|
|
|
|---|---|
|
Är det boxen under förarstolen som är styrboxen till dem elstyrda stolarna och el-ytterbackspeglarna? En dag så slutade all elstyrning i förarstolen att fungera och då även backspeglarna samtidigt, kan det vara den boxen som är paj? Passargerarstolen fram fungerar dock felfritt, hur kommer det sej? MVH Robban B | |
|
Ett riktigt roligt fel! Eftersom passagerarstolen saknar minne får den ström direkt och funkar alltså. Men eftersom en kompis har samma fel som du så satt jag och läste elschema några timmar häromdagen och skrev ner vad jag såg, det är inte komplett men en början (långt): ------------------------ Elschema för -91 Passagerarstolen matas från bakre boxen, säkring F43, 30 A. kabel går direkt till brytaren i sätet. Jordning via jordpunkt X494. Baksäten: Matning vänster baksäte får ström från F27 30A i framboxen Matning höger baksäte får ström från F40 30A i bakboxen… Styrströmmen till matningsreläna kommer från F29 7,5A i framboxen till båda…sedan jordas signalen i X814 Om matningsreläna är dragna går strömmen vidare till sätesvärmarbrytare och säteslägesbrytarna Sedan jordas det i X814 ------------------------------------------------------------- Förarsäte med minne: Memory seat control unit A21z Minnesboxen har RXD och TXD anslutningar ock skall alltså gå att felsöka med dator. Spänningsmatning: F42 30A Bakre boxen till stift D4 Konstant plus F16 30A främre boxen till stift D1 Plus vid tändning på F18 15A främre boxen till stift D3 Plus vid Accesory läge och vid tändning på F12c15A främre boxen till stift C1 Via backljusets strömbrytare (för att sänka höger backspegel) Plus vid tändning på Anslutning C2 går till RM och jordas via ett relä i den. Sid 271: A21 Seat Memory Control Module (låda med transistorer verkar det som) Denna matas från: F42 30A bakbox till stift 4 på X649 konstant plus F16 30A frambox till stift 1 på X649 plus vid tändning på F18 15A frambox till stift 3 på X649 plus vid tändning på Inne i A21 finns en ledare som kallas ”30” därifrån får alla drivrelän sin drivspänning som styrs ut till respektive motor. Alla jordas inne i A21 i ”31” Allt är jordat när ingen styrström finns.(går alltså att kolla jordning genom att mäta utifrån). ”30” matar också belysningen i sätesminnesknappen (stift 3) så där kan man mäta om ”30” finns, lyser lampan finns spänningen, annars kan även lampan vara sönder. TESTA ATT MATA 12V IN BAKLÄNGES HÄR!!!!!!! Funkar det då är det fel på matningen av drivspänning. För att A21 skall få pinne 2 i X648 jordad genom RM (A5) (och att innerbelysningen ZKE skall få jord) krävs att GM (A1) jordar sin pinne 16 på X253 och att säkring F30 7,5A i bakre boxen är hel. (GM matas även från F44 30A bakbox och F17 7,5A frambox) GM känner även av om förardörren är öppen. Alltså: Funkar innerbelysningen i båda lägena? (konstant och lyse vid öppen dörr) Annars får man jorda stift 2 i X648 på A21 (GE/BL=gul blå kabel) och se om sätena går igång. Sätt i knappnål genom höljet och jorda. Fortsätt på sid 278 Längre kom jag inte... Klickar det i boxen när du försöker flytta sätet? Flera säkringar skall vara hela och GM och RM boxarna skall tycka att det är OK annars funkar det inte.... /Mats J |
|
|
Tusen tack Mats för det utförliga svaret! Riktigt bra skrivet! Ska kolla detta under helgen och se om jag kommer vidare:) MVH Robban B |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Var hittar man elscheman till bilarna? Jag hade gärna behövt ett till E23 735 -83 vad det gäller elstyrda framstolar. |
|
Du skulle kunna prova den här länken: Länk |
|
|
kolla en bit ner på denna länksamlingssidan under electronics, finns för -87 till -93 Länk eller så kan man få det bit för bit härifrån: Länk men jag vet inte om det är identisk information. /Mats J |
|
|
Hej ! Råkat ut för samma problem efter vinterdvalan ! Nått nytt inom området, jag har upplevt att när man joxat med batteriklämmorna har sätet gått att ställa in ibland vid öppen dörr?? Mvh. Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.