|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Finns det något relä för startmotorn/ solenioden? Isådanafall vart sitter den? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja det ska det finnas. Den sitter i Front PDB (Power Distribution Box) som sitter längst bak i motorutrymmet på vänster sida. Enligt Bentley är det #1 för 88-90 och #2 för 91-94. Ta en titt i denna Länk tråden där jag tagit bild på min Länk Front PDB (535i -89 E34) men även länk Länk till tre sidor från Bentley angående reläplaceringen. Startreläet skall således på min bil vara det gula reläet längst upp till vänster i denna Länk bild. |
|
Tack så mycket för den infon! Jag tog fram det reläet, men det är bara 2 stift på det? Hur kan man testa ett sådant? |
|
Mysko. Ska ner en runda till garaget ikväll - ska passa på och ta mig en titt hur det ser ut på min (till största sannolikhet exakt likadant). |
Som väntat såg mitt exakt likadant ut - får erkänna att jag inte riktigt förstår hur det är tänkt att fungera med endast två stift - någon annan som vet? |
|
Förklaring: På manuella bilar innehåller "reläet" bara en bygel, därav endast två anslutningar. Manöverström till startmotorns solenoid kommer alltid direkt från tändningslåsets startläge, ev. via startspärr där sådan finns. På automatare däremot sitter det ett relä istf den tvåpoliga byglingen, för att förhindra start i vissa lägen på växelväljaren osv. Kolla så ser du att det finns flera anslutningar i reläsockeln som inte används när det bara sitter bygel på plats. FP |
|
|
Låter utmärkt, då finns det en chans att det är tändningslåset eller imobilisern som jävlas med mig! Jag har en sådan fånig lång smal grej som jag ska lägga emot en fattning i panelen, för att få starta den, vet ni vilken jag menar? Var sitter "boxen" till den? Har inte orkat riva och kollat! Var lite orolig att det kunde vara solenoiden. Fast det är ändå konstigt för imobilisern gör så att tändningen inte funkar när den är aktiverad, alltså inga lampor lyser. Men förhoppningsvis har den 2 relän i sig.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.