AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.429

Softclose och el-rollo eftermonterade

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Idag har jag monterat softclose samt elektrisk rollo i bakrutan. Båda gick smidigt att installera, speciellt softclose eftersom den passade rakt av. I tidiga bilar måste man ju såga i plåten för att få plats med det nya låset men det klarade jag mig undan (min bil är byggd 11.88). Även rollon gick smidigt att montera. Jag köpte en billig trasig rollo, skaffade ett nytt kugghjul som monterades, därefter bytte jag ut den gamla manuella gardinen mot den nya. Kabelsatsen från hatthyllan till knappen samt anslutningen under baksätet köpte jag ny, kostar 290 kr. Sedan var det bara att dra kabeln (jag var tvungen att göra hålet i den runda kabelskon som jordar större eftersom det inte passade mot jordpunkterna). När allt var anslutet gick rollon upp och ner med endast ett tryck på knappen.

Är det någon som har tänkt göra samma sak och har frågor får ni gärna ställa dem. Rollo i bakdörrarna ska jag montera om några månader, måste skaffa alla smådelar som behövs samt modifiera runt rutorna. En automatiskt avbländbar innerbackspegel står också på inköpslistan, jag ska köpa en på Ebay vid tillfälle.

ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
om det finns någon som vet om det går att eftermontera softclose till dörrarna på e38'n får ni också gärna skriva lite och tipsa hur det i så fall går till.
skulle vara riktigt nice att ha!

en v8 låter gött!
haha tänkte precis på samma sak som rockabilly, softclose till dörrarna vore coolt
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Svårt att eftermontera softclose till dörrarna om det inte ens fanns som option. Annars får ni ta delar från S-klasse >92 och flytta över till BMW.
Lycka till!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Delar finns enligt uppgift, monterades under en kort period i Tyskland men i större (om än kanske inte stor) utsträckning i USA. Skulle man inte hitta E38-delar har ju E65/66 denna funktion. Att montera dylika delar har diskuterats på ett annat forum men man kom inte fram till något av värde.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Är det någon som vet om det ens går att eftermontera softclose i dörrarna på E38 med delar från E65?

El-rollo hade inte varit fel i E32an. Ska nog ordna det till nästa år Per.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Softclose på en E32? Inte i dörrarna väl?

Jag har softclose dörrar i min 745 och jag måste ju påstå att det känns rätt meningslöst. Slår man igen dörren som vanligt så stängs dörren som vanligt.

Min gissning är att det är åt helvete för mycket jobb i förhållande till funktionens värde att konvertera en E38 med E65 låskista.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Till E32 gäller det bakluckan.

Efter att jag sökt ang softclose till E38 så fanns det aldrig, till någon modell.

De som har det på sin E38 har tagit det från E65 eller Mercedes och monterat - ett ganska omfattande projekt med kabeldragning mm.

Oavsett så hade det varit fint att ha på sin E38
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.