|
|
|
|---|---|
|
Har kollat runt på forumet o kommit fram till att nån rekomendera en separat högtalare för telefonljudet. Denna lösning känns inte så intressant. Någon hade kopplat in telefonljudet på orginal mellanregistert i dörrn med resultatet att ljudnivån blev för låg. Borde man inte kunna kompletera denna lösning med nån typ av enkel monoförstärkare som bla. ELFA har som byggsats, typ 5w? Men då kanske högtalaren pajar. Orginalspolen teleljudet går på är ju på 4 ohm o mellanregistret är ju på 8 ohm, hur påverkar detta det hela? Den lösning som lockar mest är ju o få ut teleljudet på dom nya fina högtalarna som jag monterat in. Här läste jag att man kunde bygga en reläbox + mute kabel o koppla in sig. Nån som provat detta? Och i så fall hur ska man koppla in sig, före eller efter slutsteget (har ett 4-kanals eftermaknads)? Känns bäst o låta nån som har testat innan lägga sin åsikt innan jag testar själv. Funderar dock på vad som händer med remotensignalen till slutsteget när mute till radion får signal, påverkas den eller inte? (har inte kollat själv än) | |
|
Har haft en tidigare tråd på x5world.com med samma fråga utan dock att få ett brukbart svar. Det var en som menade att det var bara att koppla ihop båda anslutningarna, då radion mutar helt vid inkommande samtal. Vågar ej att prova då det säkert går år h...... Jag är inte inne i tekniska detaljer men det skall väl gå att fixa med något relä eller dioder? Använder inte min tlf nu men vill gärna att det skall funka när det är dags för bilbyte. Slängde orginalarna med dubbelspole, så är det någon som ligger inne med dylika, är jag interesserad. |
|
|
Ako: du har nog läst min tråd ang problemet med låg volym då jag kopplat mig mot de gamla mellanregisterhögtalarna för telefonljudet. Det tips jag fick var att försöka hitta högtalare som är mera lämpade för ljud. Har letat men inte hittat något än. Din idé med en förstärkare har jag också varit inne på men men har inte riktig koll på hur den ska dimesioneras och kopplas in. Ser fram mot intressanta inlägg här /Touchdown |
|
| Varför känns inte en separat hf högtalare intressant? Du funkar allderles utmärkt och är billigare och enklare att göra än att försöka få ut ljudet i em högtalarna.Ljudkvaliteten blir utmärkt. | |
|
Nä rent tekniskt känns det inga fel alls med en separat hf högtalere. Det som tar emot är det praktiska var man ska placera den. Den lär ju knappast få plats i dörren och inte på så många andra ställen heller utan att börja kapa o såga i instrumenteringen. Kan tänka mig o gömma den bakom under instrumentbrädan men då blir den kanske lite bortdämpad och likså låg ljudnivå ändå! Vill absolut inte modda inredningen så att det syns. Har sneglat på små dator/ipod-högtalare. Dessa är i storleksordningen som orginal mellanregister. Plundra faktiskt en o testspela den på hemmasterion med orginal mellanregister på ena kanalen o datahögtaleren på den andra. Resultatet var faktiskt att datahögtalaren blev högre ljudnivå men det lät för jävla illa. Den skulle dock få plats i dörrn. Kommer nog hitta en lösning på detta snart känns det som. Men all input från mer erfarna uppskattas verkligen! |
|
|
Att koppla HF-ljudet direkt mot befintligt högtalare, oavsett midbas, "mellanregister" eller vad man väljer att kalla den, som samtidigt är inkopplad på befintlig förstärkare är dömt att misslyckas. Nu ger ju inte HF-satsen så speciellt hög effekt ut men det funkar aldrig bra att koppla två förstärkare mot en högtalare (om den inte har dubbla talspolar). Ena förstärkare kommer att försöka mata den andra baklänges osv, är det frågan om lite effekter också så eldar man bildligt talat strax upp varandra osv. Spelar tyvärr ingen roll om musikförstärkaren mutas under telefonsamtalet, förstärkarens slutsteg är ju inkopplad mot högtalaren ändå, mutingen sker på ingången genom att signalen dämpas bort osv. Mutekit med reläer osv funkar däremot men är bulkiga att koppla in, massor av kablage och kontakter som kan glappa, små reläer i signalvägarna på högtalare är inget bra och brukar ge glapp/dåligt ljud med tiden. Många tror att fina musikhögtalaren måste ge perfekt ljud för HF från telefonen också. I realiteten är det inte så, dels är musikhögtalaren ofta trögdriven, dels ger en ren kommunikationshögtalare som är gjord enbart för tal ett betydligt distinktare ljud utan att behöva matas med hög effekt. Små MP3-högtalare går bort direkt, de är bara ett skämt jämfört med riktiga högtalare. En liten HF-högtalare nere i dörrens ena fack behäver inte synas mycket, kan monteras utan ingrepp, högtalarkabeln finns redan inne i dörren osv. Det brukar bli en bra lösning. FP |
|
| Jag monterade ett 3" bredbands-element(ngt original monterat skräp ifrån en VW tror jag) i kåpan under handsfacket vilket inte syns om man inte ligger med huvudet på golvmattan , vill man återställa sedan är det bara att köpa en ny kåpa på skroten. | |
|
Folke, jag har letat efter HF-högtalare, för tal, utan att hitta. Kan du lägga upp en länk?? /Touchdown |
|
|
Här finns ett exempel Länk Mvh Danne |
|
|
Mja, det är ju bara själva högtalarelementet jag är ut efter...Resten har jag. /Touchdown |
|
|
Ring hit och fråga då Länk Mvh Danne |
|
|
Länk Länk Länk Borde funka bra. |
|
|
Bara löst högtalarelement? Då kan du ju ta vilket mindre element som helst nästan, nån liten 2,5-3" från nån skrotat transistorradio duger bra. Idén med högtalare specifikt för tal ligger mera i kaplingen runt och om det är riktigt seriöst så sitter ett akustiskt filter framför elementet. En klassiker och bland de vassaste är Peiker KL1, har tillverkats sen urminnes tider och görs fortfarande. Kan ofta hittas begagnad hos komradio och biltelefonhandlare, på Tradera osv. Den är så kompakt att den får plats överallt. Ser ut så här: Länk Goggla på Peiker K1 eller kolla hos peiker.de. Se upp för alla kopior t.ex de som DLS hade till sina polisradio, de har inget akustiskt filter osv. FP |
|
|
"Extrahögtalare Peiker Rund liten kvalitetshögtalare för talfrekvensområde (undertrycker "onödig" bas och diskant), plastmembran för fuktsäkerhet, passar alla typer av komradio och scanner, 2m kabel, 58mm ø, 51mm djup, 4 Ohm (passar apparatutgångar upp till 32 Ohm), ställbar monteringsbygel, 3.5 mono-vinkelplugg, svart. Originalet som många försöker att kopiera = bra ljud, betydligt bättre än DLS-högtalaren med samma ("Peiker")-utseende." Art.nr.35-225 325:- Länk |
|
|
Se där!! Tack Folke, rob.. m.fl!!! Borde inte vara något problem att montera två Peiker va? En per dörr... /Touchdown |
|
| Det räcker med 1st högtalare gott och väl , det är ändå i mono. | |
|
Jepp, onödigt med mer än en i förardörren. Ljudet räcker garanterat till och blir över. FP |
|
|
Nerbabbat i 110?? /Touchdown |
|
|
...nercabbat... |
|
|
Om du matar in 2-3W talsignal i en KL1 så blir det högt. Nercabbat innebär stora problem med micljudet, så det lär inte gå så bra att föra ett HF-samtal mera av den anledningen isf. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.