|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 325i e46 2003 (importerad en gång i tiden - första gången i trafik 2002-10) med en skattevikt på 1510 kg. Så som jag har fattat det vägs importerade bilar individuellt. Såg dock en 330i e46 2003 (första gången i trafik 2002-09-11) inkl automatlåda med en skattevikt (enligt vägverkets uppgifter) 1480 kg. Hur kan det skilja så mycket? Enligt min manual är 330 tyngre i standardutförande än en 325. Det kanske skiljer på utrustningen? Men 330i har mer utrustning än min - bl.a. taklucka, elhissar bak, tv och 18tumsfälgar. Märkligt. 330in har följande utrustning: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Eltaklucka, Farthållare, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Navigator (GPS) med TV, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stolvärme fram, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, ACC Någon som vet? | |
|
Det är ett välkänt faktum att sv. sålda bilar (som INTE är individuellt vägda) nästan ALLTID väger mindre än dito direktimporterad som är vägd "på riktigt" Så "bend over and like it" för så är det tyvärr Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Japp det har du helt rätt! Glömde påpeka att båda bilarna är importerade - och det är därför det är knasigt... | |
|
alla bilar är ju vägda när dom var nya,,varför skulle staten bjuda oss på det? så att det skiljer så på bilar av samma typ och årsmod,,är helt enkelt inget annat än just bilarnas olika utrustningspaket. min bil i standardutförande väger ca:1900kg men mitt ex väger 2100kg alltså har min bil ca 200kg extrautrustning monterad. och dessa siffror står i handboken,,och stämmer alltså med det som står i regbeviset.. mvh en v8 låter gött! |
|
|
Den som läser Tekninkens värd vet att vissa märken, framförallt Audi och BMW oftast väger 100-200 kg mera är uppgiven vikt. Tillverkarna tar alltså ingen som helst hänsyn när dom hänger på extarutrustning, utan uppger samma vikt för alla bilar med samma kaross/motor/drivlina. Med ökad vikt minskar oxå lastförmågan, för totalvikten går aldrig att ändra på. Nån bil dom testade kunda man bara lasta 10 kg i om det var 4 pers på 75 kg i bilen. |
|
| rockability, jag tror inte att svensksålda bilar vägs när dom är nya. Tillverkaren anger en vikt och den förs in i papprena. Att någon separat vägning skulle ske har jag aldrig sett belägg för. Att privatimporterade bilar vägs vid registreringsbesiktning har jag däremot sett med egna ögon. | |
|
Jag har upptfattat det som Nockenwelle: att svensksålda bilar inte vägs utan att man går på tillverkarens uppgifter. Även om det skiljer på utrustning så är det fortfarande märkligt att: - 330i har mer utrustning men väger mindre - 330i väger 1525 kg enligt manualen men nu 1480 kg. Kolla själva: 330in har regnr xpx544 och Länk |
|
|
man ska kanske inte tjafsa om några kg hit eller dit? det räcker ju i så fall att någon väger 100kg i stället för dom 75kg som jag har för mig att bilars tjänstevikt inkluderar,, då är man ju i lagens namn en skattesmitare. för man har ju inte betalat skatt för dom 25kg som man har i övervikt.. men är man mycket ekonomisk av sig så kan man ju åka till tullens våg och väga sin bil,,och sedan ta upp en strid i HD? för man kan ju faktiskt spara ca:100-300kr/år en v8 låter gött! |
|
| kan det inte varit så att vågen de vägde 330n på visade fel helt enkelt? | |
| Ja, eller också har den mänskliga faktorn slagit till. Tjänstevikten skall inkludera full tank och förare. Dvs tjänstevikten är alltid högre än vad som visas på vågen. I efterhand skall alltså läggas till för bränsle och förare, för att rå fram tjänstevikten. Det kan vara så enkelt som att bilen vägdes med en helt annan mängd bräsnle än vad man senare antog i beräkningarna. | |
| I vägningsprotokollet noteras hur mycket bensin/diesel som finns i tanken. | |
| Nej, tjafsa om några kilon hit eller dit är ointressant och det är inte alls poängen. Jag ville bara "utreda" möjliga scenarion om varför det överhuvudtaget förhåller sig som det gör. Nyfiken helt enkelt. | |
| Isåkare, jo så ska det gå till, men jag har själv varit med om att jag i efterhand blivit tillfrågad om hur mycket bensin det fanns i tanken. Hade jag varit lite fräck hade jag kunnat säga att det var full tank och därmed fått en lägre tjänstevikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.