|
|
|
|---|---|
|
När jag var och jobbade på en firma i eskilstuna i somras så åkte en kollega på en flygande besikning utav firma bilen, den hade 2 stora x-tra ljus med parkeringsljus som dom flesta har. Det är visst olagligt. Anm var otillåten mängd av parkeringsljus! Är det någon annan som har varit med om något liknande? | |
| Böter blev det inte men föreläggande. | |
|
Åkt dit på det med lastbilen. Får ej finnas ljus mellan halvljusen sa polismannen och frågade efter strömbrytaren till parkljusen i extraljusen:) Han hade tydligen varit med om det förr... |
|
|
Jag har då en liten fråga, varför har man en massa lampor som lyser som inte gör någon nytta alls? Särskilt då lastbilar som kan se ut som rullande julgranar. Vet att somliga tycker det är snyggt men finns det nån annan orsak? ///BMW - Was sonst! |
|
| En kollega påstod att det är bra med parkeringsljus i extraljusen för att få bort imma eller frost på dem så att man får bra ljus när man väl använder dem, sen om det stämmer eller inte är en annan sak :) Men enda anledningen är troligtvis att det är snyggt... | |
|
Det är lite lurigt det här, har själv råkat ut för en tillsägning då jag hade mina lysande i de tre extraljusen där fram. Det är alltså inte förbjudet att ha positionsljusen lysande i helljusen men det är praktiskt omöjligt att då montera extraljusen så det blir lagligt:-). Åtminstone på en personbil! Om installation av positionsljus säger Vägverkets föreskrifter (2003:22, VVFS 2007:307) så här: - Positionsljusen får placeras i sidled(från bilens ytterkanter mätt) max 40cm in mot bilens mitt. - Avståndet mellan de positionsljusen måste vara minst 60cm. Här finns lagtexten: Länk / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Positionsljusen är just vad namnet säger avsedda att markera och underlätta för andra trafikanter att avgöra fordonets yttre konturer osv. Varför man då har hela rader med lampor försedda med positionsljus tända är naturligtvis bara en stylingfråga. På lastbilar är det som redan nämnts vanligt med fullständiga orgier i smålampor fram, bak och på sidorna. En vanlig missuppfattning vad gäller just fjärrljus med olika form av inbyggda smålampor, ljusringar, lysdioder osv är att bara för att de finns med dessa lampor inbyggda (men även utan) så får de också lysa i alla lägen oavsett placering, vilket alltså inte är fallet. Att de skulle hålla borta imma och is/snö stämmer dåligt då de ofta har lysdioder som är helt kalla, och även 3W glödisar ger helt obefintlig värme i sammanhanget. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.