|
|
|
|---|---|
|
Precis som rubriken säger så undrar jag hur man justerar halvljuset på bilen till rätt nivå utan att använda SBP´s inställningsgrunka eller likanande på verkstad. Har sökt runt lite grann men de enda tipsen som jag hittar är att man ska en likadan bil med godkänd inställning på ljusen och mäta upp dess ljusbild mot en vägg för att sedan justera sina egan efter de markeringar som man får. Men om man inte har en bil att tillgå för att kopiera dess inställningar så måste det ju i rimlighetens namn finnas ett eller flera andra sätt att göra detta på? För jag antar att man ska kopiera en BMW´s inställng och inte ta en volvo med Xenon? Det måste ju finnas några mått eller något som man kan utgå ifrån. Vet att det är en vinkel som man mäter på SBP iförhållande till hur ljusinsatsens höjd är, men tycker att man borde kunna få till det med lite matte eller andra knep och knåp. Bilen ifråga som ska justeras är min 530-02 med xenon. Tack på förhand för er visdom! :-) | |
|
Många oberoende verkstäder har ju ljusinställningsoptik och det rör ju sig om ganska kort tid för att justera in ljusen så prislappen behöver inte bli hög för att utnyttja riktiga verktyg så att säga. Att kolla mot markeringar på en vägg ger ju ett hyffsat resultat förutsatt att man jämför med en bil med ljusen på ganska lika höjd. Då det är vinkeln det är fråga om ger ju en höjdskillnad bilarna emellan större felvisning ju närmare väggen man står. Vet du vinkeln som ljuskäglan skall ha så är det enkel trigonometri där höjd skillnaden på ljuskäglan vid strålkastaren och en kontrollpunkt delat med mätlängden är tangens för vinkeln. Problemet är nog snarare då att veta var man skall mäta då ljusbilden inte har symmetrisk form. Mycket jobb för tveksamt resultat alltså. Det är därför hjälpmedlen finns. Om ljusen kraftigt ändrat inställning bör man se över nivågivarna vid hjulupphängningen på höger fram och bak. Förändrad ljusbild kommer gärna efter arbete med hjulupphängningen p.g.a detta. |
|
|
Tack för ett uttömligt svar Anders, anledningen till att ljusbilden har ändrat sig är att jag har fått helt nya insatser monterade på grund av skadegörelse och de står lite i lägsta laget för att jag ska vara nöjd, även på SBP sa de att de är godkända men knappt. Tänkte då kolla om det fanns något lätt sätt att justera dem och få ett bra resultat. Men precis som du säger så tar det ju ingen tid att justera dem på verkstad så det blir väl ingen massiv räkning, men man vill ju pilla själv och lära sig något på vägen fram till slutresultatet. |
|
|
Tråkigt med avundssjuka skadegörare. Jag tycker du kan köra med garageväggsmetoden. Dessa ljus tenderar att vid korrekt halvljusinställning få ganska lågt helljus. Någon på forumet har löst det genom att schimsa ner halvljusreflektorn för att få upp helljuset vid korrekt halvljusinställning. Detta för att du inte kan justera hel och halvljus separat. Om de skulle knorra vid nästa besiktning så ta med dig verktyg och ställ dom direkt hos SBP. Dom får själva inte ställa ljus som regleras via nivågivare då det finns många system som skall justeras på olika vis. Dessutom kan dom inte veta var felet sitter, men det vet ju du nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.