|
|
|
|---|---|
|
Detta kanske kan vara nåt för er som gillar bana eller som kanske bara vill testa eller lära känna er bil bättre. Motorklubben Expressen som har koppling till tidningen av samma namn arrangerar Track Days. Jag har vart medlem sen -07 och vart på en Track Day på Scandinavien Raceway i Anderstorp. Otroligt lyckat med mycket variation av bilar och körskicklighet bland förare. Vid Anderstorpträffen fanns bland annat´3*M3 varav en CSL, M5, M6, Porsche GT3, 944, Carerra 4 och Carerra GT, Lamborghini Gallardo, Ferarri 612 Scaglietti, Mazda Miata, Audi RS4; Volvo 850 mfl. Otroligt skoj med denna enorma blandning! Klubbmedlemskap går på ca 500:- / år och en Trackday ca 1500-2000:- I denna kostnad ingår en 1 dagars licens vilket gör att försäkring osv skall täcka personskador. Krav på bil är inga konstigheter utan att den ska va SBP besiktning godkänd, Inga lösa föremål i kupèn, Däckalternativ är valfritt.. tex R-däck osv. Föraren ska ha heltäckande bomullsklädsel och bära hjälm. Givetvis kan lyckopillerknaprande samt personer med alkoholtörstig strupe glömma att få äntra banan! Trackdays arrangeras på bla Gelleråsen, Knutstorp, Mantorp & Anderstorp. Vet att intresset för bankörning finns bland flera av er, men som kanske tycker inget eller alldeles för få tillfällen erbjuds för oss med gatbil och kanske helt utan tidigare erfarenheter. Lite skoj är även att diverse kända racingess såsom Thed Björk, Alx Danielsson mfl agerar instruktörer där de gärna åker med i din eller rent av kör din bil för att visa spårval samt coacha dig under dagen. Givetvis är detta inget "reklamblad" från min sida utan bara ett litet tips för oss som gärna kränger lite däck emellanåt på ett lagligt vis där alla är välkomna oavsett bilmärke eller kompetens. Vid intresse kolla Länk För mer info | |
|
Kul tillställningar, och roligt att det arrangeras! Tänk bara på, att all körning på SBF-godkända banor i princip kräver banracinglicens, annars gör arrangören sig skyldig till brott mot lagen om motortävlingsförsäkring. (s.k. Prova-På-Licens, som kan lösas för enstaka bankörningstillfällen, är OK). Den vanliga trafikförsäkringen gäller INTE! Mer info om vad som gäller finns här ---> Länk? I de allra flesta fall gäller inte heller olycksfalls- och vagnskadeförsäkring vid bankörning, så kolla det med ditt försäkringsbolag i förväg! |
|
|
Brukar faktiskt vara med på alla deras banträffar som Peter och Ullis anordnar som inte är längre söderut än Kinnekulle eftersom min banbil är en smula obekväm att sträckköra mer än 30 mil... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Jo det är en mycket rolig tillställning! STEPHAN: Låter riktigt kul! För min egen del vet jag inte om jag hinner bli klar med M3án till första Drackday i Anderstorp. Får i såfall ta Volvon vilket inte är jätteinspirerande. Dock är det roligare att köra med den än att inte köra alls! |
|
|
a_wingard73: "Givetvis kan lyckopillerknaprande samt personer med alkoholtörstig strupe glömma att få äntra banan!" Tar ni blodprov och leverprov innan för att försäkra er om att ingen äter antidepressiv medicin eller är alkoholist? Och hur motiverar ni att en person som endera är deprimerad eller alkoholiserad men inte full inte får äntra banan? En person som äter antidepressiv medicin får t.ex köra bil helt lagligt, och en alkoholiserad person som aldrig kör onykter eller dagen efter alkoholintag får mig veterligen köra bil. Men tillträde till ert evenemang är otillåtet för att? |
|
|
Ert evenemang? Jag trodde att alla inkl du förstod att jag menade alkoholpåverkade eller drogpåverkade personer inte får köra.... Har du fler frågor om evenemanget kan du kolla in hemsidan eller maila de ansvariga. |
|
|
Med tanke på ovan nämda diskussion kan jag rekommendera den som känner sig osäker att ta en licencs med BMW SC på Mantorp i början av maj. www.bmw sc.com (du behöver inte köra bmw ) Sedan kan man köra försäkrat och under trevliga former och med trevliga instruktörer.. ;0) Ett annat alternativ om man vill testa bankörning lungt och sansat för "nybörjare" innan man kanske satsar på licens hittar du på rejsa. Länk \matz |
|
|
Info i övrigt som jag glömde är att man bara kan lösa en pröva på licencs per år, denna regel är ny men tänkvärd. sbf har skärpt upp regler kring detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.