|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Alla Har en del problem med min älskade bil jäv... Ägt den i 2månader. Tur man har med bilar... Gick bra i ca 3 veckor. En 540ia 97 med Rotrex kompressor. Motrorn gått 9000 mil med kompressor ca 700. När jag gasar mycket och kommer upp i över 100km/t och ca 4000-4500rpm Så lägger Cylinder 5 av eller nått. Stänger av bilen och startar igen så fungera allt direkt igen. Så jag har läst alllt jag hittar om liknande problem så det är väl bara att testa. Tändspole ta från en annan Cylinder och testa. katalysatorenerna är ju orginal dom kanske är slut? lmm, eller spridare,Bensinpump hmm ja det kan vaa en del. Jag har lite felkoder från Carsoft 6.5 här om någon kan tyda dom. Bilen drar ur batteriet med. Kopplat bort cd,gps,datorn då suger den inte ur batteriet. Bilen är mappad med, Kan det blivit nollställt på nått vis? Har hittat en kabel som ligger där orginal luftfiltret ska sitta. Som man kan koppla in till en laptop. Men änden är tejpad så då måste man nog veta vad dom kopplat in alla trådar till, Och något bra program misstänker jag :) Tacksam för tipps. Vill testa den till våren på torrt väglag :) Och finns det någon bra firma som Mappa i södra sverige? Om det skulle hjälpa. DME M5 2.1 BMW Part NR: 7501733 sen massa YY 108 Continuous Voltage (+) 204 75 Random/Multiple : Misfiring in serveral cylinders 67 Misfiring with cylinder cutout, Cylinder 5 _____________________________________________ Instrument Cluster Combination BMW Part Nr: 837679 Hardware Nr: 4 Software Nr: 5 Diagnos index: 5 Modification index: 7 Code index: 11 BF Instrument Cluster Internal Error BF LCM internal error 88 (I-Bus) Micke B | |
|
75 Random/Multiple : Misfiring in serveral cylinders 67 Misfiring with cylinder cutout, Cylinder 5 Ja det låter ju som att du har problem med misständningar , har du kollat hur alla stift ser ut? Har du koll på hur mkt kompressorn laddar? Tror inte du behöver mappa om den då detta redan måste vara gjort om ngn seriös installerat grejorna , kattar lmm bensinpump kan du nog vara lugn över tror jag. Om du vill veta mer exakt vad som felar så tror jag bmw kan få fram mer exakt än carsofts otydliga Misfiring in serveral cylinders. Har du kollat/mätt alla tändspolarna? |
|
|
Det jag minns från krutis var att ESS informerade om att tändspolar och liknande slits lika många % fortare som man ökar effekten. Om inte bilen är mappade efter kompressormontering får motorn inte rätt bränsle/ luftmängd och går kasst, likaså bör AGS(växellådestyrningen ses över). Har du monterat själv eller köpt ett kit? 2 ting är lika viktiga vid kompressormontering, både mjukvara och hårdvara. Ett bra luftfilter med möjlighet till ökad luftgenomströmmning är bra att ha till en kompressor. MVh Asken |
|
| inget med felet att göra, men köpte du den av Robban i Helsingborg? | |
|
hallå! jag har haft samma fel, och vi har gjort följande på min: 1. Tändstift 2. Tändspole 3. Spridarrengöring 4. Komptest 5. Kollat efter insugsläckage Fixat allt ovan (bytt tändstift, provat byta plats på tändspole, rengjort spridarna en droppade lite, hittat lite läckage i insuget...) utan att det blev bra. Visade sig (troligtvis) att den droppande spridaren och insugsläckaget gjort att det kommit oförbränd soppa i kattarna som hade smält invändigt... 6. Bytte kattarna och bilen går som en kanon!!! Mitt förslag är att du byter tändstift (alltid bra att ha gjort...) och försöker se om kattarna är friska. hjälper inte det, byt plats på några tändspolar och hoppa på insugsläckage/spridarrengöring. LMM kan säkert också vara värt att titta på |
|
|
Missade att den var mappad. Det är inte lätt att få till en bra mappning med dagens moderna styrsystem. Om du kontaktar Länk alternativt Länk så kanske de kan peka ut någon seriös i dina delar av landet. Den enda jag vet är riktigt duktig på mappning är turbocenter.se men de ligger i Stockholm. Tändstiften som används till M5 E39 monterade jag på inrådan på krutis och de höll alla 7k mil jag åkte. Mvh Asken |
|
|
Tackar för svaren Ska testa lite idag om det inte för jävla mycket storm :) Den är köpt i malmö. Och dom som satt dit kompressorn verkar seriösa. Kolstrup Tuning i danmark. Ringde dit i torsdags men inget svar. Jäkligt snyggt ditsatt. Öppnar man huven ser allt orginal ut. Kompressorn sitter nere vid kylaren. Vet man inte om det så hittar man den inte. På BMW sa dom bara att vi kan inte göra diagnos på denna bilen den är chippad eller har dom bytt styrbox. Men man kan med Carsoft skumt... Micke B |
|
| Vad BMW menade i klartext var "detta begriper vi oss inte på så vi skiter i det". :) | |
|
hehe säkert. Nu ska jag iväg o pula lite byta Tändstift och kolla upp det jag kan. Micke B |
|
|
lycka till! Glöm inte kattarna som sagt... svårt att kolla dem dock, kan ju knacka på dem och se om de skramlar men bara för att de inte skramlar behöver de ju inte vara bra.... |
|
|
Hadde missfire feilkoder på min 97 540 med kompressor også. Byttet side med coiler uten resultat, samme feilkode. Spurte ESS Tuning om råd, de svarte catalysatortrøbbel. Så tok jeg vinkelslipen fatt , og kappet lokket av cattene, på den ene var innmaten løs. Bestillte 2 stk 2,5 tommers racecat på ebay og bilen går som en kule. Bestillte her: Länk |
|
|
Thanks Testatde igår och bytte lite tändspolar fram o tillbaka spelade ingen roll som sagt. Har beställt 2 st racing kattar. Har en gamal polare som jobbar med det. Hans företag gör kattar till volvo saab med flera "coolt!". Så han ville ha reda på exakt vad min cylinder volym ungefär hur många HK. Och om den slulle gå igenom besiktningen med mera hehe. Får dom nu i veckan. Ska svetsa dit dom på torsdag om allt gå som det ska. Hör av mej hur det går. Micke B |
|
| min var lika dan, böt till sportkattar och bilen gick klockrent igen, är kattarna varma så går dom igenom besiktningen hur lätt som helst. | |
|
Tackar Hittar mycket roligt under huven. En GM 3 Bar Mapsensor. Får nog kolla styrboxen med. Se om den är orginal. Micke B |
|
|
Brauer: Kolla med Kolstrup så det är bytt till större spridare. Annars har du en trång sektor där. Mvh Asken |
|
|
Yepps Ska kolla allt. Får nog kattarna i veckan nu. Sätter dit dom ihelgen eller under nästa vecka. Hoppas det är dom. Har ringt Kolstrup men inte fått tag på dom än. Man jobbar för mycket själv. Och inte vår än, Ingen panik :) Men bilen gick ju ju kanon när jag köpte den Och ca 3 veckor till. (Så då borde spridarna vara bytta eller fungerade bra iallafall) sen har den blivit sämre och sämre. Eller rättare sagt går mycket fint när man inte kör för fullt. I början hände det någon gång ibland när man gasade fullt sen har det ökat. Och det var speciellt i höga farter kick down i ca 160-180 det hände i början. Nu är det varje gång jag gasar fullt. kommer upp till ca 90-100 nu sen slår det ifrån. Så det känns som något har blivit sämre och sämre. Micke B |
|
|
Brauer: Köpte du den av en dansk hotellägare i Malmö? Isåfall har jag åkt din bil, hehe. Jag va och kollade på den för några månader sen för jag va sugen på att se hur själva installationen var osv. Det var inte mycket man såg eller hörde av kompressorn och den verkade gå fint. Svårt att få en uppfattning av hur bra den går jämfört med original när man inte själv gasar. Spännande med 540 kompressor, vill själv köpa ett kit till min men har svårt att motivera mig själv att lägga pengarna på de och är lite halvskraj för att lådan inte ska orka med de. |
|
|
Tjena Ravve Yepps det gjorde jag. Han är medlem här med. Storm. Han har köpts sej en M3 05a nu istället. Har hört att växel lådan ska hålla. Men men vi får se :) Tro aldrig jag hade laggt närmre 60 loppor på att få dit en kompressor på 540. Därför jag köpte en färdig. Micke B |
|
|
Tjo Nu fungera allt som det ska. Bytt kattar. Fick lite misständingar efter och hittade den stora insugslangen som drog tjuvluft precis efter LMM när man gasar mycket. (Den går ihop när man inte gasar) Troligtvis är det det som gjort att den ena orginal katten gick sönder. Det var bara smulor kvar av innanmätet. Låg 30-40cm in med. Och fastnat runt Lamndan. Det var väl investerade pengar i nya kattar :) Stampade i 110Km/t och antispinnet gick i fan måste varit halt där... men det var 6+ grader ute, får testa mera. Kul är det nu iallafall :) Micke B |
|
| skulle du kunna lägga ut lite bilder på montaget ????? | |
|
Vart beställde du kattarna ifrån? Samt hur mkt kostade dem? Mvh Edit: Bilder på installationen skulle inte vara fel! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.