AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.337

Tändrör vs. tändspole, vad är skillnaden?

BC
35
BC
320 M-sport -03
Vore tacksam om någon kan förklara skillnaden mellan tändrör och tändspole för mig.

Strax efter jag köpt min 318 -02 börjar den rycka under gaspådrag vid låga varv. Jag lämnar in bilen på BMW i Lund och de hittar inga felkoder alls. Men en erfaren mekaniker tar en provtur och konstaterar att tändrören är felorsaken.
Ringer upp BMW i Jönköping där jag köpte bilen men killarna på verkstaden har aldrig hört talas om tändrör, de hävdar att det inte finns något som heter så på E46'or. Så de och skickar mig istället nya tändspolar som jag får montera dit.

Tyvärr så går bilen lika illa trots nya tändspolar. Anmärkningsvärt är att nu under vintern så går motorn perfekt men så fort temperaturen är över +10 ute så börjar den gå dåligt igen. Nån som har någon idé vad detta fenomen kan beror på, är det de sk. tändrören som spökar?

Jag har sökt info på detta forum om tändrör men inte hittat relevant svar.

Tack på förhand.
Mvh BC
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
Hej!!

DET fins tändrör i bmw e46 den siter mellan tändspolen og tändstiften det er den svarte gumin som heter tändrör.

jag har også bytt tändrör på min bmw e46 320ci -02 men det hjälpte inte har bytt også tändspole hjälper inte så jeg gir F..... og kjörer sån for jag har varit på bmw og dem vet inte va som er fel bare at den misständer på cyl 2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.