|
|
|
|---|---|
|
Är det värt att slänga pengarna på att Turbokonvertering till en 320i -94 ? eller är det lika bra att köpa en 325i eller en M3 om 20 år när man har pengar ? tänkte mer på hur mycke effekt man kan ta ut med en turbo på en 320i och hur mycket det kostar och om det kommer att hålla och sånna saker... (ps. blev ifrån åkt av en Dodge Viper -98 igår kväll i Umeå känndes ganska coolt då jag åkte med en kompis golf ! =) den lät kan jag tala om för er) fast de klart hörde också igår kväll att han blvit dragen av en blå Amason med 700+hkr lustgas... | |
|
En gammal regel: Utgå alltid från största motorn i en bilmodell om du skall trimma. Generellt är det billigare att byta upp sig ett eller ett par steg i motorstorlek istället för att börja trimma en mindre motor. Dessutom är driftsäkerheten högre i en större standardmotor än en "egentrimmad" liten motor. Man brukar väl säga att en turboladdad motor utan större problem kan få ca 150HK/liter slagvolym, dvs 300hk är inte orimligt att få ur en tvålitersmotor med någorlunda körbarhet bibehållen. Kan dock bli en hel del problem med SBP vid besiktningen. Det är inte bara motorn som skall hålla. Framförallt får transmissionen ta större krafter mot vad den är dimensionerad för. Men som sagt enklast och billigast är att byta upp sig till en bil med större motor. Mvh |
|
|
Okej lät ju rätt vettigt det där... för jag kan inte mycket om turbo och trimma bilar men kan man inte turbokonvertera en 320 som har ca: 170 hkr (chip , avgas , filter) till bara en 220-250 hkr ? utan att behöva byta låda etc... + att låter jävligt fränt när man har dumpvetil när den släpper trycket ! |
|
|
Det som i första hand tar knäcken på vxl-lådan är inte toppeffekten utan vridmomentsökningen. Problemet med SBP kvarstår så fort du har satt på ett turboaggregat eftersom den då inte längre är typgodkänd. (Rent formellt sett åker du redan olgligt med ditt chip, men det syns ju inte!) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.