|
|
|
|---|---|
Niclas.S |
Tenixen! För dryga månaden besiktade jag bilen med följande fel: CO 0,7 (0,5) HC 999 (100) CO2500 0,6 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03) Gjorde en diagnos på verkstad, inga fel förutom att lambdan inte visade någon spänning. Då tänkte jag det lät enkelt för det kan ju gå sönder och förmodligen var det också. Köpte ny sond och besiktade idag igen.Nu med LITE bättre värden men tokigt än: CO 0,6 (0,5) HC 881 (100) CO2500 0,1 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03) Så förhöjda blev godkännt. Men så till lite info bakom allt, bilen gått snart 24.000mil. Senaste olje/filterservice tidig höst. Tändstift bytta förra sommaren. Lite låg tomgång (besiktingsman tycktes den misstände lite, inget jag märker iaf) men går bra utan ryck osv vid körning. Förra sommaren motortvättade och var ivrigt iväg efter den var färdigspolad och efter några minuters körning gick den bara på 4cylindrar. Åkte raskt hem och stängde av bilen och fick kyla avgassystemet för det såg ut att brinna pga rökutveckling. Kan det vara möjligt katalysatorn smällt/brunnit vad den nu än gör? Andra val kan vara tändmodulerna/spolarna som ja sökt mig fram till här på forumet. ftersom det blev vatten nere vid dom kan de blivit lite slitna och bidrar till lite misständning och låg tomgång? Innan besiktingen idag lät jag även batteriet vara bortkopplat så bilen "nollställdes" och körde bilen nästan varm på tomgång efter det. Nu tror jag har fått med det mesta. Mvh Niclas OO=00=OO |
|
Hej Hade samma bekymmer med min 525 -93 ang avgasvärdena, jag var tvungen att byta katalysatorer efter många felsökningar. Jag hade gjort en motortvätt några månader innan men det ända som hände var att den gick på 4, vet inte om det har med saken att göra. // David |
|
|
Vad är en sådan här bil värd om man måste byta katalysator? 5000 kr? |
|
| Köp en eftermarknadskatalysator. En del här på forumet har bytt till biltemakat och fått godkända värden. Alt. köp begagnad. | |
|
delorian bilen blir inte mindre värd för att du byter katalysator, jag köpte komplett (original)på skroten för 1500kr fungerar än idag vad jag förstår och det var 4 år sen. Inget att oroa sig för. Lycka till :) // David |
|
Niclas.S |
Okay, tack för svaren! Men har HC-värdet något med katalysatorn att göra igentligen? Vad jag förstått är HC oförbrännt bränsle? Därmed kan det ha med det där misständingen som besiktningsmannen påstog samt låg tomgång? Men en ny katalysator från typ mekonomen blir nog att svetsa dit, har redan en på min 318is och gick igenom utan problem. OO=00=OO |
| Skulle absolut kunna sätt en peng på att Hc värdet har med katalysatorn att göra. Dock var det 12 år sedan min **vr6 råkade ut för det problemet... - och minnet kan ju svika - när man åkt bekymmersfritt i Bmw sedan dess (en viss ironi ska jag tillägga...) | |
|
Klart den inte blir mindre värd, men vi vill inte lägga ut pengar för en ny katt, då man hela tiden åker på något. I mitt fall prata vi om dubbla anslutningar innan och efter katten så det blir lite mekigare. Orkar inte hålla på så jag sätter nog ut bilen förr 10 lakan eller nåt. |
|
|
läste detta på bosch hemsida. "Lambdasond: renare avgaser och bättre ekonomi! " =) |
|
| Köp på skroten som jag, komplett från grenrör till efter katten bytte på max en timme. Hade tur att det inte hade rosta fast så farligt. Detta var på min förra 525i -93. | |
|
Hade samma problem med min 525:a. Om du inte körde den varm så gick den inte igenom ens med hel avgasrening. Eftersom motorvägen låg nära brukade jag köra ut där och ge bokstavligen fullt på några växlar (när jag nått laglig fart så saktade jag in bakom nån volvo sen upp igen) så att den blev ordentligt varm. Efter det så gick den alltid igenom med sjärna i protokollet :) Sen brukade jag köra inom BP utan att ha bokat och vänta på en ledig kille. Eftersom avgasmätning går snabbt så brukar det bli nån ledig snabbt och om bilen inte gick igenom så behövde jag inte betala eftersom "vi gjorde ju ändå inget" (bara å köra lite till...) Så testa, den kanske går igenom? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Min tanke går till tändstiften. HC=oförbränt bränsle. Vill du inte byta katten så kan du ju prova med stiften om dom inte är helt nya vill säga. Stiften är i allafall billigare än katten... | |
|
Hej! Jag hade samma värden på min 525-89 och lite misständning på tomgången. ca 7000:- kostar en katt på mekonomen men jag fick tag i en ny på blocket universal för 1500:- var lite trixande och svetsande innan den kom på plats, var nere idag o besiktade om och fick värden 0 på båda CO värden och 013 på HC..kan du tro jag blev glad eller :)) Ps hade oxå bytt stift, olja och filter innan utan resulat Mvh Micke |
|
Niclas.S |
Okay, låter fint. En universalkat på mekonomen för mig kommer kosta ca 900:- lite böjar och muffar så ska det nog gå att svetsa ihop. Får väl antagligen tillverka eget "Y-rör" av två 30/45 graders böjar. Men de ska nog gå. Ang varmkörning så bör det inte vara det, brukar köra den ordentligt varm sam besiktningsmännen brukar ju kunna varva en del när de mäter dessutom. Och tändstiften ska inte göra så mycke strul ifrån sig. Ska nog ändå ta "vår-servicen" lite tidigare kanske för att sänka HC'n lite till. Tack för alla svar! OO=00=OO |
|
Vet inte om nån redan skrivit de men HC värdet beror väl oftast på dålig förbränning (eller mycket olja i förbränningen) och dålig kat. Förbränningen blir dålig om Lambdan är dålig eller trasig eftersom motorstyrningen använder lambdan för att mäta förbränningen (om motorn får för mycket eller för lite bensin). Nu vet inte jag hur de e men om tändningen pajar ur på en cylinder tror inte jag motorstyrningen kan känna av de och då kommer den mata ut bensin till den cylindern som kommer passera rakt igenom och sen ut till katten. När den kommer till den varma katten antänds den och katten brinner upp. // Anders |
|
Niclas.S |
Okay, eftersom jag har svårt att hitta en katalysator (kan inte byga egen med universal) så har jag börjat fundera på andra alternativ. Har kontrollerat lägesgivaren för vevaxeln, den hade rätt ohm-värden. Sedan kollade jag Tändlägesgivaren, den som sitter framtill lite ovanför oljetrycksgivaren. Den hade 1394 Ohm mellan stift 1 och 2. Inget utslag allas mellan 3 och 1/2. I Haynesboken för modeller upp till 91 står det den bör ha ca 1000Ohm mellan stift 1 och 2, runt 100.000ohm mellan stift 3 och/eller 1-2. Så, kan det vara denna givare som spökar? Övrig fråga, vet någon hur ofta man får besikta om bilen innan den får körförbud? OO=00=OO |
Niclas.S |
Så för er som orkat läsa detta samt använt sökfunktionen så ska ja berätta att mina problem löstes med nya tändspolar mestadels. Bytte även tändstift samt olja och tankade i k-sprit. OO=00=OO |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.