AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.437

Framblinkers M3 europa/USA

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Någon som vet om det är andra blinkers fram på m3or från usa jämfört med m3's från europa? I USA lyser ju blinkerslampan orange't hela tiden. Är det bara en lampa som man kn ta bort eller hur är det? Skiljer sig hela blinkerslampan så man måste köpa nytt?

Här ser ni hur jag menar, USA - >

Länk

tacksam för svar!
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
jag skulle nog tro att det är som du seger.
men det finns ju ett sätt att (fuska) till sig detta utseende,,
man kopplar helt enkelt ur den ena parkeringslampan,,och vipps så lyser det i framblikisarna!
(tror ej att detta är lagligt i sweden)
men snyggt blir det!

en v8 låter gött!
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Det ar inte riktigt samma anda. Det har ljuset ´r inte lika starkt... jag vet vad du menar for det hande pa min andra m3a nar jag kopplade ut positionsljusen. Jag tror det kan vara en annan sockel eller nagot? Jag har fatt for mig att lampan har 2 glodtradar ocksa..? Men det kanske gar att kopa en ny sockel pa bmw bara? For glaset ar ju det samma
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Du menar såhär va? Länk Jag byggde ihop detta med hjälp av lite prylar som gör att det funkar precis som jag tycker att det ska funka.

Normalläge: blinkersen lyser med nedsatt styrka typ 5w
Blinkning: Lampan blinkar helt så att säga, helt släckt-helt tänd, för att efteråt återgå till dimmad effekt.

Om jag gissar rätt så har US-market en annan ljusmodul där de kan programmera brlinkersen att lysa såhär konstant, för det är såhär det funkar när man gör som rockabilly säger. Bilen tänder blinkersen på dimmad effekt när/om övriga lampor är trasiga på den sidan.

Vet inte om det är möjligt att programmera detta på svencka bilar, men den modden jag byggt är väldigt enkel och billig och består av ett växlande relä samt en kondensator och en diod. samt en 2 polig 5/21W gul lampa..

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vill bara påpeka att detta inte är tillåtet i Sverige. Har haft det kopplat så på flera av mina bilar genom åren, men polisen är alltid på mig om detta, med ombesiktning som följd, har t.o.m. fått böter vid ett tillfälle.

BMW CS #5206
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Grejen är att på senare så har både v70, bmw e60/61, med flera bilar detta som original och jag tänker åka genom besiktning med detta när det är dags i april.. Enligt regelboken står det att vitt och gult ljus är tillåtet framåt på fordon samt orange/gul riktningsvisare fram/sidor/bak..

Vad jag tycker i detta är att med tanke på ovan nämnda bilar så är det ologiskt svårt att avgöra vad som är orange och gult när det gäller i riktning framåt.

Diesel-räsern
/Rickard
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
det är tyvärr inte lagligt in sweden att ha på detta vis på amerikanska bilar heller!
och det är original,, så det är faktiskt lite skummt att nu då ex volvo får ha detta!?
jag har fått 2'a på besiktningen när jag har varit där med min caprice..
lika konstigt är det ju att besiktning/lagen är så tuff ang det med rätt färg på blinkers bak,,(orange och inget annat!)
men så ser man en sketen volvo v70 med nästan vita bakblinkers!!
det borde ju vara mera FEEL FÄRG än att ha röda bakblinkers som endå är original på amerikanska bilar,,men in sweden är det olagligt...
och det är ju synd..för det är ju skitsnyggt med röda bakblinkers...
skulle fixa detta direkt på e38'an om det var lagligt!!
mvh

en v8 låter gött!
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
ok.. om det nu inte är lagligt. Hur löser jag detta?
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
jag skulle nog köra på det,,att sätta dit en trasig parkeringslampa,, och se till att ha en hel i handskfacket.. det går kanske skylla på när man blir ståppad av polisen,,för tro mig,,det blir man!
men som sagt,,det kan ju inte vara olagligt att en lampa går sönder?
dessutom kan man ju direkt byta till en ny,,,polisen blir jätteglad!!

mvh

en v8 låter gött!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Bra idé, du kan ju i allafall inte åka på ombesiktning, eftersom felet är åtgärdat.

BMW CS #5206
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ja men hur ska den gå igenom den första bsiktningen när den kommer till Sverige!? Borde man inte kunna köra med europa-socklar och en vanlig "europalampa"? Eller blir det fel med elektroniken då?
Jag fattar inte varför folk insisterar på att köra runt på detta sätt. Anledningen till att det är förbjudet är väl att det är lätt att miss ta denna typ av belysning som blinkers även om det lyser med fast sken. Testa att kasta en snabb blick mot en bil som har sådana lampor så fattar ni va jag menar.

Sen för det andra tycker jag inte det är särskilt snyggt heller. Om jag får säga mitt, utan att bli påhoppad av andra som inte håller med, så tycker jag även att det ser fjantigt ut att åka runt med lysande blinkers.

Ville bara påpeka att E46:an inte har blinkersen lysande samtidgt som halvljuset, utan endast när ljusreglaget står på parkeringsljus. Så är det iaf på vår 320i touring -03 och den är svensksåld, sen kan ju detta vara nått som svensksålda bilar har blivit programmerade för pga svenska lagar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.