AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.061

200 kW i regbeviset!?

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Har köpt en Nationell rallybil, 323-79, ombyggd till rallybil från fabrikskny, och i mitt regbevis står "Motor utbytt, effekt enl angivelse" och sen 200 kW. Dessutom finns en del andra dispenser, har inte alla i huvet just nu.

Kan jag köra på gatan med denna bil hur som helst, den är ju regad som rallybil?

Kan jag verkligen lägga i en motor på 200 kW och komma genom besiktningen?

www.jmbracing.nu
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den är regad som rallybil tror jag bara att du får köra den på tävling/träning och till och från sådan verksamhet. Det sistnämnda kan vara svårt att motbevisa för farbror blå. Du kanske skall träna i Malmöområdet men bor i Stockholm. ;)
Jag tror nog att rallybilar har vissa dispenser hos SBP avseende avgasrening och ljudvolym.

Det bästa är nog att ta direktkontakt med SBP för vilka regler som gäller.

kundtjanst@bilprovningen.se
0771-600 800

Mvh
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Du är lyckligt lottad, varsågod och stoppa i en 200kW motor fullt lagligt!
Mer info om regbesiktning av rallybil och dispenser finns i SBF's Gemensamma Tekniska reglemente GT3.4

www.sbf.se/pdf/GT_regler.pdf

Har inte ni i JMBracing studerat det tekniska reglementet?

Borde gå att regga in en racebil som rallybil mer eller mindre lagligt, är min bedömning efter att ha lusläst reglementen o dyl.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
AL
289
AL
318is CSN-90

Man får inte köra hur som helst med en rallybil... Till och från tränin/tävling går dock bra. Anledningen till att överhuvudtaget vara inne hos SBP med en rallybil är för att de, mellan stäckorna, används i normal trafikmiljö.

Dispenser för ljud och effekt utdelas, i övrigt ska bilen överenstämma med de uppsatta trafiksäkerhetsreglerna.

En kompis har en Alfa GTV som används i Radsport B, en banracingklass. Kravet för att få åka med den i nämda serie är att det ska gå att besiktiga den. Så den är nu reggad med ändrade hjul, spårvidd, antal passagerare, bur, bromsa osv osv. Men avgaskraven måste uppfylla original toleranser. Annars måste han regga den som tävlingsbil och kan inte använda den varesig på vägen eller i serien han vill tävla i.

Mao, du kan inte använda din rallyreggade bil som bruks på allmän väg.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Det går alltså att regbesiktiga och komma igenom med:
ändrade hjul, ändrad spårvidd, antal passagerare, bur, bromsar, mer effekt?
Hur svårt är det? Måste man ha intyg från biltillverkaren osv.?

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
AL
289
AL
318is CSN-90

Man får göra en regbesiktning. Man ändrar bilens identitet mao. Ringer man till SBP tekniker kan de svara på om ens ideer är realistiska att få igenom.
Effekten kan dock bli svårt om det är en stor ändring. Tror det är 20% + på hk och 15% på vrid. Men avgaskraven måste uppfyllas.

Mao kan du få igenom ganska mycket modifieringar, det som bedöms är om de anses vara trafikfarliga.

Tex fick en kompis förstärka sina torn bak då han satte dit coilovers bak på sin Volvo. Belastningen kom annorlunda mot original när han flyttade fjädern. Under regbesiktningen visade dom tom honom hur han skulle förstärka för att de skulle bli glada.

Har flera kompisar som åkt in med rörbärarmar, justerbara fjäderben, stora bromsar, breda hjul osv osv. De har varit väldigt impade faktiskt och berömt samtliga för deras fina arbete. Men är det fel på ngt har de fått göra om. En ärlig och rak kommunikation.
En del av dessa mods har inte ens krävt regbes.

Fråga först mao, de är inte så farliga. =)

AL

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tjena Arne och AL!!

Bilen ÄR idag en rallybil, men tänkte göra om den till banracer fast behålla den gatreggad och med vagnbok för att kunna åka så mycket som möjligt på träffar/träningar osv. Har letat som en idiot på sbf´s hemsida efter info utan att hitta nåt. Arne, din länk funkar tyvärr inte heller!? Har du .pdf-en så maila gärna den till mig!!

Bör i sammanhanget sägas att i JMBRacing har vi järnkoll på reglementen och andra föreskrifter, dock är detta ett helt privat sidoprojekt som inte alls har med vår långloppssatsning att göra, samt att reglerna är helt annorlunda eftersom denna bil skall vara gatreggad.

Ett sätt att få genom en nybyggd banracer borde ju vara att registeringsbesiktiga som rallybil! Att sen bilen bara ligger nån centimeter över marken beror ju på att man endast åker asfaltrallyn :-)

Står det i regbeviset om bilen har turbo eller ej? Borde vara billigaste sättet att få ut 200 kW ur en M20..

Är det bilprovningen som har hand om den här typen av frågor, eller är det Vägverket? (Det är ju trots allt de som utfärdar dispenserna..)

AL
289
AL
318is CSN-90

SBP är dom du ska snacka med.

Ursäkta, men du hänger inte med (vill inte hänga med?) i hur jag menar Richard.

Jag förstår precis hur du menar med att bilen är Rallybil idag, och på SBP skiter de i hur hög den är...

Förstår oxå varför du vill kunna åka med den på gatan.

Åker man med en BMW Cup STD-bil på en träff är det ok att använda den på fria åkningen oxå. Inte säker dock på hur det är om du dyker upp med en rallyreggad bil.
En STD-bil kan man säga att det är en "smått ändrad" Gat-323:a, men med en rallybil står det typ "Tävlingsbil med dispens för motoreffekt osv osv". Då kan det bli problem att åka med den ihop med gatbilarna.

Men du kan ju behålla reggen som du säger och åka typ fria träningar för racebilar. Då är det ok att du kör bilen till och från träningen. Då slipper du iaf släp.

Skulle kunna tänka mig att det står "Motor utrustad med avgasdriven kompressor." i sann byråkratisk anda.

Tyvärr kan man inte trolla i dessa frågor.

5 liter K-sprit och en bunta lögner samt uteendemässiga förändringar av motorn innan SBP varje år är mitt tips...

AL

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tjena AL!

Var nog lite otydlig, men precis som du skriver så tänker jag använda bilen på fria träningar och vill kunna åka dit och hem utan att behöva dra släp mm. Skall kolla upp vad som gäller för rallyreggade bilar och banåkning med klubben, går det är det en bonus!

Vi ses väl på Anderstorp 25/5??

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
AL: Anledningen till att Cup-bilarna kan åka ihop med gatbilarna är väl att de är inreggade, skattade, besiktigade och försäkrade?

Med de i åtanke så spelar det ingen roll om bilen är en rally, racing eller eldriven rullstol så länge den uppfyller de kraven. Anledningen till att man inte blandar rena racebilar (dvs icke försäkrade) är att när man åker oreggat så åker vi med Licensen som försäkring. När bilen är inreggad och försäkrad så gäller bilens försäkring. (I fallet med licensen så är det bara Du som är försäkrad, inte bilen)

Har jag fel?
AL
289
AL
318is CSN-90

Precis så menar jag Johan! Men skrev det inte... =)

Man kan väl säga att en bil som är "Tävlingsreggad" kan köras på väg OM den även klarar en vanlig besiktning i samma utförande.

Ingen fara Richard.
Får be om ursäkt om även jag varit luddig.

Då var det utrett. Tack!

AL

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.