AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
8.039

E46 Sedan Angel eye tips

Sida 1 av 2
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Jag är på jakt efter ny frontlykta till min 325i och har kommit fram till att det bästa är att köpa en helt ny insats + blinkers med angel eye och halogen projektor. Jag har original strålkaster med vita blinkers och bilen har M-paket och shadowline. Jag tror efter en del letande att jag skall ha krom och klarglas [Länk.
Notera att jag inte vill ha Xenon utan bara halogen.

Nu har jag frågor kring mitt angel eye inköp:
1. Var hittar jag en bra återförsäljare och pris?
2. Hur vet jag att det är bra kvalitet på insatsen. Har hitta en variant som skall vara gjord med riktigt glas [Länk.
3. Detta är den bligigaste svanska stället jag har hitta [Länk är detta OK?
4. Är det någon som har hittat en bra återförsäljare utanför sverige som har bra kvalitet och pris samt garanti?
5. Finns det färdiga insatser som har ccfl angel eyes?
6. Vad är snyggas på en svart 325:a, krom eller svart?
7. Är det någon som har koll på den elektrisk höjdregleringen skall vara inbygg eller inte?
8. Kan man få reda på om vad det är för märke på insatsen och vad det är för typ av angel eye som är monterad?
9. Kan man montera cupe insats i en sedan? Hitta en sida på nätete som sälger något som skall passa sedan men har samma form som cupe/cab insatsen [Länk.

Jag söker också fälgdekal (60mm) är det någon som har hitta en bra leverantör?

Tack på förhand för alla eventuella tips som kan få mig att hatta vad jag söker.

Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
autopower har adderat en extra klammer efter varje länk adress så man måste ta bort sista klammern i länkarna för att det skall fungera.

Här är meddelandet igen med rätt länkar:

Jag är på jakt efter ny frontlykta till min 325i och har kommit fram till att det bästa är att köpa en helt ny insats + blinkers med angel eye och halogen projektor. Jag har original strålkaster med vita blinkers och bilen har M-paket och shadowline. Jag tror efter en del letande att jag skall ha krom och klarglas Länk.
Notera att jag inte vill ha Xenon utan bara halogen.

1. Var hittar jag en bra återförsäljare och pris?

2. Hur vet jag att det är bra kvalitet på insatsen. Har hitta en variant som skall vara gjord med riktigt glas Länk.

3. Detta är den bligigaste svanska stället jag har hitta Länk är detta OK?

4. Är det någon som har hittat en bra återförsäljare utanför sverige som har bra kvalitet och pris samt garanti?

5. Finns det färdiga insatser som har ccfl angel eyes?

6. Vad är snyggas på en svart 325:a, krom eller svart?

7. Är det någon som har koll på den elektrisk höjdregleringen skall vara inbygg eller inte?

8. Kan man få reda på om vad det är för märke på insatsen och vad det är för typ av angel eye som är monterad?

9. Kan man montera cupe insats i en sedan? Hitta en sida på nätete som sälger något som skall passa sedan men har samma form som cupe/cab insatsen Länk.

Tack på förhand för alla eventuella tips som kan få mig att hatta vad jag söker.

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hej
Jag såg tråden. Skall leta på måndag ifall jag hittar fler och bättre svar på dina frågor. Kan dock svara på vissa nu kanske :)

1. Var hittar jag en bra återförsäljare och pris? Ifall mitt företag är för dyrt kan du prova googla eller söka här på autopower.

2. Hur vet jag att det är bra kvalitet på insatsen. Har hitta en variant som skall vara gjord med riktigt glas [LÄNK].

3. Detta är den bligigaste svanska stället jag har hitta [LÄNK] är detta OK? Har inte riktigt koll på ifall blinkersen följer med, det framgår inte ur texten.

5. Finns det färdiga insatser som har ccfl angel eyes? Ja, dessa finns i USA. umnitza.com. Projector46 som har xenon också.

6. Vad är snyggas på en svart 325:a, krom eller svart? Personligen tycker jag att svart är snyggast iom du har shadowline.

8. Kan man få reda på om vad det är för märke på insatsen och vad det är för typ av angel eye som är monterad? Det brukar vara FK-Automotive som säljer dessa, som i sin tur köper av DEPO.

9. Kan man montera cupe insats i en sedan? Hitta en sida på nätete som sälger något som skall passa sedan men har samma form som cupe/cab insatsen [LÄNK]. Nej, det kommer inte att passa, dom har endast lagt upp fel bild, eller samma bild för 2 olika varor.

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Tack Razvan,

När det gäller krom eller svart (original färgen) så har jag inte bestämt mig och just nu så är jag tillbaka till svart (håller med Razvan att svart är nog bäst). Ni får gärna skicka länkar på E46 Sedan bilder med de olika alternativen. Alternativ med krom blinkers och svart insats kanske funkar?!

Det där med kvaliteten är viktig för mig speciellt när man har läst i diverse forum att det är problem att fixa med trasiga angel eyes och detta baserat på vilken teknik den är gjord av. Om jag har förstått det hela rätt så finns det 3 typer av angel eys, lampa, LED, Neon (CCFL). Neon ger bäst ljus (intensivast) men jag har inga erfarenheter när det livslängden men om den går sönder så måste man öppna insatsen och det är ett problem när det gäller damm och fuktproblem. Det samma för LED när det gäller underhåll men den är biligare att tillverka men har också sämre ljusstyrka.

Om det är någon som har bättre koll på angel eye kvalitet och tekniker får ni gärna höra av er i denna tråd.

Jag har kollat lite mer på insatser med installerade neon angel eye och Projector46 verkar vara en märkesmodell som har angel eys från umnitza. Umnitz kallar sin teknik för Predator Chromium men jag är inte helt säker på att detta är neon (ccfl). Är det någon som vet hur det är med detta?

Jag har även stött på DDE angel eyes och undrar om detta är ytterligare en teknik eller bara är BMWs namn på just Angel eye. Är det någon som kan klarlägga detta? Kan det vara så att DDE angel eyes är likställt med att det är BMW original?

Jag hade inte tänkt mixtra med min bil som inte har HID (xenon) och därför hade jag tänkt att jag skall ha vanlig halogen. Men vilken typ av halogen skall jag satsa på och får man reda på vilken typ av halogenlampor insatsen klarar?

Vad jag har förstått så skall man satsa på H1 och inte på H7, hur är det med detta? Finns det fler halogen typer man skall titta på? (måste vara E-märkta och klara besiktningen).

Mvh
Sir Lancelot
Jag tycker du ska kolla runt lite mer. mhstyling är inte billigast.
Kolla här Länk

Om du gillar modellen som nya 3 serien typ. Jag tycker den är snyggare
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Predator Chromium = CCFL teknik

DDE (Day-time Demon Eyes ) är bara ett gammalt namn för en lite äldre CCFL teknik (angel eyesen hette DDE Phosphyre Angel Eyes 2004-2005 tror jag)

Att välja Halogenlampor är inte så komplicerat. Om du skall köra med CCFL så kan du köpa några halogenlampor som lyser blåaktigt, ex dessa som finns i dimljusen på denna M5a: Länk
Det finns säkert andra fabrikat men vi har valt dessa pga deras kvalité.

Jag hade mina CCFL ringar i 2,5 år innan en ring slocknade, så deras livslängd är helt OK. (det finns såklart "måndagsexemplar" men dessa täcks oftast av garantin)

Du har H7 i dina lampor nu så du skall nog hålla dig just H7 inte H1.

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Dom där från Germaniatech i glas såg trevliga ut,det vore dock trevligt o intressant att veta hur ljusbilden ser ut på vägen.
Tyvärr är väl det inget man kan ta reda på utan att köpa o hoppas?
Dessutom så framgår inte om det är CCFL angel-eyes eller inte,men på bilden lyser dom riktigt ljust o fint.
Tips på bra halogenlampor är Philips high-vision 50+,inte blåaktigt vita men med ett mycket bra ljusflöde.
Micke

Flygpursern
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hej och tack för era inlägg,

andreasklasson:
Nja, one-block är biligt men det var inte one-block jag refererade till och personligen så är det ganska fult med små lyktor och one-block (på en E46 i alla fall). Jag tror fortfarande att det jag har hittat i Sverige är biligaste om man förutsätter att blinkers ingår (om man skall tro bilden).

Razvan:
Jag har läst en del gamla inlägg och där pratats det om LED teknik. Men enligt dig så skall all nya angel eyes vara av neon typ. LED teknik brukar aldrig gå sönder och neon vet jag för lite om. Men 2.5 år är väl ganska dåligt om man jämför med LED teknik som säkert håller i 10 år.

Jag har hittat en bra sida som säljer hyfsade strålkastare med angel eyes och med bra närbilder på de olika typer av CCFL Länk. Man får en något bättre aning hur saker ting fungerar. Här kan man se att DDE Titanium Halos ligger snurrad i ett rör för att få extra ljusstyrka. Jag har varit i kontakt med understeer.com och dom tar $95 för frakten om det är någon som är intresserad att beställa.

På www.stylabilen.se kan man köpa separata CCFL men det står inget om det är CCFL teknik i insatserna med angel eyes. Hur kan detta komma sig?

Flygpursern:
Tack för tipset jag skall kolla på Philips high-vision 50. Germaniatech fraktkostnaden till sverige är 35 EUR.

Mvh
Sir Lancelot

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Vi har strålkastare där lampor lyser upp ringen, som på BMW E39 facelift. Vi har för närvarande inga strålkastare med CCFL teknik. Vi sålde P46 från umnitza innan men vi hade inte så många kunder som ville lägga cirka 7000:- på ett par strålkastare även om dessa hade HID.

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hej igen,

Har nu verifierat att strålkastar-insatsen från MH Styling Länk inte innehåller någon blinkers och det är inte någon CCFL teknik på angel eyes utan en lampa (gult ljus).

Jag är inte så driven att det skall vara ett intensivt ljus utan är mer intresserad av att det blir angel eyes och projektor belysning på halvljuset. Det är så svårt att veta hur det är med kvaliteten på neon angel eyes och risken är att man måste betala dyrt för att köpa nya. En enkel lampa är betydligt lättare att byta och kostar betydligt mindre.

Jag har haft en hel del frågetecken och där av alla frågor men efter en hel del efterforskning på internet och ett otal lästa artiklar och forum har jag hyfsa bild på hur det funkar med angel eyes.

Jag har nu hittat en leverantör i Sverige som är betydligt biligare än vad jag tidigare har hittat (ca 2.200:- inkl blinkers).

Jag återkommer så fort jag har fixat med alla detaljer. Jag kommer givetvis också publicera lite bilder på resultatet och återkoppla med omdöme. Det finns inget värre med forum som bara slutar med ett tack och sen fick man aldrig reda på hur det slutade…

Ni får gärna addera lite fler kommentarer i denna tråd och kanske också besvara de frågor som aldrig blev besvarade.

Tack för all inlägg,
Sir Lancelot
pg_ice
jag fick hem CCFL 8000k ringarna idag.

postar en bild för dom som undrar hur dom ser ut.
nu testade jag bara med ett 9v batteri så dom kommer att lysa mer än det där.
Länk
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Sir Lancelot,då jag oxå går i strålkastarbytartankar (låångt ord) så ska det bli väldigt intressant att läsa dina kommentarer o oxå se resultatet.
Varifrån handlar du?
Mvh. Pursern

Flygpursern
Är oxå på g att byta strålkastare, är ute efter hela insatser med xenon och angel eyes. Är inne på Projector46 ifrån Umnitza. Dock förstår jag inte om dom är godkända i Sverige? Hur är det med e-märkning? Mailade och frågade angående om dom var ECE godkända och fick följande svar "These headlights work for both SAE and ECE applications"

Blev dock inte sååå mycket klokare, kan samma lykta vara både ECE och SAE godkända?

Ska bli intressant att se vad Sir Lancelot hittar i alla fall, väntar med spänning :)
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Till superuser: jag ställde samma fråga här på forumet för en tid sedan o fick svaret från initierad källa att ljusbilden är annorlunda o kommer därför ej att godkännas hos bilprovningen.
Kanske bäst att ringa bilprovningen o fråga.
Har hört mycket gott om Umnitza,deras angel-eyes har fler här på forumet köpt o varit mer än nöjda med.
Micke

Flygpursern
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hallå,

Först vill jag bara meddela att jag inte är helt är klar med mina förberedelser att köpa min strålkastareinsats. Återkommer med alla detaljer så snart jag är klar (innan fredag).

SAE och ECE och DIN är olika instanser på marknaden som ser till att man kan enas om en och samma standard på en pryl eller en detalj. Problemet är att det finns fler (DOT,DIN,SE,ECE,SAE...) Instanser som ”slåss” om de olika standarderna som medför att man visst kan ha en pryl som innefattas av olika instanser som i sin tur betyder egentligen samma sak. I en frontlykta skall halvljuset ha en standard och positionljuset ha en annan och färgen på ljuset en annan och så vidare. Så en produkt kan innehålla flera 100 standarder från olika instanser. Det är upptill varje land och bestämma vilka standarder förutom de obligatoriska som alla bilar skall ha. Sverige är ju med i EU så vi skall även följa EU direktiv (EU standarder) men bilprovningen gör inte alltid detta och då blir det en mix av svenska och EU regler.

Olika standard instanser (organ):
• SAE = Society of Automotive Engineering
• DIN = Deutsche Industrie Normen
• ECE = UN Economic Commission for Europe

Men slutsatsen är att man måste kolla med svensk bilprovning om den är okej eller inte. Jag kolla min bil igår och fick reda på från en besiktningstekniker att min bil är av typen ”helfordonsgodkänd” som innebär att jag inte får ändra på något om jag inte kan fixa ett intyg från generalagenten på BMW som jag senare skall vissa för en besiktningsingenjör. Låter det krångligt ;). Jag ringde tillbaka en timme senare och ställde samma fråga till en annan besiktningstekniker om det var okej att byta ut min frontlykta. Svaret var helt annorlunda och lyder att man visst kan byta om man inte förändrar bilens struktur. Menat att man inte sätter en hajfena på taket eller sätter en lans på grillen. Om man håller sig till standard delar (behöver inte vara original) och produkten är E-godkänd så är det inget problem. Om det är en komplett insats så skall det finnas ett A-xxx för positionslyktan (angel-eyes) och ett HCR-xxx för halvljuset samt E-godkännande.

Jag hoppas att detta inte har avskräckt er från att modifiera eran BMW ;).

Hittade följande tråd angående ovanstående ämne: Länk

Länk

Hitta även lite om diverse problem man måste hantera när det gäller angel-eyes.
Länk

mvh
Sir Lancelot

Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hej,

Har nu äntligen gjort min beställning och kommer och väntar med spänning för att se vad jag har lyckats att införskaffa. Under resan gång har jag hittat en hel del intressanta alternativ till den svenska leverantör som jag tillslut bestämde mig för. Jag har listat alla potentiella inköp från Europa och USA. Tänk på att US dollarn är väldigt låg (ca 6.5 SEK) just nu så du får bra rabatt om du köper något mot dollarn.

USA $180 (1170 SEK), Troligen utan engel-eyes Länk

USA $375 (2440 SEK), CCFL angel-eyes Länk

USA $375 (2440 SEK), CCFL angel-eyes, $95 för frakten Länk

EUROPA 250 EUR (2625 SEK), 35 EUR för frakten, LED angel-eyes Länk

EUROPA 225 EUR (2360 SEK), Adressen till leverantören www.carparts-online.de Länk

EUROPA £150 (1950 SEK) Länk

Inga av ovanstående ingår det några sidoblinkers eller frakt så mitt pris på 2330 (inkl frakt) får anses som helt okej.

Alla har naturligtviss olika utgångslägen när det gäller inköpen och för min del så var jag inte så intresserad av CCFL som i vissa fall kan skapa problem hos polisen och bilprovningen. Jag har hört att vissa monterar bort sina angel-eyes innan besiktning men detta är inget jag vill syssla med + att polisen kan vara nitiska i vissa fall.

Jag har också nu hitta original fälgdekaler till mina no-name vinterfälgar. För intresserade så finns de att hitta här Länk. Jag hitta ett par ställe i England med frakten var mer än det dubbla så de gick bort direkt. Jag kan också tillägga att det inte går att få tag på fälgdekaler i Sverige i o m att det är för stort intrång mot BMW mönsterskyddet och BMW har slutat att sälja dekaler. Finns bara att köpa hela emblem navkapslar från BMW som inte kommer att passa på no-name fälgar. För övrigt så kosta emblemen bara 46 spänn (stycket).

Jag kommer att återkomma med var jag har köpt mina strålkastarinsatser så fort jag har hämtat ut paketet så jag vet att allt är okej. Jag har visserligen kollat organisationsnummer och så men man måste vara säker.

Ha de,
Sir Lancelot

Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hej,

Hämta ut mitt paket idag och det fanns ingen anledning till oro i och med att allt var som det skulle. Strålkastarna var enligt specifikationen däremot så var blinkers kanske inte det allra bästa jag har set. Men jag får ta en fundera på om jag kommer att byta blinkers eller inte med det är ett par torrsprickor i plasten på de gamla så det är dags att byta.

Här har ni lite bilder på paketet: Länk
Och här på vad som fanns i: Länk

För er som är intresserad av vad jag har införskaffat dessa kommer nu avslöjandet.
Företaget finns i Alingsås och heter Quality Autoparts Nordic AB (eller bara Quality Parts). Anledningen till att de har varit ”osynliga” är att de inte har handlat med privatpersoner utan varit ett grossistföretag och sålt vidare till andar butiker. Jag hitta företaget via en annons Länk på blocket där dom sålde ett restlager. Planen är att de skall starta en Internetbutik för privatpersoner och förmodligen någon gång till våren.

Mitt sista inlägg här blir väl bilderna på slutresultatet som förhoppningsviss blir vad jag hade tänkt mig.

Cheers,
Sir Lancelot

18110: Tack för info, är inget som är intressant isf.

Sir Lancelot: Dom såg fina ut dom där, ska bli intressant att få se en bild när dom är monterade och klar! Synd bara att dom var i chrome utförande, vill ha svarta.

Tycker dom här såg riktigt trevliga ut;
Länk

Någon som har testat dessa? Eftersom det är LED teknik i dom betyder det att man får varning att lampan är trasig (eftersom dom drar mindre ström än mots lampa)?
Funderar lite på hur det är med att dom är "UK licensed (RHD-Drive)" Finns dom även i LHD utförande?
Någon som har handlat ifrån germaniatec tidigare?
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Är ute efter angeleyes till min 330 03a, med facelift..
men ja känner att jag inte vill hålla på o ta isär hela lyktan för o montera egna.
Samtidigt är det väldigt snyggt med ccfl ringarna..

Finns det ingen som tar hem några färdiga strålkastare med dessa ringar i?
Helst i svart utförande, då krom inte tilltalar mig precis.
Har halogen lampor nu, men xenon är på önskelistan.
Mattias_johan
Tror inte det finns strålkastare med ccf ringar från början.
Däremot så har jag sett att det finns strålkastare utan ringar som depo tillverkar. Köp sådana och sen lösa ringar.
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Visst finns det facelift strålkastare med CCFL angel-eyes och HID. Jag har tidigare adderat länkar till leverantörer som kan skicka detta som ett färdigt paket. Välj bara dina önskemål i listboxen så får du exakt den konfiguration som passar dig Länk. Understeer har bara svarta så för de som inte är intresserade av krom så passare det ju perfekt.

När det gäller krom eller svart så det väldigt kopplat till bilens färgsättning. Min bil är svart så al-fälgar och kromdetaljer lyfter bilens detaljer medans en silverfärgad bil får samma effekt med svarta detaljer. Det var i alla fall min tanke när jag valde krom. Hade svårt att ta krom steget till en börja med men efter lite eftertanke och all polarnas råd så blev det krom.

superuser:
Du lär nog får svårt att få svar på dina frågor här när det gäller germaniatec utan jag hade nog ringt och frågat. Lägg gärna ut ditt svar här i forumet.

mvh
Sir Lancelot

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.