlig recond få närliggande lack att bli så fin som möjligt om det nu diffar i färg. Funkar inte det får någon annan lackerare göra jobbet.

Märkligt att det inte ingår i garantijobbet att se till så att bilen inte ser ut som ett lapptäcke när man får tillbaka den, borde man inte kunna kräva detta?

/Henkan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det metallic, visst kan man få skiftningar, men problemen är större ju ljusare färgen är. Silvermet. är grymt svår att dölja en omlackad del på. Är det solid svart lack tror jag inte det är någon fara. Polera återstående delar istället.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kompletteringslack ingick när jag hade min inne för åtgärd men såhär i efterhand hade jag hellre varit utan det då jobbet de gjorde var under all kritik(klarlacks-släpp mm) hoppas du inte skall till bmw:s skadeverkstad i Tyresö bara!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att "tona ut" lacken ingick sista gången jag nyttjade rostskyddsgarantin.
Mvh
Asken
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Verkar vara lite extra goodwill till vissa kunder. Här var det "kalla handen". Blir till att ta fram polermaskinen :-)

/Henke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Samma var det för mig. Dvs att de ville ha extra betalt för att tona ut färgen.
Jag stod på mig och sa till slut att de fick göra som de ville med att tona ut lacken. Sa till dem att bilen skulle se ut som innan dvs utan färgskiftningar. Om det inte blev bra så fick de göra om. Det är ju trots allt ett garantijobb. Varför skall bilen bli sämre än den var innan, de skall ju åtgärda ett fel (laga rost). Det slutade med att de utan kostnad tonade ut lacken på bakdörr och framskärm (byte av framdörr).

Mvh Håkan
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Först tyckte jag "Jäkligt snyggt av BMW att byta alla delar utan tjafs". Sedan kommer beskedet att "för att det skall bli bra måste du pröjsa runt 7000:-".

Då var det inte så snyggt längre... och bilen skall de ha i 2 1/2 vecka...nej jag ä inte bitter ;-)
ol
88
olemi
530iA -04
Hej!
Jag blir så besviken på verkstäder när jag läser detta så jag har tillochmed aktiverat mig pga detta.7000 kr bara för att göra ett garantijobb rätt,HUTLÖST

Tycker du ska pissa på dom precis som dom gör på dig.Låt dom extralacka din bil , vägra sedan betala "eftersom du anser att lackjobbet blev för dåligt utfört"
Vilken verkstad är det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.