|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 535i av 1991 års modell. Den har gått lite halvdåligt sedan jag köpte den för några månader sedan. Tidiga symptom var låg och ojämn tomgång samt att den hade en tendens att dö vid försiktiga gaspådrag. Vid större gaspådrag så varvade den däremot upp som den skulle. Ett annat sympton har varit hög bensinförbrukning vid stadskörning, ofta långt över 2 liter / mil. Vid motorvägskörningen går den ner till ca 1.1 liter /mil. Nu till det akuta problemet: Jag misstänkte tändspolen och koppplade in en Biltema universaltändspole för att testa. (Jag vet att det det var skitdumt och dito påpekande är helt överflödiga.) Bilen startade med biltemaspolen men gick under några sekunder allt sämre så jag stängde av motorn och kopplade ur biltemaspolen. Nästa steg var att åka till Mekonomen och köpa en ny tändspole. Med den monterad så går den knappast inte alls. Den kan starta för att sedan omedelbart dö. Nästa steg var att koppla ur batteriet i 2 dygn för att kolla om det hjälpte med att nollställa styrenheten. Det gjorde ingen som helst skillnad. Någon har någon teori om vad som kan ha hänt eller tips för att felsöka? Givetvis misstänker jag att tändenheten (se nedan) har gett upp under Biltemamisshandeln. Men den här bilen gör mig förvirrad har jag missat något väsentligt? Om jag skulle få tag på en motronics enhet - är det bara att trycka in skiten, eller är det något mer att tänka på? Det råder en del förvirring angående tändmodul/styrenhet. Enligt Mekonomen finns det en tändmodul till den här modellen men enligt Haynes och diverse googlande så har jaag fått uppfattningen att e34 535 inte har har en separat tändmodul utan istället ett "Motronics" system där tändmodulen är integrerad i en central styrenhet. All visuell inspektion under huven pekar på motronics. | |
|
Välkommen till ap,du måste nog specifera hur mkt som är kollat. Finns bränsle fram till railen (spridarbryggan) Hur ser gnistan ut ,vilken färg på stiften osv Men ang dina funderingar så finns ingen modul utan DMEn sköter allt,och det går att byta rakt av med en som har lika nr. Tändspole från noname går inte att använda,men tror inte boxen är rökt pga detta. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
hej trucker Tack för både snabbt svar och välkomnande till forumet. För några timmar sedan så slängde jag ut Mekonomen-tändspolen och ersatte den med originalspolen. Den ville fortfarande inte starta men det lät mycket mer lovande än tidigare. Efter en lång stunds startförsök så hoppade den igång och varvade upp. När den väl blev varm så gick den normalt. En varmstart fungerade också klockrent. Enligt Haynes så skiljer det mellan tändspolarna på motronics och tci. Jag antar att Mekonomen är ute och cyklar ävee när det gäller tändspolen. Nu är jag tillbaka på ruta ett och ber att få återkomma när jag gjort lite mer grundläggande felsökning.' |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Låter som det traditionella LMM alt Lambdasond problemen. Kan ju även vara så att den suger tjyvluft via sprickor i luftbälg. |
|
BF1942: Du har powerpost. //Roffa |
|
| Hittade du felet? | |
|
Tänker också lambda...hade en Jeep en gång som hade kass lambda, den gillade inte heller Noname-grejjer lärde jag mig den dyra vägen... All cops are bastards |
|
|
Bilen fungerar ganska ok nu även om den kunde gå bättre. Fortsatt felsökning får bli i mån av tid. Självklart kommer jag att följa ujpp tråden och även ställa fler frågor vid behov. |
|
|
Drar den lika mycket sooppa än? Min går på ca 1.2 l/mil vid blandad körning. S ist jag mätte på landsväg så körde jag på 0.93 l/mil All cops are bastards |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.