AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
899

316i Touring e36 Vs 518i e28?

Be
73
Beffe
316i Touring -97
Hejsan!

Kommer inom en snar framtid flytta hem till min flickvän, vilket innebär att jag kommer ha ca 13 mil att köra till & från jobbet.
Jag kör nu en 518i e28.

Nu kommer jag eventuellt få möjligheten att köpa en 316i Touring -98 av en bekant till min pappa. Bilen är i väldigt bra skick, alltid servad på "märkesverkstäder", gått knappt 16 000 mil varav merparten av dessa är landsvägsmil. Bilen är importerad.
Enda anledningen till att jag funderar på denna bil, är för att jag vet att nuvarande ägare är pedantisk och bmw-fantast samt att jag hoppas på att få den till ett bra pris.

Nu till frågan: kommer jag uppleva denna touring som väldigt slö jämfört med min 518i? Touringen har 102 hk medans min 518i har hela 105 frustande hästkrafter *host*

Läser man på modellguiden så är touringen nästan en sekund långsammare upp till 100 km/h, kommer jag märke av detta i praktiken? Jag menar, det sitter ju en modernare motor i 316, den kanske har lite mer vrid eller ett annat register som gör att den ändå inte upplevs som så slö?

Jag inser att en provkörning av bilen vore på sin plats, men någon sådan kommer inte vara aktuell än på ett tag, därför vill jag ha era åsikter under tiden :)

PS: Kan man fälla baksätena i touringen? :DS
Sv
30
Svedin
320d Touring -08
1. Tror fakriskt att du kommer att uppleva 316 som "sportigare" (lite skumt att säga om en 316) än 518, har kört båda modeller och kan säga att med chassie och låda på den nyare e36:an känns den piggare. + att om du ska pendla lär du väl kanske spara en liten slant på bensinen?

2. Jepp går att fälla sätena.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Det har du säkert rätt i! Touringen är ju trots allt 11 år nyare än min e28.

Jag har mätt upp bränsleförbrukningen på den sträckan jag kommer att köra dagligen, då drar min gamla häck 0,66 l/mil med en lätt högerfot och en lätt påliggande frambroms. Jag hoppas att det är ungefär vad touringen kommer dra.

Kanon att sätena går att fälla! Då borde där ju faktiskt finnas lite lastutrymme för de där obligatoriska IKEA-besöken :) (tom jag förstår att man inte får in en dubbelsäng, men ett litet matbord och så borde ju kanske gå)

Det första jag kommer göra när ekonomin tillåter det, är att köpa en sportljuddämpare med dubbla pipor, så slipper man det ärtrör som sitter som original (man kanske vinner 1-2 hk? Lär ju behövas ;))
Kanske pilla bort "316i" emblemet från bakluckan också, man behöver ju inte skyllta med att man har bmw:s minsta motor under huven, haha!

Tack för svaret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.