|
|
|
|---|---|
|
Hej alla experter! Skall försöka förklara mitt problem så bra som möjligt. Börjar med lite fakta: BMW 525i 12v -89 Köpte den för några år sen för några ynka tusenlappar. Då hade kamremmen kuggat över och alla avgas ventiler var krökta. Ryckte toppen och fixade till allt. Givetvis fick jag även byta kam eftersom den hade konverterat från kontorstider till att bara öppna på lunchrasten.. :) hur som helst, frugan skulle ha denna bil när hon tog körkort, men det blev inte av så bilen fick stå. För några veckor sen fick jag ett ryck och monterade ihop allt. Då hade bilen stått i varmgarage i drygt två år. Efter att allt var ihopmonterat testade jag att starta bilen och med förvånad min hör jag hur den startar omedelbart. Kanon, tänker jag och kopplar ihop kylaren och allt annat. Startar igen och kör ut ur garaget och tar en försiktig provtur runt kvarteret. När jag stännar utanför garaget så dör motorn för att sedan inte starta igen. Nu är det likadant. Får den stå så startar den direkt men när den har stått på tomgång några minuter så dör den. Det går lite halvrisigt, misständer lite grann, men varvar som den skall. Men när den blir ytterst lite varm så går det inte att hålla den igång. Jag har bytt följande: Stift, rotor, bränslefilter, luftfilter och givetvis olja/oljefilter. Vad sjutton kan det bero på? Innan kamremmen kuggade gick den som en klocka och var precis nybesiktigad med blankt papper. Nån som har någon ide? Tacksam för svar! Ger snart upp detta projekt... :) | |
|
Galet... idag startade jag den igen. Nu går den helt plötsligt bra... Sånt gillar jag inte eftersom fel som lagar sig själva brukar ha en tendens att komma tillbaka när man minst vill det! Dock, helt bra går den inte. Vid gaspådrag från tomgång vill den nästan dö innan den börjar varva upp. Skumt. /Magnus |
|
|
Har fortfarande samma problem. Jag har bytt alla tänddelar, luftfilter, slangen till tomgångsmotorn utan att det blir någon skillnad. Bränsleförbrukningen snittar runt 0.8-0.9 och det måste ju anses som ganska normalt. Annars brukar ju förbrukningen öka markant vid allvarliga fel på en bil. Tomgången är ostabil och motorn rycker och beter sig konstigt vid cirka 1500 rpm. Någon som har en ide om vad som kan vara fel? /Magnus |
|
|
Hej, jag hatar den typen av fel. De kan bero på så mycket. Att allt har stått stilla länge och börjat kärva är inte ovanligt. Men detta fel borde vara luft och bränsle relaterat. Kolla noga så att bilen inte drar tjuvluft eller att luftmängdsmätaren är dålig. Låter typiskt luftmängdsmätare. Kamaxel givaren kan också vara kass. Lycka till! Kendy |
|
|
Tack för svaret! Skall kolla när jag kommer hem. /magnus |
|
| Kolla också vacuumslangen till bränsletrycksregulatorn. | |
|
tjolahej mät med multimeter tempgivaren till motorstyrning.(obs ej den till tempmätare) köp luftmängdmätar rengöring ala CRC(använd den flera gånger) ta loss fördelar lock och kolla på det noggrant med förstoringsglas. mät med multimeter tändkablarnas motstånd. koppla en stroboskoplampa på tändkablarna en efter en vid tomgång kontrollera att den blinkar helt regelbundet utan missar. återkom med resultat!!! Minijonte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.