|
|
|
|---|---|
|
P g a diverse olika anledningar kommer inte min bil in i vintergaraget slutgiltigt förrän nu. Den ska stå där till slutet av april och kommer tas ut en eller två gånger innan dess. När bilen tas ut i april ska jag byta ut en bränslepump, ett jobb som underlättas om det är lite bensin i tanken (som för övrigt rymmer 102 liter). Därför funderar jag på att inte fylla tanken utan låta bilen stå med ca 20 liter i tanken. Frågan är då om kondens kan påverka tanken, få den att rosta m a o. Bilen kommer stå i ett kallgarage med rätt stabil temperatur, det blir inte kallare än noll grader. Med utetemperaturen nu lär den snarare ligga över plus fem. Bör jag fylla tanken iaf eller kan jag utan att oroa mig ha runt 20 liter i tanken? | |
Buspelle |
Om du har en stabil temp och dessutom över 0 grader så lär det inte bli någon kondens. |
|
Om man ska undvika att få kondens ska tanken antingen vara : A; Helt tom eller B; Fylld till bredden med bränsle Allting däremellan kan ge upphov till kondens. Mvh/ Niclas |
|
|
Om jag bara skulle relatera till vad jag skulle ha gjort: Ja,JAG skulle inte tanka någonting öht... Inga problem skulle du märka såvitt jag kan bedöma,men jag förstår "Hedens" likaväl som "buspelles" tanke hur som helst.. Mvh Janne. |
|
Buspelle |
Kondens uppstår vid temperaturväxlingar så om tempen är helt stabil blir det ingen kondens. I verkligheten är det naturligtvis svårt att hålla en helt konstant temp och det finns då alltid viss risk för kondens. I en helt fylld tank kan det aldrig bli någon kondens. I en tom eller delvis fylld tank kan det däremot bli kondens. |
|
Eftersom det är så kort tid bilen kommer stå tycker jag inte du behöver tanka upp den. Det är en viss del sprit i bensinen idag som räcker till för att ta hand om det lillalilla vatten som eventuellt kan samlas i tanken. Mvh Johan. BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Tack för alla tips, tankar och råd. Bilen sover nu tryggt i sitt garage med lite bensin i tanken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.