AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.072

Bluddrande tomgång, (misstände?) och dog! Kom ett "sugande" ljud från motorrummet!

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Enligt rubriken: Bilen gäller min e34 520 24v -96

Igår kväll skulle bilen startas, vrider om nyckeln och motorn går igång, men är ordentligt ojämn i gången och ligger på kanske 500 i varvtal, för att sedan dö ganska snabbt där efter.
Testar att vrida igång igen och samma sak händer. Men märker nu att när den dött så kommer det som ett slags "sugande"/"sprutande"/"flåsande" ljud någonstans i motorrummet (flickvännen tyckte det lät som det kom från bakåt i bilen) fast motorn inte är igång, utan på tändningsläge för belysning, lampor etc. Jag hade lite soppa i tanken, men inte så pass lite att den varnade för låg nivå.
Inga varningslampor lyste heller.
Slog av tändningen helt, väntade lite och testade igen... nu fungerade bilen som om inget hade hänt!

Kan det vara bränslepumpen? Något med insprutningen? Lambda?
Jag har ju haft en mystiskt oljud tidigare som jag skrivit om - misstänkt bränslepumpsfel eller något med kopplingen. Men har tänkt att åtgärda det först då jag verkligen märkt av att något händer.

Har startat den ett par gånger sedan igår och den går som om inget har hänt. Även tankat den nu och ingen skillnad i gång heller. Men det känns obehagligt att den agerar så här.. därav min undran till er.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Har skummat igenom en drös av trådar med liknande problem och får fram följande tänkbara fel som ständigt återkommer:

* bensinpump
* lambda
* lmm
* defekt slang
* någon slags packning

Någon som har lite hjälp att ge för att utesluta ovanstående eller helt enkelt vet/varit med om något liknande?

Oerhört tacksam för svar!
Om ljudet kom bakifrån (som din flickvän trodde) så skulle det kunna vara tätt, eller nästan tätt i någon avluftning till tanken.
Så att när bensinpumpen suger så bildas det undertryck i tanken.
När detta undertryck blir för stort orkar inte bränslepumpen suga upp bensin och bilen dör.

Sedan kanske det som gjorde det tätt släppte och bilen startade igen.

Det är bara en teori från min sida, men kan vara värt att kolla upp om felet återkommer.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Carl L: Tack för svar!
Klart tänkbar teori. Men angående avluftningen, så är den/de slangarna som går från tanken (tror jag) nyligen utbytta. Men det kanske är fler slangar som fortsätter därifrån. Annars kanske det kan vara bensinpumpen som är på väg att självdö?

Eller igensatt bränslefilter?

I min tråd om det konstiga ljudet Länk så var ju bränslepumpen (och även kopplingen/urtramplager) misstänkta. Och detta ljud har fram till ganska nyligen slutat låta - något värre kanske är på G?!

Fler tips och idéer är varmt välkomna, så felsökningen hos autowåx blir smidigast möjlig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.