AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.194

Telefon i 525I, E39

Visa användare
40
cooler79
BMW 525IA M-SPORT TOURING -03
Hej alla

Nyligen införskaffat mig av en 525IA touring M-SPort 2003
och jag undrar hur jag ska få reda på om den är förberedd
på att kunna koppla in telefon eller ej och vad jag i så fall
behöver införskaffa. Enda jag kan se är att min radio och min ratt
har knappar för telefon. Vad måste köpas och vad måste
kopplas in ??

tack på förhand

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Kolla i utrustningslistan.
Om du inte hittar någon i serviceboken / manualen, så finns en inklämmd under passagerarsätet fram alternativt klistrad på baksätets sittdyna.
Om de inte finns kvar så kan du fråga BMW. men om det är orginalratten som sitter kvar och du har knappar för telefon så ska bilen vara telefonförberedd dvs du behöver.
Telefonmodul, telefonlur och i vissa fall antenn.

Är det en integrerad telefon du är ute efter eller Bluetoothkoppling?

/Andy
Visa användare
40
cooler79
Tack Andy!

Ja det är en helt orginal bil med orginal ratt och orginal stereo så då borde min bil vara telefonförberedd.

Var i bilen monteras respektiva telefon in ?
Och hur fungerar bluetoothekopplingen ? vet ju hur bluetooth fungerar men
hur kommer det se ut i min bil ifall jag köper en sådan ?

Vet du var jag kan få tag på antingen en integrerad telefon eller en bluetoothekoppling ?

/ Fredde

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Telefonmodulen monteras ovanför cdväxlaren, telefonhållaren / trayet monteras i armstödet fram.

www.bimmernav.com för priser bilder mm. på bluetooth.

Integrerad motorola telefon köpes lättast på powerbörsen eller blocket.
Brukar kosta runt 1500:-

/Andy
Visa användare
40
cooler79
mm okey
kanon bra sida ska ut och kolla så min är förberedd med kablar
men det kostade en slant att installera blåtand i bilen.

Mitt armnstöd har ju inte den där "ficka" i mitten så då måste jag köpa en sån ny ocksåkan bli dyrt i slutändan med alla grejer man behöver.

Andy tack för din hjälp.

/ Fredrik
Om det är telefonmodell liknande den som fanns runt -00 (Motorola) osv så är det en rätt vidlyftig kabelstam, en ny mittarmstöd och en del elektronik under detta. I taket sitter en mik och högtalarna i framdörrarna är special med dubbla talspolar. Sen tillkommer själva telefonmodulen bak i skuffen och en antenn. Jag är rädd att det kan bli rätt dyrt när det är klart, jämfört med en eftermarknads Bluetoothsats eller en original HF-sats från t.ex SE eller Nokia.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Förtydligar mina tidigare inlägg:

Det jag skrivit om gäller enbart bilar som är förberedd för telefon.

I övrigt gäller folkes kommentar med undantag av att de som har DSP ej behöver dubbla talspolar i framhögtalarna då telefonljudet matas in i slutsteget istället.

/Andy
Kan inte riktigt svara på vad "telefonförberedd" innebär. Knappen R/T på ratten används ju för att växla mellan radio och telefon och då får andra knappar ny funktion osv. Utan telefon är knappen verkningslös, möjligen sitter den inte där alls. Men frågan är vad "förberedelse" i övrigt innebär. Jag tippar på kabelstam enbart om ens det, sedan är det en rätt ansenslig mängd elektronik under mittarmstödet, lurhållare med kortläsare, själva manöverdelen (telefonluren), HF-mik, telefonmodul, högtalararrangemang, nytt mittarmstöd och antenn.
Jag "interfacade" en Bluetooth-modul till min befintliga telefon för några år sedan, det är en telefon enligt beskrivningen ovan. Det är förvånansvärt hur mycket prylar de tryckt in i bilen, men man ser bara i princip en lur med hållare...

FP
Visa användare
40
cooler79
mm ska till BMW på måndag och fråga om de vet vad min bil har och vad det finns för möjligheter och priser.

Men vad jag hittils hört från en så lutar det år en eftermarknads Bluetoothsats. Verkar enklast och billigast, men får hålla ögonen öppna kanske hittar orginal grejer begagnat eller nytt på ebay, blocket eller så.

// Fredde
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Var försiktig om du köper begagnad bluetooth modul på ebay, det existerar över 10 generationer av denna.
De äldre har dålig kompatibilitet med större delen bluetoothtelefoner och nästan ingen alls med de nyare telefonerna.

Vad gäller de icke bluetoothanslutna integrerade telefonerna finns det iprincip bara 2 standarder på inkoppling.

fram till ca 1998:
All elektronik under luren i armstödet är inbyggd i lurhållaren. Kabelstammen i armstödet har 2st kontakter 1st db25 och en rj45.
(förutom TCU modulen i bagagerummet samt mic och antenn)

1998 och framåt:
Elektroniken som tidigare satt i lurhållaren är uppdelad till lurhållare samt 1 st metallfärgad modul under lurhållaren. Kabelstammen i armstödet har enbart 1st db25 kontakt.
(förutom TCU modulen i bagagerummet samt mic och antenn).

De telefoner som är vanliga gsm telefoner vilka är anpassade till BMW har dessutom 1st antennkabel framdragen till armstödet.

Om du bara är ute efter en snygg handsfree och kan tänka dig att köra med tvillingkort så är en begagnad integrerad motorolatelefon att rekommendera med tanke på priset ca 1500:- (går säkert att pruta)

Du kan ju passa på att kolla om du har en mic uppe vid takluckeknappen / taklampan.
Isåfall har du med all sannolikhet kabelstam och allt utom modulen i bagaget samt i armstödet.

Om du plockar ihop en begagnad bmw bluetooth sats så lär den kosta ca 3500:-
En ny orginal BT från bimmernav ca 5000 - 6000:-
En eftermarknads bluetooth 600-2000:-

/Andy

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej Cooler.

Var bilen förberedd på att kunna koppla in telefon?
Använde du bimmernavs lösning?
Hade du kabel till micken?

Brottas med detta själb just nu och lyckas inte hitta microfon kabel till min´Bmw 530 e39 2002-09. Som är utrustad med navigator 16/9 mk4, 6cd växlare, tv, stereo moudul i bagaget, samt fyra hjul.

Enligt flera forum skall e39 efter 2002-03 vara sk. pre wired.
Men eftersom jag börjar tappa håret i mina försök att förstå blir jag glad om fler vill dela sina erfarenheter med mig.

Vänligen
//Anders
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Tyvärr är det snarare tvärt om.
Här i europa så snålade BMW på kabelstammarna från 2001-2002 och framåt.
I USA däremot så blev nästan samtliga E39 prewired för Telefon, CD växlare etc oavsett om det beställdes eller ej...

/Andy
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej Beolink och tack för din respons.

Du har rätt inget är sk. pre wired :(
Fick tag i utrustningslistan för bilen av BMW i Solna idag.

Därefter e-postade jag Bimmernav och bifogade utrustningslistan samt några bilder av bilen.
Bimmernav skickar den extra utrustningen tillsammans med en kabelstam som behövs till det Bluetooth paketetsom jag felaktigt först beställde.
Är mycket imponerad av deras snabba och hjälpsamma service och hur snabbt de skickade det första paketet.

//Anders
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hör av dig om jag kan hjälpa dig med något.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.