AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.071

Hur påverkar placering av delningsfiltert ljudkvaliten?

ak
37
ako
M5 -99
Har kollat runt en del här på forumet och löst det mesta av mina undringar men har två luriga funderingar kvar(nytt inlägg på fråga två)

Har skaffat mig ett 4-kanals steg och ett fram o bak kitsystem med tillhörande delningsfilter.
Min fundering är om det spelar non roll om man placerar delningsfiltret precis efter slutsteget eller precis vid 5.25" elementet eller precis vid diskanten??
Diskanten o 5.25" elementet sitter ju åtskilda med typ 2-3 meter kabel i bakystemet (dörr o hatthylla, orginalpalcering).
I framsystemer är det ju fysiskt möjligt o placera det i dörren mellan diskant o 5.25"an.
Om det inte har nån betydelse så känns det mest locknde att placera alla fyra delningsfilterna bak vid slutsteget. Det praktiska med kabeldragning är inget problem för mig.
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
sätt du dina filter i skuffen,,
den lilla skillnad som kabelns längd gör,,märks inte endå
då krävs det riktigt high-end hifi prylar i hemmamiljö kanske,för att det skall märkas.
men,,,välj en så bra kabel som möjligt,,eftersom kablar gör en mycket stor skillnad,vilket många råkar glömma när dom fixar till sina ljud,,
och det gäller ju allt som har med ljud att göra!
typ hemmabio,,sterioanläggningen,,bilen mm
mvh

en v8 låter gött!
ak
37
ako
M5 -99
Det lutar mot en placering i skuffen direkt efter slutsteget. Blir nog bra det!
DLS har ju en variant som löser det lite granna med en boxtill vardera men har du SÅÅÅ stora filter boxar verkligen?? som synes här: Länk så går det att knö in det i dörren

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Normalstora filter får även plats under instrument brädan så där placerade jag mina till frontarna , till bakhögtalarna monterade jag dock filtrena i bagaget.Att ha filtrena i dörren har ju en liten risk då fukt lättare tar sig in där än under brädan.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Att kablar gör "en mycket stor skillnad" är nog att ta i. De gör en skillnad men knappast så jättestor så länge det inte rör sig om extremer. Jag skulle vilja se ett test där denna stora skillnad (gällande ljudet) framgår. Någonting gällande kablage som däremot är viktigt är om de störs av varandras elektromagnetiska strålning. Att kablarna har bra avskärmning kan därför vara bra samt separera kablage som strålar mycket, exempelvis strömkablage. Att byta ut kablaget om det som sitter i verkar lite klent påverkar säkert i positiv riktning men det behöver nog inte utgöra så stor del i budgeten.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är märkligt att de som anser att kablar gör stor skillnad för hem-hifi så gott som alltid tappar förmågan att höra skillnad när lyssningen sker blint.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jasså är det så Nockenwelle! Gäller och vända stickkontakten "rätt" i vägguttaget också!!!

Mvh Danne
Kablar och dess marknadsföring är alltid intressant att studera. Som alltid är det viktigaste i en ljudanläggning att ägaren blir nöjd och inte "slirar" för mycket pga yttre påverkan. En vanlig 2x0,75mm2 högtalarkabel av c:a 2m längd representerar c:a 0,10 Ohms resistans, ger som max kanske 0,25-0,5 dB påverkan på en högtalare med runt 4 Ohms impedans. Jämför detta med högtalarens "normala" frekvenskurva i sin installation och man inser att det är helt försumbart och ohörbart i nivåhänseende.
Det är precis som Nockenwelle skriver när man otaliga gånger "lurat" lyssnare vid diverse ljudtester osv. Många skrönor och rykten förföljer tillbehör och installationer i ljudsammanhang.
Att vända stickproppen påverkar inte ljudet, dock finns det sällsynta fall där störningar pga det faktum att yttersta lindningen i nättrafon kan vara fas eller nolledare och pga detta ge ett svagt nätbrum i förstärkaren. Motiveringen för att vända propp brukar dock fladdra iväg långt från detta...
Även hur skärmning av kablar funkar rent fysikaliskt svävar ofta ut i det blå. Ett ev. störande magnetfält (som då måste vara ett växelfält, vilket inte normalt förekommer i t.ex en bil med likström) skärmas inte bort märkbart med en icke-magnetisk skärm. Alla normala kablar har omagnetiskt material i sina skärmar, koppartråd, kopparflätor, alufolier osv. Jättebra för elektriska störfält, men man ser sällan (aldrig) kablar med solida skärmar av tunna järnrör eller järnplåt eller hur? Men de finns, fast inte i bilsammanhang.
Åter igen, man skall aldrig underskatta placeboeffekter osv, det viktigaste är alltid att ägaren/brukaren är nöjd med sin ljudanläggning.

FP
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
hej på er..!
jag har pysslat med hi-fi i ca; 20år och jag kan lite om detta änme...
och det finns massor med info och tester på detta änme ''kablar''
jag kan försäkra om att det har stor betydelse.. det kan inte
''snackas'' bort.
men det funkar inte att endast fixa bra ex högtalarkablar, utan det gäller att byta ut rubbet! t.o.m som daniel.f nämde,,vända kontakten i väggen.
och se till att alla prylar ligger i samma fas.
men alla dessa knep och knåp blir mer påtagliga i en hemma hi-fi
än vad det blir i en liten bil..och det är av den enkla anledningen att bilsprylar är inte riktigt av samma kaliber helt enkelt.
och sedan är ju en bil så liten jämfört med ett vardagsrum,,där man får en helt annan akustik.
därimot tycker jag att du gått kan montera dina filter i skuffen,,för det krävs väldigt många meter av bra kabel,,innan det blir någon effektförlust.
vill man så går det utmärkt att mäta upp denna förlust med ett mätinstrument, då kan man se vid vilken längd som kabeln börjar att sno effekt.
man kan även tillägga att ju dyrare prylar desto större blir skillnaden med kabelbyten etc.
alltså ingen ide att tänka på om man har en billig kompaktpryl etc
m.v.h

en v8 låter gött!
Folke: Feng-shui då hur påverkar det ljudet i bilen och hemmet då??
Har också hört att bästa ljud fås på jämna kvartar under udda torsdagar i jämna månader under skottår, stämmer det??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
GM: Stämmer alldeles inte alls...)
Men allvarligt: rockabilly, vi är många som pysslat med ljud länge, hur motiverar du att alltid byta ut kablar osv, när blir det rätt osv? Kan du redogöra för några relevanta tester där t.ex olika högtalarkablar ex. vis 1,5mm2 vs. 16mm2 klart och statistiskt fastslaget kan urskiljas vid blindtester?
Hur påverkar vändning av kontakten på växelströmssidan fasläget på ljudsidan efter nertransformering, likriktning och filtrering av växelströmmen? Du belägger ju det faktum att det som verkligen händer i vissa fall vid vissa transformatorer (långt ifrån alla) när man vänder plugg, har förvanskats genom tiderna till att påverka nåt helt annat.
Att signalerna ligger i rätt fas på ljudsidan är oftast helt riktigt och nödvändigt. Men det förekommer även att man medvetet och helt riktigt manipulerar fasläget, t.ex 180° inom vissa flervägshögtalare eller steglöst på vissa subbasförstärkare.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Den här tråden kan bli låååååååång!!!
Det tänkte jag också...
Nu får vi hia oss...)

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Citat:

"och det finns massor med info och tester på detta änme ''kablar''
jag kan försäkra om att det har stor betydelse.. det kan inte
''snackas'' bort."

Nja, det finns inte en massa tester som visar att kablar har stor betydelse, förutom en massa felaktigt gjorda tester.
Det är inget "snack", utan vilar på en god grund.
Ämnet är säkert kontroversiellt, men inte desto mindre intressant. Nu har iaf inte jag för avsikt att förlänga tråden i oändlighet, det flyter lätt långt ifrån ursprungsfrågan. Kanske på annan plats i forumet?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.